3 שנים אחרי: זוכה השוטר שירה למוות באיאד אל-חלאק

אל-חלאק, בן 31 עם צרכים מיוחדים שזוהה בטעות כמחבל על-ידי לוחמי מג"ב ב-2020, נורה למוות בעיר העתיקה בי-ם. הלוחם א', שירה בו, טען להגנה עצמית - וזוכה מהמתה בקלות דעת. אמו של אל-חלאק זעקה: "אין צדק, זו בושה. הבן שלי מתחת לאדמה"

זמן צפייה: 01:39

בית המשפט המחוזי בירושלים זיכה היום (חמישי) את א', לוחם משמר הגבול שירה למוות באיאד אל-חלאק, צעיר עם צרכים מיוחדים שזוהה בטעות כמחבל, לפני כשלוש שנים בעיר העתיקה בירושלים. בית המשפט קיבל את הטענה שפעל מתוך הגנה עצמית.

לאחר הקראת החלטת בית המשפט, זעקה אמו של אל-חלאק: "אין צדק. זו בושה. הבן שלי מתחת לאדמה".

אמו של איאד אל-חלאק
אמו של איאד אל-חלאק | צילום: רויטרס

מפקד מג"ב, ניצב אמיר כהן, התייחס לזיכויו של לוחם מג"ב בבית המשפט המחוזי בירושלים, שוחח עם הלוחם ואביו ואמר להם: "לאורך כל הדרך נתתי גיבוי מלא ואני שמח על החלטת בית המשפט לזכות אותך. אני מודיע לך כי אני מחזיר אותך למערך הלוחם של החיל ומאשר את בקשתך לצאת לקורס מפקדים שיחל בעוד מספר שבועות. משמר הגבול הינו חיל ערכי ומקצועי שהרוח שלו מובילה את הלוחמים לתת את המענה הנדרש בכדי לשמור על ביטחון אזרחי ישראל". הלוחם ואביו הודו למפקד מג"ב ואמרו: "אנחנו מודים ומשבחים את האומץ הפיקודי, האמון וההחלטה להחתים קבע ובעיקר את הרוח הגבית שנתת לנו מפקד מג"ב לאורך כל השנים".

גם מדוברות המשטרה נמסר כי רב ניצב יעקב שבתאי עודכן לפני זמן קצר בפרטי הכרעת הדין שזיכתה את השוטר א', ואמר: "מדובר באירוע שבו אדם קיפח את חייו ולכן מדובר באירוע מצער. יחד עם זאת, אמרתי מהרגע הראשון כי אנחנו המפקדים שלחנו את השוטר למשימה, ולנו האחריות לעמוד לצידו. אני סבור כי בית המשפט עשה צדק בהחלטתו. נמשיך ונעמוד לצידם של שוטרי משטרת ישראל".

אביו של איאד אל-חלאק
אביו של איאד אל-חלאק | צילום: רויטרס

בריאיון שפורסם אמש במהדורה המרכזית של חדשות 13 סיפר השוטר על הרגעים הדרמטיים שהשפיעו על חייו: "שמעתי בקשר שיש מחבל, הוא עשה תנועה חדה לעברי - ויריתי". עוד הוסיף א':"באותו רגע בשטח זה היה מחבל. חתרתי למגע, ורציתי להציל את אותה אישה שהייתה שם וצרחה, זה מה שלימדו אותי. אני עדיין למרות הכל גאה לשים את המדים האלה, גאה להמשיך ולהיות לוחם ולשרת את המדינה. החלום היחיד שלי זה שהחיוך יחזור לי לפנים".

שוטר מג''ב המואשם בהמתה בקלות דעת של איאד אל-חלאק
שוטר מג''ב המואשם בהמתה בקלות דעת של איאד אל-חלאק

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר אמר על הזיכוי: "אני מברך על הזיכוי של לוחם משמר הגבול שהואשם בירי בעיר העתיקה בירושלים. הלוחמים הגיבורים שלנו שיוצאים להגן בגופם עלינו ועל מדינת ישראל כולה, יקבלו ממני וממשלת ישראל חיבוק וגיבוי מלא".

איאד אלחלק, הצעיר הפלסטיני שנורה למוות בידי לוחמי מג''ב בעיר העתיקה
איאד אל-חלאק, הצעיר הפלסטיני שנורה למוות בידי לוחמי מג''ב בעיר העתיקה | צילום: חדשות 13

באוקטובר 2020 הודיעה מח"ש כי השוטר יועמד לדין בעבירה של המתה בקלות דעת. עם זאת, התיק נגד מפקדו נסגר לאחר שלא גובשה עבירה פלילית בהתנהלותו. במסגרת פעולות החקירה שביצעו חוקרי מח"ש בסמוך לאחר האירוע, תושאלו עדים ונתפסו מצלמות האבטחה הרלוונטיות לכל מרחב התרחשות האירוע, לרבות המצלמות המוצבות ברחוב שבו אירע המרדף אחר אל-חלאק.

הירי בוצע בשעות הבוקר המוקדמות של 30 במאי 2020, אז עשה איאד אל-חלאק את דרכו למקום עבודתו בעיר העתיקה, כשהוא עוטה על פניו מסכה כירורגית וכפפות חד-פעמיות. שני שוטרים ששהו באותה העת בעמדה בשער השבטים הבחינו בו כשעמד בסמוך לפתח עמדת מג"ב בשער האריות. השוטרים עקבו אחר איאד והתחילו לצעוד לכיוונו, ולדבריהם הוא התנהג באופן חשוד. בשל כך, הכריז אחד השוטרים ברשת הקשר על הימצאותו של מחבל בזירה, והשוטרים החלו במרדף אחר איאד תוך שהם קוראים לעברו בעברית ובערבית לעצור ולהזדהות.

השוטר שהואשם ומפקדו הצטרפו למרדף, ובמהלכו קרא המפקד אל איאד בעברית "עצור", "עצור או שאני יורה". איאד לא עצר והמשיך במנוסתו. בתגובה, תוך כדי המרדף, המפקד ירה שני כדורים מאקדחו לעבר רגליו, אשר לא פגעו בו. איאד המשיך במנוסתו. מספר שניות אחר כך, פנה איאד למתחם המתואר לעיל, שבו היו באותה עת שלושה אנשים מלבד המנוח: עובד המקום, עובד ווקף ואישה נוספת שהכירה את איאד. השוטר שירה ומפקדו נכנסו אף הם למתחם, או אז הבחין החשוד באיאד בפינת המתחם, וביצע לעברו ירי  וזאת למרות שמפקדו צעק לעברו "חדל" עובר לירי הראשון. כתוצאה מהירי הראשון נפגע איאד בחלק התחתון של בטנו ונפל ארצה. מיד לאחר הירי הראשון המפקד צעק בשנית "חדל".