נגד עמדת היועמ"ש: אוחנה בחר באורלי בן ארי למ"מ פרקליט המדינה

שר המשפטים הכריז כי ימנה לתפקיד את המשנה לפרקליטת מחוז מרכז: "תפעל לשימור כל הראוי לשימור, ותתרום לחיזוק אמון הציבור במערכת החשובה". מנדלבליט צפוי לקבוע כי יש מניעה משפטית למינויה

זמן צפייה: 11:19

שר המשפטים אמיר אוחנה הודיע היום (שלישי) כי ימנה את עורכת הדין אורלי בן ארי, המשנה לפרקליטת מחוז מרכז, לתפקיד מ"מ פרקליט המדינה. זאת, בניגוד לעמדת היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט - שתמך במועמדותו של שלמה למברגר, המשנה לפרקליט המדינה לעניינים פליליים. בתגובה להודעה, צפוי היועמ"ש לקבוע כי יש מניעה משפטית למינויה.

"אין לי ספק שבן ארי תפעל לשימור כל הראוי לשימור, ותתרום לחיזוק אמון הציבור במערכת הכל כך חשובה הזו", הצהיר אוחנה. "בן ארי מכהנת כ-28 שנים בפרקליטות בשורה של תפקידים. היא בעלת ניסיון רב ועשיר בתחום הפלילי ובתחום הביטחוני, בוגרת המכללה לביטחון לאומי, בעלת תואר שני במדעי המדינה (ביטחון לאומי) ותארים ראשון ושני בהצטיינות במשפטים. מכהנת בהתנדבות כראש הרכב בבית הדין הארצי למשמעת של לשכת עורכי הדין ובמשך שנים שימשה כראש הפורום הביטחוני של פרקליטות המדינה".

עו''ד אורלי בן-ארי גינזברג ושר המשפטים אמיר אוחנה
עו''ד אורלי בן-ארי גינזברג ושר המשפטים אמיר אוחנה | צילום: ללא קרדיט

"כל המועמדים עימם נפגשתי הם בעלי רקע עשיר וניסיון רב בפרקליטות, ומוכשרים הן בפן המקצועי והן בפן הניהולי", הוסיף אוחנה. "התרשמתי מאוד מכולם, כל אחד ומעלותיו, ואני רוצה להודות להם על הנכונות לשאת בתפקיד רב האחריות, בעיקר בתקופה מאתגרת ומורכבת זאת שעוברת על הפרקליטות".

עוד בחדשות 13:

מינוי מ"מ הפרקליט יגלה אם פני אוחנה למאבק ביועמ"ש • פרשנות

אוחנה: אין חובה להתייעץ עם היועמ"ש על מינוי פרקליט המדינה

עו''ד אורלי בן-ארי גינזברג ושר המשפטים אמיר אוחנה
עו''ד אורלי בן-ארי גינזברג ושר המשפטים אמיר אוחנה | צילום: מתוך עמוד הפייסבוק:Amir Ohana - אמיר אוחנה , חדשות 13

נציב שירות המדינה, דניאל הרשקוביץ, אמר לשר המשפטים כי אורלי בן ארי עומדת בתנאי הסף, אולם היא לא בדרג הבכיר של הפרקליטות ויכולה לערער את תפקוד הפרקליטות. הנציב אמר כי לדעתו היה ראוי למנות ממלא מקום מדרג בכיר יותר בפרקליטות כפי שרצה מנדלבליט.

עמותת משמר הדמוקרטיה הישראלית התייחסה להכרזה: "החלטת שר המשפטים אוחנה למנות את עו"ד אורלי בן-ארי לממלאת מקום פרקליט המדינה היא החלטה המנוגדת לכללי מינהל תקין. היא מנוגדת לעמדת היועץ המשפטי לממשלה, שלהמלצתו בסוגיה זו יש לתת משקל מכריע; והיא מבוססת על שיקולים זרים ולא ענייניים. לא נעבור על כך בשתיקה".

גם התנועה לאיכות השלטון הביעה ביקורת על המינוי והודיעה כי בכוונתה לפנות לבג"ץ. "שר המשפטים אמיר אוחנה - שמונה כמינוי זמני על ידי ראש ממשלה הנאשם בפלילים - ממשיך להיות עושה דברו של הנאשם בפלילים וממנה כמ"מ לפרקליט המדינה את הגברת בן ארי וזאת בניגוד לעמדת היועץ המשפטי לממשלה, ומבלי שהתייעץ עם נציב שירות המדינה. התנועה לאיכות השלטון דורשת מהשר אוחנה כי יסיר את ידיו מהמינוי לאור העובדה שכל כולו נגוע בניגוד עיניינים חמור, וכל כולו נועד למלט מאימת הדין את החשוד בפלילים וכל כולו נועד לפגוע במערכת אכיפת שלטון החוק. במידה ולא יעשה כן, תשקול התנועה להגיש בג"ץ וזאת על מנת לעצור את הפגיעה המתמשכת בתפקוד מערכות שלטון החוק".

אתמול שלח נציב שירות המדינה, פרופ' דניאל הרשקוביץ, מכתב ליועמ"ש ולשר המשפטים , ובו הזכיר להם כי הסתיימה כהונתו של פרקליט המדינה שי ניצן, וציין כי הם טרם התייעצו עימו בעניין המועמד להחלפתו - כפי שקובע החוק.

הרשקוביץ כתב כי עם השגת הסכמה על מועמד בין היועמ"ש לאוחנה, הוא ידון באפשרות מינויו, והוסיף: "מקווה שזה יקרה מהר".

בתגובה, ענה לו שר המשפטים כי "לא קיימת חובת היוועצות עם היועמ"ש בעניין המועמדים", והוסיף: "המועמדים ידועים גם לך. אם יש לך מניעה לגבי אחד מהם - תגיד לי".

אמיר אוחנה ואביחי מנדלבליט
אמיר אוחנה ואביחי מנדלבליט | צילום: ארן דולב

כזכור, בחודש שעבר הודיע השר אוחנה כי בכוונתו למנות ממלא מקום לתפקיד פרקליט המדינה לתקופה של שלושה חודשים במקומו של שי ניצן. בריאיון לתוכנית "המטה המרכזי" הסביר כי "בזמן ממשלת מעבר, לא תקום ועדת איתור על מנת למנות את הבא בתפקיד. מתפקידי, על פי החוק, למנות ממלא מקום וכך אעשה".

כמו כן, אמר אוחנה כי ממלא המקום יהיה אדם מתוך הפרקליטות ואף הציג רשימת מועמדים: שלמה (מומי) למברגר, המשנה לפרקליט המדינה לעניינים פליליים, רז נזרי, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, אורלי בן ארי-גינזברג, המשנה לפרקליטת מחוז מרכז, דן אלדד, מנהל המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה, ואושרה גז-איזנשטיין, פרקליטת מחוז תל אביב.