בג"ץ יכריע: פלסטינים יוכלו להשתתף בטקס יום הזיכרון המשותף?

בניגוד לעמדת שר הביטחון גלנט, היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה טענה כי פסקי דין קודמים של בג"ץ קבעו חד-משמעית שיש לאפשר כניסה של פלסטינים ליום הזיכרון המשותף לאחר שיעברו בדיקה קפדנית". כעת דן בג"ץ בעתירה שהגישו מארגני הטקס

זמן צפייה: 00:55

בג"ץ דן הבוקר (ראשון) בעתירה שהגישו המארגנים, שלפיה יש לאפשר להכניס משפחות פלסטיניות לטקס יום הישראלי-פלסטיני בערב יום הזיכרון שיתקיים מחר, זאת בניגוד לעמדתו של שר הביטחון יואב גלנט.

ככל הנראה, השופטים צפויים לאשר את המהלך - במיוחד לאור תשובת היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה ביום שישי האחרון, שלפיה "לא היה שום שינוי נסיבות משנים קודמות. פסקי דין קודמים של בג"ץ קבעו חד-משמעית שיש לאפשר כניסה של פלסטינים ליום הזיכרון המשותף לאחר שיעברו בדיקה קפדנית".

עוד אמרה היועמ"שית כי "לא הוצגה בפנינו שום חוות דעת מקצועית אחרת מטעמו של השר גלנט. אוכלוסיות אחרות לא מנועות מלהיכנס, ולכן אין שום סיבה שהטקס לא יתקיים".

משתתפות בטקס הזיכרון האלטרנטיבי

בשבוע שעבר סירב גלנט על כניסת המשפחות הפלסטיניות לישראל לצורך השתתפות בטקס - כפי שנהוג בכל שנה. בתגובה, ארגון "לוחמים לשלום" ופורום המשפחות השכולות שמארגנים את האירוע, עתרו לבג"ץ.

בהרב-מיארה כתבה בתשובתה כי "שאלת כניסתם של פלסטינים לישראל לצורך השתתפות בטקס זה כבר נדונה פעמיים על ידי בית המשפט העליון בשנים האחרונות, ונקבע שלא ניתן למנוע באופן גורף את כניסתם, אלא יש לאפשר זאת בכפוף לבדיקה פרטנית".

"כדי לסטות מפסקי הדין", כתב היועמ"שית, "נדרשת תשתית עובדתית-ביטחונית ומקצועית, המצביעה על שינוי של ממש בנסיבות. תשתית כזו לא הוצגה". עוד היא הוסיפה כי עמדת מתאם פעולות הממשלה בשטחים הייתה שכן לאפשר להם להיכנס, כפי שמאושרים מקרים רבים נוספים בתקופה זו.