תיעוד מהמחאות: מפגינים השליכו בקבוקי תבערה לעבר תחנת משטרה

המשטרה עצרה שני קטינים בני העדה האתיופית בחשד שזרקו את הבקבוקים בבאר יעקב לפנות בוקר • שלושה צעירים מלוד נעצרו בשל תקיפת קצין וחבלה בניידת במהלך הפרות הסדר ביום שלישי

זמן צפייה: 00:35

הירי בסלמון טקה: המשטרה עצרה היום (חמישי) שני קטינים בני 17 מהעדה האתיופית שהשתתפו בהפגנות במועצה המקומית באר יעקב, בחשד שהשליכו לפנות בוקר בקבוקי תבערה לעבר נקודת המשטרה במקום. כעשרים מתפרעים ניסו למנוע את מעצרם של השניים, אך נהדפו על ידי השוטרים. כמו כן, בסמוך לאזור ההפגנות, נמצא מסתור של בקבוקי תבערה נוספים וחומר דליק. החשודים יובאו בהמשך היום לדיון בהארכת מעצרם.

בתוך כך, שלושה צעירים מלוד נעצרו בחשד שתקפו קצין משטרה וחיבלו בניידת המשטרתית שבה נהג במהלך הפרות הסדר בכביש 431 סמוך לרמלה ביום שלישי. בזמן שעמד בפקק תנועה, ניגשו לעבר השוטר עשרות רעולי פנים והקיפו את הניידת, טלטלו אותה בחוזקה - והכו בה באמצעות אבנים ואלות מברזל. כתוצאה מהתקיפה, נחבל הקצין מרסיסי הזכוכית בפניו ונגרם נזק רב לניידת. מתלונתו של השוטר אף עלה כי המתפקעים איימו על חייו "אתה לא תצא מפה חי, זה הסוף שלך", וקראו לעברו קריאות גנאי. השלושה יובאו לדיון בהארכת מעצרם.

לכתבות נוספות בנושא: 

ארדן: "זו לא הייתה מחאה – אלא גל אלימות"

אביו של סלמון טקה ספד לו: "מקווה שיהיה הקורבן האחרון"

סקר: ירידה של 40% בתמיכת הציבור במחאת יוצאי אתיופיה

בקבוק תבערה שנזרק לעבר נקודת המשטרה בבאר יעקב
בקבוק תבערה שנזרק לעבר נקודת המשטרה בבאר יעקב | צילום: דוברות המשטרה
מסתור של בקבוקי תבערה נוספים וחומר דליק שהיו ברשות המתפרעים
מסתור של בקבוקי תבערה נוספים וחומר דליק שהיו ברשות המתפרעים | צילום: דוברות המשטרה

השר לביטחון הפנים, גלעד ארדן, אמר אמש בריאיון לחדשות 13 כי מאבק יוצאי אתיופיה הוא מוצדק. "משעות הבוקר אני נמצא בהידברות עם מנהיגי הקהילה האתיופית, עוד לא הגענו למסקנות. הרעיון היה למצוא עוד צעדים שכל יכולים לתרום להרגעת הרוחות. רצינו למנוע תמונות כמו אלו מיום שלישי, כי זו לא הייתה מחאה - זה היה פשוט גל של ונדליזם ואלימות. ואני בטוח שגם הם מבינים שזה פוגע גם בהם וגם במאבק המוצדק".

ארדן המשיך והתייחס להיקף ההפגנות שהתקיימו ביום שלישי במספר גדול של מוקדים ברחבי הארץ וגרמו לפקקי ענק בכבישים רבים. "המחאה הזו שונה מכל מה שהכרנו בעבר. אי אפשר להבין מה ההיקף שלה ואיפה היא תתמקד. היא התבססה על קריאות ברשתות חברתיות ואפילו על הסתה", אמר.

נזקי הניידת המשטרתית בה נהג השוטר שהותקף במהלך הפרות הסדר סמוך לרמלה
נזקי הניידת המשטרתית בה נהג השוטר שהותקף במהלך הפרות הסדר סמוך לרמלה | צילום: דוברות המשטרה
נזקי הניידת המשטרתית בה נהג השוטר שהותקף במהלך הפרות הסדר סמוך לרמלה
נזקי הניידת המשטרתית בה נהג השוטר שהותקף במהלך הפרות הסדר סמוך לרמלה | צילום: דוברות המשטרה

השר לביטחון הפנים התייחס גם לשוטר היורה, ששוהה במעצר בבית במלון – לאחר שקיבל איומים על חייו. "ודאי שהפעילות של השוטר מעוררת שאלות קשות. בסיטואציה כזאת שוטר לא אמור להגיע למצב שהוא שולף נשק, ובטח שלא למצב שהוא יורה. אבל השאלה אם זה פלילי או לא היא שאלה לפרקליטות".

