מבצע "המיליארד השחור": הפשיטה התאפשרה בזכות עד מדינה

פרסום ראשון: מבצע הפשיטה המורכב שנערך הבוקר על ארגון הפשיעה אבו לטיף התאפשר הודות לגיוסו של עד מדינה מהחברה הערבית, שנכנס לרשות להגנת עדים. בנוסף, עלותו של המבצע נאמדה בכ-21 מיליון שקלים - סכום שגויס לפני כשנה על ידי המפכ"ל ממשרד האוצר ושימש בין היתר למעקבים ואמצעים טכנולוגיים

זמן צפייה: 01:22

מאות שוטרים השתתפו הבוקר בפשיטה על ארגון הפשיעה של משפחת אבו לטיף, ארגון הפשע הבולט ביותר בצפון הארץ, במבצע שכונה "המיליארד השחור". המבצע המורכב התאפשר בזכותו של עד מדינה מהחברה הערבית, שהוכנס לרשות להגנת עדים, כך פורסם הערב (רביעי) לראשונה במהדורה המרכזית.

במשטרה מציינים כי מעבר להיקפים הכספיים הגדולים שעברו בארגון הפשע, אפשר גם לראות את האנשים שעזרו לחברי הארגון - בהם כזכור ראש מועצה מקומית, איש שב"כ לשעבר, רואה חשבון, עורך דין וגם רופא - כל אלה סייעו בדרך כזו או אחרת לחברי הארגון.

מבצע הפשיטה הענק עלה כ-21 מיליון שקלים, שגייס מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי ממשרד האוצר לפני כשנה, במסגרת ישיבה של המפכ"ל ב-3:00 לפנות בוקר עם שר האוצר דאז אביגור ליברמן שנתן לשבתאי את האור הירוק. הכסף הושקע בין היתר גם במעקבים ואמצעים טכנולוגיים.

פשיטת ענק על ארגון הפשע בצפון
פשיטת ענק על ארגון הפשע בצפון | צילום: דוברות המשטרה

על-פי החשד, אנשי הארגון היו מעורבים היה מעורבים במקרי סחיטה ועושק של אזרחים ובעלי עסקים בצפון. ראשי הארגון חשודים בהעלמת מס בהיקף של מאות מיליוני שקלים ומעורבות באירועי אלימות רבים. אחד העצורים הוא ראש מועצה. הוא חשוד בסחיטה, קשירת קשר וסיוע לארגון פשע על-ידי עובד ציבור. שוטרי מחוז צפון ביצעו חיפוש בביתו ובמשרדי המועצה אחר חומרי חקירה נוספים. בין העצורים גם גם עובד לשעבר בארגון ביטחוני.

בפשיטה נעצרו גורמי פשיעה דומיננטיים ממרכז הארץ שהיו בקשר עם אנשי ארגון אבו לטיף. שם הפרשה ניתן לה, בין היתר, בגלל היקף הלבנת ההון העצומה שגלגלו חברי הארגון בשווי המתקרב למיליארד שקלים. יצוין כי המבצע החל עוד בתקופתו של השר אמיר אוחנה, כשכיהן כשר לביטחון הפנים, ועבר "בירושה" לשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר.

פשיטת ענק על ארגון הפשע בצפון
פשיטת ענק על ארגון הפשע בצפון | צילום: דוברות המשטרה

בחודש שעבר נעצר ראש הארגון, נדאל אבו לטיף, וכתב אישום הוגש נגדו בגין ניסיון רצח בתוך מסעדה בכפר יאסיף. אבו לטיף נתפס עם עמאר דבאח, חשוד נוסף. השניים נלכדו ברכב מסחרי בתום חקירה של היחידה המרכזית במחוז צפון, שכללה חיפושים נרחבים, כשברשותם עשרות אלפי שקלים וציוד ללינה בשטח.