אורלי בן ארי: "מקבלי ההחלטות הם גברים – לא אוהבים את השונה"

המועמדת לשעבר למ"מ פרקליט המדינה בהתבטאות ראשונה לאחר ויתורה על התפקיד עקב לחץ מכיוון היועמ"ש והפרקליטות: "בקומה 3 בסלאח א-דין יש רק גברים. עידן הנשים היה צריך להיפתח ולו כמ"מ"

זמן צפייה: 11:44

סערת מינוי מ"מ פרקליט המדינה: אורלי בן ארי, המועמדת לשעבר למ"מ פרקליט המדינה, התייחסה לראשונה מאז ויתורה על התפקיד לסערה שעוררה מועמדותה. "באתי עם עולם תוכן שונה מהמקובל, וזה שאני אישה זה חלק מהעניין הזה. מקבלי ההחלטות הם גברים - אנשים לא אוהבים את השונה וזה השפיע".

"אני מאמינה שנשים הן מנהלות מצוינות. המשק והמגזר הציבורי היה צריך להגדיל את הנפח", המשיכה. "גם הנתונים הסטטיסטיים שמראים שיש הרבה נשים מנהלות בפרקליטות הוא לא מדויק, כי יש נשים במחוזי, אבל בקומה 3 בסלאח א-דין יש רק גברים. עדיין לא הייתה יועצת משפטית לממשלה, והיו כמה פרקליטות מדינה בודדות. עידן הנשים היה צריך להיפתח – ולו כממלאת מקום. אבל זה לא קרה הפעם".

לפני כשלושה שבועות הודיעה בן ארי לשר המשפטים, אמיר אוחנה, כי היא מוותרת על המינוי לתפקיד הבכיר. במכתב ששלחה לאוחנה כתבה בן ארי: "האווירה שנוצרה מאיימת לפגוע באמון הציבור בפרקליטות ולשחוק אותו עוד יותר. אינני מוכנה שעל גבי תיגרם למערכת המשפטית פגיעה נוספת. אי לכך, אני חוזרת בי מהסכמתי לעמוד בראש הפרקליטות היקרה לי כל כך".

עוד בחדשות 13:

אוחנה: "אראיין מועמדים מחוץ לפרקליטות למ"מ פרקליט המדינה"

אוחנה על פרישת בן ארי: הופתעתי מהחלטתה – היה ברור שיופעל לחץ

אוחנה: מינוי בן ארי תקף; היועמ"ש: על צו ההקפאה להישאר על כנו

עו''ד אורלי בן-ארי גינזברג
עו''ד אורלי בן-ארי גינזברג | צילום: חדשות 13

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט בירך על החלטת בן ארי, ואמר לה בשיחה שקיימו לאחר הודעתה כי מדובר ב"צעד מוברך ואמיץ".

היועץ חזר על דבריו, לפיהם הוא "מעריך את תרומתה הרבה לאכיפת החוק ואת מקצועיותה וכי ברור שאינו מטיל ספק ביושרה האישית שלה ובכוונותיה הכנות לקבל על עצמה את התפקיד", ואף הדגיש כי "עמדתו בנוגע למינוי אינה מושתתת על שיקולים אישיים, אלא על עמדה משפטית בנוגע לתהליך הנדרש לשם הבטחת עצמאותו ואי תלותו של ממלא פרקליט המדינה".

יועמ''ש אביחי מנדלביט ושר המשפטים אמיר אוחנה
יועמ''ש אביחי מנדלביט ושר המשפטים אמיר אוחנה | צילום: רויטרס, מתוך עמוד הפייסבוק של אמיר אוחנה

ימים לאחר פרישתה, הודיע אוחנה ליועץ המשפטי כי אמנם החוק מחייב מינוי של עובד מדינה לתפקיד - אך אין חובה שיהיה זה בכיר בפרקליטות, וכי הוא יראיין מועמדים גם מחוץ לפרקליטות. אוחנה התייחס גם להחלטתו של מנדלבליט להגיש את מועמדותה של ליאת בן ארי, פרקליטת מיסוי וכלכלה והתובעת בתיקיו של ראש הממשלה נתניהו: "אביע תמיהה על כי בין המועמדים מי שזה עתה זכתה במכרז שעמלתם עליו כה קשה לשכנע את נציב שירות המדינה מדוע הוא נחוץ עד מאוד - המשנה לפרקליט המדינה לעניינים כלכליים. כיצד יתנהלו העניינים הכלכליים בפרקליטות המדינה ביעילות כאשר המשרה החשובה והנחוצה תיוותר לא מאוישת?"

מכתבו של אוחנה התייחס למכתב מטעם מנדלבליט, שבו הציע לו לשקול את מועמדותן של המשנות לפרקליט המדינה, נורית ליטמן וליאת בן ארי, לתפקיד ממלא מקום פרקליט המדינה. זאת, בנוסף לשמות שהציע היועץ לשר עוד קודם לכן. לדברי מנדלבליט, המועמד המתאים ביותר בעיניו לתפקיד הוא המשנה לפרקליט המדינה, שלמה למברגר, אך לאור הנסיבות שנוצרו וכדי למנוע מצב שבו מינוי ממלא המקום הופך מושא למחלוקת ולעימות בינו לבין השר, הוא הציע לשקול גם את מועמדותם של אורית קוטב וציון אילוז, שבניגוד לדברי השר הינם גם בעלי ניסיון במשפט פלילי.

"כל חמשת המועמדים המוזכרים לעיל יכולים לעמדתי לשמש בתפקיד מ"מ פרקליט המדינה ולתרום לשמירת שלטון החוק וביצורו, להגנה על האינטרס הציבורי, על זכויות האדם ועל המינהל התקין. מינוי אחד ממועמדים אלה, אשר ייעשה בהסכמה בין שר המשפטים לבין היועמ"ש, יחזק את אמון הציבור בעצמאות פרקליטות המדינה והעומד בראשה, ובאי-תלותם בגורמים הפוליטיים", כתב מנדלבליט.