תחקיר: איך קורה שפדופילים מורשעים ומפוקחים חוזרים לתקוף?

בעקבות פיקוח וטיפול לא יעילים - יותר ממאה פדופילים משוחררים חזרו לתקוף. לכן, תושבי השכונות שבהם המורשעים גרים מצאו דרכים להתמודדות עם התופעה. אז מי בעצם שומר על הילדים?

זמן צפייה: 08:00

יותר ממאה פדופילים ישראלים מורשעים, שהיו תחת פיקוח המדינה - תקפו שוב ילדים בשנים האחרונות. זה קורה מפני שהטיפול והפיקוח אינם יעילים. יעקב ברקאי, בן 67, הורשע בתקיפות מיניות של נערים לאורך שנים ונידון ל-12 שנות מאסר. לפני 4 שנים שוחרר ובשנתיים האחרונות הוא מתגורר בדירה קטנה בשכונת יד אליהו שבתל אביב.

בכלא נפלט ברקאי מהקבוצה הטיפולית שאליה שובץ, ובהערכות המסוכנות שלו קבעו המומחים כי הוא לא מקבל אחריות על מעשיו, ומסוכנותו בינונית עד גבוהה. הפיקוח החלקי שהיה עליו לא מנע ממנו לשוב ולפתות נערים לקיים איתו יחסי מין. ברקאי נלכד על ידי הארגון של אבי דוביצקי, קבוצת מתנדבים שפועלים כדי ללכוד פדופילים, כשהגיע להיפגש עם נער בן 14. בשבוע שעבר הוגש נגדו כתב אישום.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

עימות בין כ"ץ לראש אגף התקציבים במהלך דיון: "סתום את הפה"

עקב החתונה ההמונית בי-ם: המשטרה תפתח בחקירה, המארגנים נקנסו

סקר חדשות 13: הליכוד נחלשת ל-29 מנדטים – ימינה מזנקת ל-19

פדופיל
פדופיל | צילום: חדשות 13

מנתונים שהגיעו לספיר יהב מהקליניקה לחופש המידע במכללה למנהל ולתנועה לחופש המידע, עולה כי יחידת צור של שב"ס מפקחת על 632 פדופילים משוחררים. בשנה האחרונה השתחררו 188 פדופילים עם רמת מסוכנות גבוהה, אך בשב"ס מסרבים לחשוף כמה מפקחים אחריהם בטענה של פגיעה בביטחון הציבור, לא פחות. הנתון המדאיג ביותר, כאמור, 101 חזרו לתקוף ילדים וילדות בישראל.

בזמן שהפיקוח על ברקאי משכונת יד אליהו לא מנע ממנו לשוב ולפגוע בנערים, השכנים של אליהו שפרן ידעו שאין להם על מי לסמוך. לפני חצי שנה, שפרן, אב לתשעה ילדים, השתחרר ממאסר של שבע שנים לאחר שתקף מינית ילדות בנות שמונה ותשע. בקריית מלאכי התושבים לא חיכו אפילו יום אחד - ערב שחרורו מהכלא מסרו למשפחתו טרנספר, ארזו להם את החפצים, מימנו את ההובלה והעבירו את אשתו וילדיו לקריית גת.

גם בשכונה החרדית בקריית גת שאליה הוגלה חיכתה לו קבלת פנים כוחנית. משם הוא ומשפחתו נמלטו שוב, הפעם לירושלים. מתברר שהוא גר בשכונת רמת שלמה וגם שם השכנים החרדים לא מוכנים לקבלו. שלטים עם תמונתו והכיתוב "צא טמא", נידוי חברתי של המשפחה ומוסדות הלימוד נעלו את שעריהם לפני ילדיו.

עו"ד שי רודה, סנגורו של יעקב ברקאי, מסר בתגובה כי "האישומים מבוססים על הסקת מסקנות של הפרקליטות מהודעות ווטסאפ שנמצאו במכשיר הטלפון הסלולרי של ברקאי, שסיפק הסברים להודעות אלה".

משירות בתי הסוהר נמסר: "קציני הפיקוח של יחידת 'צור' עושים לילות כימים למניעת עבירות מין ופועלים מתוך תחושת שליחות. מאז הקמת היחידה, שיעור המפוקחים שחזרו לבצע עבירות מין ירד מ-20% לפחות מ-2%".