נתניהו לא עוצר את החקיקה: "נחושים לקדם את הרפורמה"

ברקע "יום השיבוש" והמחאות בכל רחבי הארץ, ראש הממשלה נשא הצהרה מיוחדת ואמר כי הוא פועל להשיג רפורמה מאוזנת ולמנוע את הקרע בעם. "אפשר להעביר רפורמה שתיתן מענה לשני הצדדים"

זמן צפייה: 10:29

ברקע "יום השיבוש" והמחאות בכל רחבי הארץ, ראש הממשלה בנימין נתניהו נשא הערב (חמישי) הצהרה מיוחדת, והודיע כי הוא לא מתכוון לעצור את חקיקת המהפכה המשפטית: "אנחנו נחושים לקדם באחריות את הרפורמה הדמוקרטית שתחזיר את האיזון הראוי בין הרשויות".

"מיד אחרי תוצאות הבחירות אמרתי שאני מתכוון להיות ראש הממשלה של כל אזרחי ישראל", אמר ראש הממשלה בפתח דבריו, "התכוונתי לכך אז, ואני מתכוון לכך גם היום. יש לנו מדינה אחת ועלינו לעשות הכל כדי להגן עליה מפני איומים מבחוץ ומפני קרע בלתי ניתן לאיחוי מבפנים".

"אנחנו לא יכולים לאפשר לשום מחלוקת, חריפה ככל שתהיה, לסכן את העתיד המשותף", הוסיף נתניהו, "עלינו לדחות אלימות ובריונות, ולגנות הסתה והתלהמות. מתנגדי הרפורמה אינם בוגדים, ותומכי הרפרומה אינם פאשסיטים. הרוב המוחץ של אזרחי ישראל לרוחב הקשת הפוליטית אוהבים את המדינה שלנו ורוצים לשמור על הדמוקרטיה שלנו. אבל מכיוון שיש כאלה שמנכסים לעצמם את הדמוקרטיה אני רוצה לומר הערב כמה מילים על דמוקרטיה".

מפגינים באיילון
מפגינים באיילון | צילום: אריק מרמור, פלאש 90

עוד אמר נתניהו: "נכון, יש ביננו חילוקי דעות. תומכי הרפורמה חושבים שאין פה דמוקרטיה אמיתית, ושמה שמסכן את הדמוקרטיה זה בית משפט עליון כל יכול, שנכנס לכל נושא, ושבפועל הוא זה שמנהל את המדינה. מנגד, מתנגדי הרפורמה חושבים שמה שיסכן את הדמוקרטיה זה כנסת וממשלה שיפעלו בלי בלמים ומעצורים שיפגעו בזכויות הפרט. משטר דמוקרטי תקין חייב לטפל בשתי הנושאים הללו".

"משטר דמוקרטי חייב להבטיח את שלטון הרוב, והוא חייב תוך כך לשמור על זכויות הפרט. כדי להבטיח את זה, וגם כדי למנוע את הקרע בעם, הרפורמה המשפטית חייבת לתת מענה לשני הצרכים הבסייסים הללו. כדי למנוע קרע בעם - כל צד חייב להתייחס ברצינות לטענות ולחששות של הצד השני. אני מבקש לעשות זאת עכשיו".

"תומכי הרפורמה מתקוממים על כך שהאיזון בין הרשויות בישראל הופר במשך עשרות השנים האחרונות. בית המשפט התערב ללא הצדקה בשיקולים ביטחוניים במאבק בטרור, הוא הרים קשיים פעם אחר פעם על מדיניות הממשלה. לדוגמא, הוא מנע הוצאת מסתננים מישראל ואתם יודעים מה זה עשה לתושבי דרום ת"א ולמקומות רבים אחרים בארץ. הוא התערב במתווה הגז, ובמשך שנים הוא עיכב את הוצאת את הגז מהמים, דבר שעלה במחיר כלכלי כבד".

"בלי סמכות, בית המשפט פסל חוקים, מנע מינויים והתערב בתחומים שלא לו. ויש עוד טענה אחת - אולי הכואבת ביותר. רבים קובלים על כך שבית המשפט העליון הוא מועדון סגור למינוי שופטים בשיטת חבר מביא חבר. לשופטים יש וטו, השיטה קיימת. הם ממנים את עצמם. מה שלא קורה בשום דמוקרטיה אחרת בעולם".

מפגינים בתל אביב, הפגנה, מחאה, המהפכה המשפטית
מפגינים בתל אביב | צילום: חדשות 13

"לא מעט אנשים שאינם מגדירים עצמם כתומכי הרפורמה דווקא מסכימים שיש לערוך רפורמה מהותית, אבל יש בהם גם כאלה שחוששים שהרפורמה הדמוקרטית המוצעת תלך רחוק מידי ושהיא תאפשר לממשלה ולכנסת להשתלט על בית המשפט, להתגבר על כל פסיקה, לחוקק כל חוק. הם חוששים ממדינת הלכה, ממדינה לא ליברלית, מחקיקה נגד להטבים, חילונים, נשים, מיעוטים".

