הניצב סירב לענות אם יציית לשר - או לפסיקת בג"ץ: "לא רלוונטי"

באירוע הצגת תוכנית למיגור פשיעה בחברה הערבית נשאל מפקד מחוז חוף יורם סופר אם יציית במקרה הצורך לפסיקת בג"ץ או לשר בן גביר וענה כי "קטונתי מלהתנבא מה יקרה, בסוף לא אני מחליט". בן גביר: "כל המערכות במדינת ישראל כפופות לדרג המדיני, ולכן אין סתירה בין הדברים"

Whatsapp Image 2023 08 17 At 1
השר בן גביר וניצב יורם סופר | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

מפקד מחוז חוף במשטרה, והמועמד לפי ההערכות לתפקיד המפכ"ל, ניצב יורם סופר אמר היום (חמישי) במענה לשאלה כיצד יפעל במקרה של משבר חוקי כי "השאלות האלה לא רלוונטיות לנושא". את הדברים אמר סופר כשלצדו השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר - מי שעשוי להכריע מי יקבל את תפקיד המפכ"ל הבא.

את הדברים אמר ניצב סופר במסיבת עיתונאים לרגל הצגת תוכנית "מסלול ירוק", למיגור הפשיעה בחברה הערבית. סופר נשאל אם יבחר לציית לשר או לפסיקת בג"ץ במקרה של סתירה ואמר כי "קטונתי מלהתנבא מה יקרה, בסוף לא אני מחליט. באתי לעבוד, אני איש משטרה, אני משרת ציבור, אני איש חוק, אני חושב שהשאלות האלה לא רלוונטיות לנושא".

בן גביר אמר התייחס לדברים לאחר מכן ואמר: "בהקשר למשבר החוקתי, בעיני אין סתירה בין מה שאמר אתמול המפכ"ל לבין מה שאני אומר. ודאי שהמשטרה חייבת להישמע לחוק, גם אני נשמע לחוק, איזו שאלה. אבל צריך לזכור שכשמדברים על החוק והדין, החוק והדין קובעים שהמשטרה כפופה למדיניות השר".

Whatsapp Image 2023 08 17 At 1
השר בן גביר וניצב יורם סופר | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

"החוק והדין קובעים שכל הארגונים, שב"כ, כל המערכות במדינת ישראל, כפופים למדיניות, לדרג המדיני ולכן אין סתירה בין הדברים", הוסיף בן גביר, "הדרג המדיני מכתיב, קובע מדיניות, ובמדינת חוק המשטרה, הצבא וכל ארגון אחר, מיישמים את המדיניות. ככה זה עובד בדמוקרטיה".

"רק במדינות שבהן יש משטר צבאי הדרג המדיני לא מחליט, ואולי הגנרלים הם אלה שמחליטים וקובעים", המשיך השר, "בדמוקרטיה הדרג המדיני, הדרג הנבחר. עם ישראל הלך לבחירות, בחר בנו ואנחנו צריכים להתוות את הקו וכך אנחנו עושים".

Whatsapp Image 2023 07 09 At 1
המפכ''ל קובי שבתאי בישיבת הממשלה | צילום: רויטרס

כזכור, אתמול המפכ"ל קובי שבתאי התייחס לחשש ממשבר חוקתי, ובנאומו בטקס חילופי מפקדי משמר הגבול בלוד הוא הבהיר כי "למשטרה יש רק מצפן אחד - והוא החוק והדין תמיד. כל עוד אני מפקד עליה, הדין יכריע והיא תפעל רק לפיו".

השר בן גביר נאם גם הוא באירוע, ואמר: "צודק המפכ"ל. המשטרה שלנו היא משטרה א-פוליטית, שחייבת לפעול בצורה א-פוליטית, ממלכתית ועל-פי דין. הדין, החוק ועקרונותיה של הדמוקרטיה מלמדים שהעם הולך לקלפי ואומר את דברו. מי שנבחר צריך לקבוע מדיניות, והמדיניות הזו היא המדיניות שצריכים כולם לפעול בהתאם אליה. ככה זה בדמוקרטיה. אנשים הולכים לבחירות, פוליטיקאים נבחרים והמדיניות שהם קובעים צריכה להוביל את כולנו".