היועמ"שית במכתב חריף: "החלטות ממשלה אושרו בהליך לא תקין"

המשנה לגלי בהרב-מיארה מתח ביקורת בשמה על אופן קבלת ההחלטות בעניין תוכנית הממשלה להאצת ענף הנדל"ן: "תוספות שלא נכללו בהצעה שהופצה מראש לשרים אושרו - למרות קשיים משפטיים עליהם הצביעו נציגינו". הוא דרש להביא את ההחלטות לדיון מחדש, אחרי שתושלם "הבחינה המקצועית הנדרשת", והביע חשש מכך שההתנהלות הלא תקינה - נועדה לקדם החלטות שלגביהן נקבעה מניעה משפטית

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה
היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

גיל לימון, המשנה ליועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה, שיגר הבוקר (ראשון) מכתב בשמה למזכיר הממשלה יוסי פוקס, ובו ביקורת חריפה על "אי תקינות הליכי קבלת החלטות בממשלה". לימון כתב: "לאחרונה אירעו מספר מקרים בהם הצעות החלטה אושרו מבלי שתבצע לגביהן עבודת מטה מקצועית או משפטית, ואף מבלי שהובאה בפני השרים מלוא התשתית העובדתית או המשפטית הנחוצה לשם קבלת החלטה". הוא דרש להביא מחדש את ההחלטות לדיון, "לאחר השלמת עבודת המטה המקצועית והמשפטית הנדרשת".

המשנה ליועמ"שית הסביר: "בסופו של הדיון בהצעת ההחלטה בנושא 'התוכנית הממשלתית לתמרוץ ולהאצה של ענף הנדל"ן והבנייה למגורים' בישיבת הממשלה שנערכה השבוע, הועלו בעל-פה על-ידי שר האוצר תוספות מהותיות - שלא נכללו בהצעת המחליטים שהופצה מראש לשרים. זאת כאשר ראש הממשלה ורוב השרים כבר עזבו את הדיון".

לדבריו, "נציגי הייעוץ המשפטי לממשלה שנכחו בדיון הבהירו כי לא ניתן להצביע על אישור תוספות אלו, שכן לגבי אחת מהן נקבע עוד לפני הדיון כי קיימת מניעה משפטית לכלול אותה בהחלטה, וביחס לשתיים האחרות - מתעוררים קשיים משפטיים משמעותיים. למרות זאת, שתיים מהתוספות אושרו על-ידי הממשלה, לרבות הנושא שלגביו קיימת מניעה משפטית".

גיל לימון, המשנה ליועמ"שית
גיל לימון, המשנה ליועמ"שית | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

כמו כן, הייעוץ המשפטי הצביע על חשש מפני שימוש בסמכויות חריגות של הממשלה "שלא מטעמי דחיפות, אלא כדי לעקוף את דרכי העבודה התקינות של הממשלה". זאת, לדברי לימון, "במטרה לקיים דיון בנושאים שלא הושלמה לגביהם הבחינה המקצועית והמשפטית הנדרשת; או חמור מכך - שהתנהלות זו נועדה כדי להביא לדיון בממשלה הצעות החלטה שלגביהן נקבעה מניעה משפטית".

לימון הדגיש במכתבו: "החלטות חייבות להתקבל בסמכות, בהליך תקין, תוך שמלוא השיקולים הרלוונטיים נפרשים בפני חברי הממשלה ונשקלים על ידם. זאת, לשם הבטחת אינטרס הציבור, לרבות בכל הנוגע לחלוקת משאבי המדינה. בהיעדר הליך תקין, לא ניתן להבטיח את השמירה על אינטרס הציבור ולמנוע פגיעה בו. גם בשעת חירום קיימת חשיבות בשמירה על תהליכי עבודה תקינים בממשלה, בעיקר ביחס להצעות החלטה בעלות השלכות כלכליות, חברתיות וביטחוניות".