לראשונה: פרקליט המדינה הורה על משיכת ראיה שהושגה שלא כדין

הפרקליטות הודיעה לביהמ"ש על משיכת ראיות מתיק רצח כפול בטול כרם, לאחר שחוקרי המשטרה חרגו מצו בית המשפט. מאז נחשפה פרשת הרוגלות במשטרה נבדקו 27 תיקים בהם נעשה שימוש באמצעים להאזנת סתר, וזהו המקרה הראשון שבו נחשף שימוש ראייתי במידע שנאסף שלא כדין. בפרקליטות מתכוונים לבדוק מאות תיקים שנעשה בהן שימוש בתוכנה

זמן צפייה: 01:42

פרשת הרוגלות במשטרה: פרקליטות המדינה הודיעה היום (שני) לבית המשפט המחוזי בחיפה על משיכת ראיות מתיק רצח כפול בטול כרם, משום שאותן ראיות הושגו בחקירת המשטרה שלא כדין. מדובר בראיות שהושגו באמצעות שימוש באמצעי לביצוע האזנת סתר לתקשורת בין מחשבים (רוגלות), תוך חריגה מצו בית המשפט, וזהו המקרה הראשון שבו נחשף שימוש ראייתי במידע עודף שנאסף שלא כדין במסגרת השימוש ברוגלות. בעקבות השימוש בתוצרים לא חוקיים שהמשטרה הפיקה מהאזנות סתר, בפרקליטות מתכוונים לבדוק מאות תיקים שנעשה בהן שימוש בתוכנה.

חריגת המשטרה מהצו התגלתה לאחרונה, תוך כדי טיפול הפרקליטות בתיק. בבדיקה יזומה שערכה הפרקליטות התברר כי בפעם הראשונה מאז שורת הפרסומים על אודות שימוש משטרת ישראל ברוגלות, ומאז שהוחל בבדיקת עבודת המשטרה ביחס להפעלת הרוגלות, התגלה כי במסגרת הפעלת הרוגלות נעשה שימוש ראייתי במידע החורג מגדרי צו האזנת הסתר לתקשורת בין מחשבים.

בירור מעמיק שערך מנהל מחלקת הסייבר בפרקליטות המדינה העלה כי בנסיבותיו של המקרה הותקן אמצעי להאזנת סתר לתקשורת בין מחשבים במכשיר קצה של אחד החשודים בתיק, אשר נגדו לא הוגש כתב אישום. אותו אמצעי ביצע פעולות העולות כדי חיפוש סמוי (העתקת מידע אגור במכשיר), וזאת מעבר לפעולות העולות כדי האזנת סתר.

קבוצת NSO
קבוצת NSO | צילום: רויטרס

אותו מידע שנאסף בדרך של חיפוש סמוי חרג מגדריו של צו האזנת הסתר, וממצאיו הועברו לגורמים נוספים במשטרה. על יסוד אותו מידע חורג התבקש והתקבל צו שיפוטי, אשר הסמיך את המשטרה לבצע פעולת חקירה נוספת שהניבה תוצרים ראייתיים. אותם תוצרים הוכנסו לתיק החקירה, הוטחו בפני הנחקרים בתיק ואף הוגשו לבית המשפט כמוצג. תוצאות בירור הבדיקה הועברו לפרקליט המדינה עמית איסמן, שהורה על משיכת הראיה שהושגה לאלתר, ויידוע ההגנה ובית המשפט בדבר הפגם בהשגת הראיה.

יצוין כי מאז פברואר 2022 נבדקו בפרקליטות 27 תיקים בהם נעשה שימוש באמצעים להאזנת סתר לתקשורת בין מחשבים, הכוללים חדירה למכשירי קצה. עד כה, בדיקות מעמיקות לגבי התיקים העלו כי למרות שהרוגלות אספו פרטי מידע עודפים, החורגים מגדרי המותר במסגרת האזנת הסתר, הרי שלא נעשה כל שימוש ראייתי או מודיעיני במידע החורג מגדרי המותר, וזהו כאמור המקרה הראשון שבו נחשף שימוש כזה.

המטה הארצי של משטרת ישראל בירושלים
המטה הארצי של משטרת ישראל בירושלים | צילום: קובי גדעון, פלאש 90

ממשטרת ישראל נמסר: "בדיון שהתקיים היום בבית משפט המחוזי בחיפה, הורתה פרקליטות המדינה על משיכת ראייה בתיק רצח כפול המתנהל בפניו. מדובר בחריגה שהתגלתה לאחרונה ובתיאום עם הפרקליטות הוחלט על הסרת הראייה ממארג הראיות כנגד הנאשם במסגרת כתב האישום שהוגש נגדו ועדיין מתנהל כתיק רצח כפול בבית המשפט. יודגש כי משטרת ישראל תמשיך להלחם בפשיעה החמורה, במסגרת החוק והסמכויות המוקנות לה"

מנכ"ל איגוד האינטרנט הישראלי ומקים הרשות להגנת הפרטיות, יורם הכהן, מסר בתגובה: "מדובר בצעד שממחיש את חשיבות הסדרת השימוש ברוגלות על ידי המשטרה וגם את תהליך אישור הכנסת הטכנולוגיות על ידי המשטרה. אם המידע המופק משמש גם כראיה במשפט ולא רק לשם מודיעין - ישנה שאלה לגבי המעמד הראייתי של התוצרים האלו. מעל הכל תפקידו של המחוקק לתקן את כל המסגרת המשפטית שקשורה לראיות שהושגו באמצעים טכנולוגיים, מסגרת שלחלוטין אינה תואמת את המאה ה 21".

עורכי הדין דורון נוי ותמיר סננס, שמייצגים את אחד הנאשמים בתיק, מסרו: "בתחילת ההליך פנינו לפרקליטות וביקשנו מפורשות לדעת האם המשטרה עשתה שימוש ברוגלות באופן בלתי חוקי. לאחר מכן אף פנינו לבית המשפט והצפנו את הנושא. רק במהלך שמיעת הראיות התברר שאכן המשטרה חדרה באופן בלתי חוקי למחשבי מצלמות האבטחה . היום הודיעה המדינה שהיא מקבלת את טענותינו בבחינת טוב מאוחר מאשר אף פעם לא. מדאיג מאד בכמה תיקים עושה המשטרה פעולות דומות מבלי שהדבר ידוע להגנה" .

עו"ד משה יוחאי, סניגורו של אחד הנאשמים בתיק, מסר: "אני שמח שהפרקליטות גילתה יושרה והגינות, ולא כמו המשטרה שניסתה באמצעים פסולים לעבות את הראיות החלשות גם ככה בתיק. חדשות לבקרים אנחנו צועקים שנעשה שימוש לא כשר ברוגלה. הנה ההוכחה".

עו''ד משה יוחאי
עו''ד משה יוחאי

כזכור, הפרשה פורסמה לראשונה ב"כלכליסט" בפברואר 2022, בתחקיר רחב היקף לפיו המשטרה השתמשה בתוכנת הריגול "פגסוס" של NSO לצורך האזנות סתר נגד אזרחים ללא צו שופט. במשטרה הכחישו את הדברים, וחצי שנה לאחר הפרסום, ועדת מררי שבדקה את הפרשה פרסמה ממצאים לפיהם המשטרה לא ביצעה פעולות ריגול ללא צו, אך כן חרגה מהצוים שניתנו לה.