בג"ץ קבע: לבתי החולים אין סמכות לאסור הכנסת חמץ בפסח

השופטים פסקו כי למאבטחים העומדים בכניסות לבתי החולים אסור לחפש מזון בכלים של באי המקום או להעיר להם על הכנסת אוכל במהלך החג. הנדל התנגד: "ראוי להסדיר הסוגיה בהסכמה מחוץ לבית המשפט"

זמן צפייה: 00:26

בית המשפט העליון קבע היום (חמישי) בדעת רוב כי לבתי החולים בישראל אין סמכות לאסור על הבאים לבית החולים להכניס חמץ לתוך המתחם במהלך חג הפסח. כמו כן קבעו השופטים כי למאבטחים העומדים בכניסה אסור לחפש מזון בכלים של באי המקום או אפילו להעיר להם ולהפנות את תשומת ליבם בנוגע להכנסת מזון לבית החולים במהלך החג.

השופט ניל הנדל סבר, בדעת מיעוט, כי נושא זה הינו קונפליקט חברתי המצריך פתרון חברתי. "לא מדובר בהתנגשות בין זכויות המחייבת הכרעה לטובת צד אחד", טען הנדל, "אלא במקרה שבו לכל הצדדים יש זכויות בחברה דמוקרטית, ושראוי להסדיר בהסכמה מחוץ לכותלי בית המשפט ולא בהכרעה שיפוטית".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

מספר המתים מקורונה עלה ל-219; 15,870 חולים – מהם 85 מונשמים

בג"ץ הוציא צו זמני שמונע את הארכת כהונתו של דן אלדד

מעמדת היועמ"ש ועד ההכרעה: לוח הזמנים להחלטת בג"ץ לגבי נתניהו

בית החולים שיבא
בית החולים שיבא | צילום: חדשות 13

מהפורום החילוני, שהגיש את העתירה לבג"ץ, נמסר: "בג"ץ קיבל היום את כל טענותינו. זהו יום חג לדמוקרטיה הישראלית בכלל ולציבור החילוני בישראל בפרט. בג"ץ קבע כי המדיניות שהייתה נהוגה עד כה מהווה פגיעה בזכות לכבוד ולפרטיות, ובזכות לחופש מדת. עוד קבע בג"ץ כי משרד הבריאות והרבנות הראשית פעלו בחוסר סמכות כאשר אסרו על הכנסת מזון לבתי החולים והורו על הצבת מאבטחים שיפקחו על הכנסת אוכל לבתי החולים".

לפני כשנתיים, סגן שר הבריאות דאז יעקב ליצמן ביקש מבתי החולים לבדוק אם מוכנס חמץ למוסדות הרפואיים. בחלק מבתי החולים אמרו המנהלים שמדובר בגזירה שהם לא יוכלו לעמוד בה ולכן לא יבדקו את התיקים של כל מי שמגיע למקום. בנוסף, המאבטחים טענו כי מדובר בבדיקה בעיתיית, והוסיפו שהם "לוחמים - לא משגיחי כשרות".

שר הבריאות יעקב ליצמן על הקורונה
שר הבריאות יעקב ליצמן על הקורונה | צילום: חדשות 13

אז, הוגש בג"ץ נגד הנוהל האוסר על הכנסת חמץ לבתי החולים. בתשובת המדינה נכתב כי נוהל בדיקת החמץ הוא "נוהל סביר וראוי שנועד להבטיח על הצורך לשמור על בתי החולים פתוחים ונגישים עבור אנשים שנוהגים מנהגי כשרות בחג".

עוד נכתב בתשובה כי "ככל גוף אחר, משעה שמוסד רפואי מבקש להציג עצמו ככשר, עליו לעמוד בהוראות חוק איסור הונאה בכשרות, על פי החוק. חוק הכשרות נועד להבטיח כי הציבור אשר נוהג מנהגי כשרות יוכל לסמוך על כך כי מקום המציג עצמו ככשר, משמע שהוא עומד בנהלי הרבנות. כך שהמזון המוגש באותו המקום הוא אכן כשר כהלכה".