היועמ"שית תוקפת: "פוליטיזציה של מערכת אכיפת החוק - מכה אנושה"

גלי בהרב-מיארה נשאה דברים בכנס חיפה למשפט. התייחסה בנאומה להליך החקיקה של הקואליציה: "צבר ההצעות שעל הפרק, בוודאי אם ימומש בחופזה, שלא מתוך ראייה כוללת וארוכת טווח, עלול לשבש את מערכת האיזונים והבלמים בין רשויות השלטון". בן גביר הגיב לדבריה: "כל חוק שהיא לא מסכימה איתו הופך לסכנה לדמוקרטיה"

זמן צפייה: 03:50

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה אמרה היום (חמישי) בכנס חיפה למשפט שנערך באוניברסיטת חיפה, כי "הצעות החקיקה הנדונות בימים אלה - מה שמכונה לצערי 'בליץ' החקיקה - אינן עומדות כל אחת בפני עצמה. התמונה הגדולה חשובה. צבר ההצעות שעל הפרק, בוודאי אם ימומש בחופזה, שלא מתוך ראייה כוללת וארוכת טווח, עלול לשבש את מערכת האיזונים והבלמים בין רשויות השלטון".

היועצת המשפטית לממשלה התייחסה בדבריה לתהליך שבו ראוי לקדם מהלכים משטריים: "איני חולקת על חשיבותה של חשיבה ביקורתית ביחס למבנה המשטרי הקיים. שינויים הם לעיתים מחויבי המציאות. אך הרעיון לפיו נכון או ניתן לבצע שינוי עמוק במארג המשטרי באבחת חרב, שגוי בעיני. שינוי משטרי מהותי דורש חשיבה מעמיקה ושיקול דעת מושכל".

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה בכנס למשפט בחיפה
היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה בכנס למשפט בחיפה | צילום: שיר תורם, פלאש 90

באשר לסוגיית הגברת המשילות אמרה בהרב-מיארה: "אין מחלוקת כי הדרג הנבחר הוא זה שצריך למשול. זהו העיקרון הדמוקרטי היסודי. משילות אפקטיבית חיונית לשגשוג המדינה ולמימוש רצון הבוחר. לא רק שאיננו כופרים בכך, אנו גם נסייע לממשלה בכך. זהו תפקידנו. אך ללא ביקורת שיפוטית וייעוץ משפטי עצמאי, ניוותר עם עקרון שלטון הרוב בלבד. הא ותו לא. דמוקרטיה בשם, אך לא במהות".

עוד ציינה היועצת המשפטית לממשלה ציינה כי בהצעות שעומדות על הפרק לא הוצעו מנגנונים לאיזון כוחו של הרוב ולהבטחת מחויבות המדינה לזכויות אדם. "מי שמבקש לערוך שינוי במערך האיזונים והבלמים הישראלי, צריך להבהיר כיצד לשיטתו ירוסן כוחו של הרוב מפני פגיעה במיעוט".

בהרב-מיארה הוסיפה כי כוחה של מערכת אכיפת החוק, הלגיטימציה הציבורית שלה והתוקף המוסרי של פעולותיה, מבוססים על היותה מקצועית ומנותקת משיקולים זרים: "פוליטיזציה של מערכת אכיפת החוק תוביל לפגיעה קשה בעקרונות הבסיסיים ביותר של שלטון החוק - שוויון; היעדר שרירותיות; והיעדר משוא פנים. אם תיווצר, ולו תחושה, של פוליטיזציה של מערכת אכיפת החוק, תהיה זו מכה אנושה ליכולתה לתפקד ופגיעה קשה באמון הציבור. במדינה דמוקרטית לא ראוי לשנות את מערכת היחסים שבין הדרג המדיני לבין מערכת אכיפת החוק בחקיקת בזק".

המפכ''ל קובי שבתאי עם השר המיועד לביטחון לאומי איתמר בן גביר
המפכ''ל קובי שבתאי עם השר המיועד לביטחון לאומי איתמר בן גביר | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

יו"ר עוצמה יהודית ח"כ איתמר בן גביר הגיב לדבריה של היועצת המשפטית לממשלה ואמר שהיא "טועה לחשוב שהיא ראש הממשלה האמיתי של מדינת ישראל", והוסיף: "כל חוק שהיא לא מסכימה איתו הופך לסכנה לדמוקרטיה. חבל מאוד שהיועצת המשפטית לממשלה לא משתתפת בדיונים על הצעת החוק בכנסת, כי אז היא הייתה מגלה שהבעיה היא שפקודת המשטרה לא מאפשרת לשר לקבוע מדיניות, למרות שבפועל כל גורמי המקצוע סוברים שהשר אמור לקבוע את המדיניות כלפי פעילות המשטרה".

עוד אמר השר לביטחון לאומי המיועד: "לא מדובר בחקיקת בזק, אלא בחקיקה חשובה ודחופה שתאפשר לשר לביטחון לאומי להחזיר את הביטחון האישי לאזרחי מדינת ישראל, מקווה שהביטחון האישי שלנו חשוב גם ליועצת המשפטית לממשלה".

ראש הממשלה יאיר לפיד בחר להגיב גם כן לדברים שנאמרו: "אני קורא לנתניהו לרסן את שותפיו. נתניהו חלש ובן גביר מנצל זאת כדי להשתלח ביועצת המשפטית כאחרון הבריונים. הזלזול במהלכים משפטיים, בליץ החקיקה עוד בטרם הוקמה הממשלה וההתקפה על נושאי תפקידים שאינם יכולים להגיב הם ביזוי של ערכי המדינה".

שר המשפטים גדעון סער הגיב גם הוא לנושא: "ההתקפות הפרועות על היועצת המשפטית לממשלה מצד חברי הקואליציה המתהווה הן חלק מניסיון שיטתי לאלף את הרשות השופטת ואת השירות המשפטי הציבורי כולו באמצעות מתקפות והפחדות קבועות. כפי שהתרעתי לפני הבחירות - זהו ניסיון ליצור בישראל משטר מסוג חדש, נטול כל רסן ומעצורים. נאבק על עתיד ישראל".

יו״ר הוועדה המיוחדת לתיקון פקודת המשטרה ח"כ אופיר כץ הגיב לדבריה של בהרב-מיארה במהלך הדיון על הצעת החוק לתיקון פקודת המשטרה: "הדמוקרטיה הייתה ותישאר במדינת ישראל גם אחרי שהיועצת המשפטית תסיים את תפקידה. לא הייתה יועצת משפטית כזו פוליטית מעולם. איפה אמון הציבור במערכת המשפט כשהיא ממשיכה עם ההצהרות שלה? אנחנו רואים בתקופה כהונתה כמה היא עצמאית".