"אז לאור החששות האלו אני אומר הערב - אני מאמין שאפשר להעביר רפורמה שתיתן מענה לשני הצדדים, רפורמה שתשיב את האיזון הראוי בין הרשויות, ומנגד תשמור וגם תשריין את הזכויות הפרט של כל אזרח ואזרחית במדינה. כי לא באנו לדרוס ולרמוס, באנו לאזן ולתקן".

"אנו נקדם באחריות את הרפורמה הדמוקרטית שתחזיר את האיזון הראוי בין הרשויות. אני מזכיר לכם - אנחנו דנו עד עכשיו רק בנושא אחד מיני רבים. הדרך הטובה ביותר להשיג את הרפורמה המאוזנת ולמנוע את הקרע בעם הוא בהתדייינות ובהשגת הסכמה רחבה ככל האפשר. לצערי, עד עכשיו נציגי האופוזיציה סירבו להיכנס לדיון הזה. הם בזבזו כמעט שלושה חודשים בגלל הסירוב הזה. אני מקווה שזה ישתנה בימים הקרובים".

"אני פועל להגיע לפתרון. אני קשוב לחששות. שימו לב, עשינו כבר שינויים בחוק שנוגע לוועדה לבחירת השופטים כדי לתת מענה לחששות האלו. החוק שיועבר בשבוע הבא באישור הכנסת הוא חוק שאינו משתלט על בית המשפט אלא מאזן ומגוון אותו".

מפגינים ושוטרים בתל אביב הפגנה
מפגינים ושוטרים בתל אביב | צילום: רויטרס

"החוק פותח את שערי בית המשפט להשקפות, ציבורים, מגזרים עצומים שעד היום הודרו ממנו במשך עשרות שנים. אנחנעו לא רוצים בית משפט נשלט. אנחנו רוצים בית משפט מאוזן, ובית משפט מאוזן יהיה בית משפט של העם ובית משפט כזה יזכה גם לאמון העם. זה לא קץ הדמוקרטיה - זה חיזוק הדמוקרטיה. בכל דמוקרטיה, לרבות בארה"ב נבחרי הציבור הם אלו שממנים שופטים. ניו זילנד היא לא דמוקרטיה? קנדה היא לא דמוקרטיה?".

"אני רוצה לענות על חשש מרכזי שמועלה על ידי הצד השני. אני יודע שיש חשש מפסקת התגברות גורפת בלתי מוגבלת שתביא לכך שכל רוב קטן בכנסת יוכל לפסול כל החלטה של בית המשפט. אז אני רוצה להגיד לכם באופן ברור - זה לא יקרה. להפך. אנחנו מתכוונים, אני מתכוון, לעגן בחוק את זכויות הפרט. אנחנו נבטיח את זכויות היסוד של כל האזרחים. יהודים ולא, נשים, דתיים, חילונים, להטבים - כולם בלי יוצא מהכלל. כל חקיקה תהיה מחויבת. אני אישית אדאג שתהיה חקיקה מפורטת בנושא הזה".

"לצערי, עד היום ידיי היו כבולות. הגענו למצב אבסורדי שאם הייתי נכנס לאירוע הזה, כפי שהתפקיד שלי מחייב, איימו להוציא אותי כראש ממשלה לנבצרות דבר שהיה מבטל את תוצאות הבחירות ואת רצונם של מיליוני אזרחים. וזה דבר אבסורדי שלא ייתכן בדמוקרטיה מתוקנת. ולכן בערב אני מודיע לכם, חבריי, ידידיי, ואזרחי ישראל - עד כאן. אני נכנס לאירוע אני שם בצד כל שיקול אחר ולמען העם שלנו, למען המדינה שלנו, אני אעשה כל מה שביכולתי כדי להגיע לפתרון".

"נפגשתי הערב עם שורה של שרים, ביניהם שר הביטחון, שמעתי את החששות שלו על ההשלכות של המצב על הביטחון הלאומי שלנו, אני לוקח הכל בחשבון. ובאותה נשימה אני חייב לומר שוב אין שום מקום לסרבנות. הסרבנות מסכנת את הביטחון הלאומי שלנו, ואת הביטחון האישי של כל אחד מאיתנו. אין שום הצדקה לסרבנות. אני אומר לכם, ידידיי, אני אעשה הכל, אבל הכל, כדי להביא להרגעת הרוחות ולאיחוי הקרע בעם. אנשים, אחים אנחנו ובעזרת השם יחד נעשה ויחד נצליח".