"גם לי יש ביקורת על המשטרה וגם ביקורת עצמית. יש עדיין מה לתקן למרות שנעשו דברים רבים כדי לתקן", ציין ארדן. "הרעיון היה למצוא עוד צעדים שיכולים לתרום להרגעת הרוחות. למשל עלה הנושא של חוסר האמון של הציבור בחקירות מח"ש, ואיך אנחנו יכולים כממשלה להגביר את האמון בטיפול של מח"ש בתלונות ועוד צעדים".

"כדי להצליח ולפנות מפגינים כל כך אלימים המשטרה צריכה להשתמש באמצעים קשים והמפקדים בשטח החליטו לנסות לצמצם נפגעים ולא להפעיל כוח שיביא לפגיעות בנפש. הפקקים הם סבל גדול מאוד אבל כך מנענו הסלמה שהייתה נראית אחרת לחלוטין", הוסיף השר, וציין כי ציפה לפינוי מהיר יותר של המפגינים מהכבישים העמוסים.

גלעד ארדן, השר לביטחון פנים, בריאיון לחדשות 13 על מחאת יוצאי אתיופיה
גלעד ארדן, השר לביטחון פנים, בריאיון לחדשות 13 על מחאת יוצאי אתיופיה | צילום: חדשות 13

בתוך כך, הודיעו מארגני המחאה כי נעתרו לבקשת הוריו של סלמון טקה, וכי החליטו להשעות את קיום ההפגנות עד תום השבעה. החלטה זו הגיע בתום יום שקט יחסית, כאשר מאות בודדות של מפגינים התכנסו במוקדים ברחבי הארץ, והמחאות התקיימו בעוצמה פחותה בהרבה מהמחאה האלימה שאירעה ביום שלישי.

אמש, מאות מפגינים הגיעו לצומת עזריאלי - רבים מהם מחו על נושאים שאינם נוגעים ליחס המשטרה ליוצאי אתיופיה, והציר נחסם מפעם לפעם. חמישה פעילים נעצרו בעקבות ניסיון לחסום את הכביש. נתיבי איילון נחסמו בעקבות ירידת מפגינים לכביש, ונפתחו מחדש לאחר כ-40 דקות. בסביבות השעה 20:00 התפזרו המפגינים.

מפגינים חוסמים את צומת עזריאלי בתל אביב
מפגינים חוסמים את צומת עזריאלי בתל אביב | צילום: חדשות 13

מאות מפגינים הגיעו גם לצומת קריית אתא, ומשם המשיכו לכיוון זירת הירי - בה ערכו טקס זיכרון. מפגין שהגיע למקום מחה על האופן בו סוקרו ההפגנות, ואמר לחבריו המפגינים: "אל תיגעו בשוטרים. אנחנו נפגין כי כואב לנו, אנחנו לא אלימים", אמר והוסיף: "התקשורת רוצה לשמוע אלימות. הם (השוטרים) חיסלו 14 ילדים, לא ניתן להם לחסל אותנו. נביע את המחאה בצורה שקטה".

מפגינים נוספים התקהלו מוקדם יותר אתמול בגשר ראשון לציון בכביש 4. במהלך ההפגנה כעשרים מפגינים יידו אבנים לעבר שוטרים. המשטרה פיזרה את המפגינים ועצרה שני חשודים שבחפציהם נמצאו בקבוקי תבערה. כמו כן, עשרות מפגינים חסמו את הכניסה לתחנת יבנה ויידו אבנים לעבר השוטרים. הם פוזרו על ידי הכוחות, ושישה חשודים נעצרו.

עימותי מחאת יוצאי אתיופיה עם שוטרי יס''מ בצומת עזריאלי
עימותי מחאת יוצאי אתיופיה עם שוטרי יס''מ בצומת עזריאלי | צילום: חדשות 13
נזקי הניידת המשטרתית בה נהג השוטר שהותקף במהלך הפרות הסדר סמוך לרמלה
נזקי הניידת המשטרתית בה נהג השוטר שהותקף במהלך הפרות הסדר סמוך לרמלה | צילום: דוברות המשטרה