בג"ץ: הגבלת מרחק להפגנות אינה חוקית – הקנסות למפגינים יבוטלו

8 שופטי עליון קבעו כי על הממשלה לאתר את המפגינים שנקנסו משום שמחו רחוק מביתם, ולהשיב להם את כספם. סולברג התנגד בדעת יחיד. "מניעת המונים מלהתאסף יחד – הפיכת הזכות להפגין לערטילאית"

זמן צפייה: 00:20

בית המשפט העליון קבע היום (ראשון) כי יש לבטל את הקנסות שניתנו לאזרחים אשר הפגינו במהלך ימי סגר הקורונה במרחק שעלה על 1,000 מטרים מביתם. כזכור, במהלך חודש אוקטובר ובעיצומו של הסגר השלישי, אחת ההגבלות על האזרחים הייתה שאין להתרחק מהבית יותר מקילומטר אחד לצרכים שאינם חיוניים - כך שאסור היה לצאת ולהפגין רחוק מהבית. אלא, שהיום החליטו השופטים שהתקנה בלתי חוקית, ולכן, כאמור, הורו לבטל את הקנסות שניתנו למפרי הסגר.

"התקנה האוסרת על השתתפות בהפגנות במרחק העולה על 1,000 מטרים ממקום מגוריו של אדם אינה צולחת את מבחני החוקתיות לנוכח הפגיעה החמורה בחירות ההפגנה וחופש הביטוי", נכתב בפסק הדין. מה גם, הסבירו השופטים, קיימת חשיבות לכך שההפגנות התקיימו דווקא בבלפור, מול מעונו של ראש הממשלה. "מקום קיום ההפגנה מהווה חלק מהותי מן המסר שלה, במיוחד כאשר מדובר במעונו הרשמי של נבחר ציבור".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

הולכת רגל כבת 25 נהרגה בתאונת שרשרת בין שבעה כלי רכב בי-ם

ירדן: הנסיך חמזה ניסה לזעזע את ביטחוננו – יחד עם גורמים זרים

הרצח בקריית גת: המטפל של האב החשוד מואשם שסיפק לו סמים קשים

הפגנה נגד נתניהו בבלפור
הפגנה נגד נתניהו בבלפור | צילום: רויטרס

בפסיקה, שהתקבלה ברוב של שמונה שופטים - בהם נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות, נקבע כי על הממשלה לאתר בתוך שלושה חודשים את כל האזרחים שנקנסו ולהשיב להם את כספם, ואם לא תעשה כן - יבוטלו כלל הקנסות שניתנו בימי הסגר בגין הפרת הגבלת מרחק היציאה מהבית, והכספים ששולמו בגין קנסות אלה יושבו למשלמים. השופט היחיד שהתנגד לביטול הקנסות הוא נעם סולברג.

"כאשר נטלת מההפגנה את העוצמה הגלומה בהמוני המשתתפים, ואת הסמליות שטמונה במקום עריכתה - הפכת את הזכות להפגין לזכות ערטילאית גרידא", הסבירה השופטת ענת ברון את תמיכתה בביטול הקנסות, ואילו השופט עוזי פוגלמן הוסיף כי "המגבלה על מספרם של מפגינים הקבועה בתקנות צריכה להיבחן, גם בעידן הקורונה, באמת מידה קפדנית במיוחד. דווקא בתקופה המורכבת של התמודדות עם מצב חירום, יש להעניק חשיבות מוגברת לחופש הביטוי ולזכות להפגין".

בג''ץ בימי קורונה
בג''ץ בימי קורונה | צילום: רויטרס

מארגון "אין מצב" נמסר בתגובה: "פסיקת בג"ץ שהגיעה לפני שעה קלה לעתירה שהוגשה על ידי 'אין מצב' בנושא קיום ההפגנות והמרחק ממקום המגורים היא נצחון גדול למחאה, לדמוקרטיה ולחוק היסוד המדגיש כי בכל מקום ובכל תנאי כל אזרח בישראל יכול להביע את דעתו".