פרשת הסרסור בסוהרות: מפקד כלא גלבוע וקצין המודיעין יועמדו לדין

כפי שפורסם בחדשות 13: פרקליט המדינה החליט להעמיד לדין, בכפוף לשימוע, את מפקד כלא גלבוע שעבר באסם קשקוש וקצין המודיעין בעת הפרשה ראני באשה בעבירות של מרמה הפרת אמונים ואי-מילוי חובה רשמית. נגד האסיר הביטחוני מחמוד עטאללה צפוי כתב אישום בגין אונס ומעשים מגונים

בית הסוהר גלבוע
בית הסוהר גלבוע | צילום: דוברות שב"ס

פרקליט המדינה עמית איסמן הודיע היום (שלישי) כי החליט לקבל את הערעור בעניין סגירת תיק פרשת הסוהרות בכלא גלבוע ולהעמיד לדין בכפוף לשימוע את מפקד הכלא לשעבר באסם קשקוש וקצין המודיעין בעת הפרשה, ראני באשה, בעבירות של מרמה והפרת אמונים ושל אי-מילוי חובה רשמית. זאת, כפי שפורסם בשבוע שעבר בחדשות 13.

העמדתם לדין היא בנוסף להעמדתו לדין, בכפוף לשימוע, של האסיר הביטחוני מחמוד עטאללה בעבירות אונס ומעשים מגונים בסוהרת שהייתה אז בשירות חובה ועבירות של מעשים מגונים בשתי סוהרות נוספות.

מחמוד עטאללה
מחמוד עטאללה

עורכת הדין קרן ברק שמייצגת את הסוהרות בתיק כתבה בתגובה: "לאחר מאבק קשה של מספר שנים מול מערכת אכיפת החוק אשר עשו הכול על מנת לסגור ולטייח את הפרשה, עלה בידי להביא צדק לאותן סוהרות. אני מברכת את הפרקליטות על ההבנה שגם סגל הפיקוד בכלא גלבוע היה שותף למקרה".

"יחד עם זאת, יש מספר קצינים אשר הצליחו לחמוק. ולא אשקוט ואמשיך להילחם על מנת שהפרקליטות תעמיד גם אותם לדין. אני קוראת למקבלי ההחלטות: 'הגיעה העת להקים ועדת חקירה ממלכתית בעניין הסוהרות'".

Whatsapp Image 2023 03 28 At 1
עו''ד קרן ברק | צילום: נועם רבקין פנטון, פלאש 90

באשה, קצין המודיעין, חשוד שידע על מעשי ההטרדות המיניות של המחבל מחמוד עטאללה, ולא העביר את המידע הלאה - אלא אף שיבץ את הסוהרות לבקשת האסיר - כך פורסם באוקטובר האחרון בחדשות 13. בנוסף, ככל הנראה יוגש נגד האסיר עטאללה כתב אישום נוסף באשמת מעשים מגונים, בעקבות עדות של סוהרת נוספת שהתלוננה נגדו.

כבר לפני יותר משנה החליט פרקליט המדינה אייסמן לפתוח מחדש את תיק הסוהרות בכלא גלבוע, לאחר שהסיפור עורר סערה בציבור. מפקד כלא גלבוע העיד אז בוועדת החקירה ואמר שהיו שם מעשים כאלה ואחרים. במסגרת אותה בדיקה מחודשת הגיעו תלונות נוספות על אסיר העולם עטאללה - סוהרת אחת טענה שאנס אותה ושתיים נוספות טענו למעשים מגונים.

בדצמבר 2021, שש שנים לאחר שהשתחררה משירותה הצבאי כסוהרת בכלא גלבוע, הגיעה אחת מן הסוהרות, המתלוננת הרביעית בפרשה, ר', למסור עדות קשה על מה שהתרחש מאחורי הסורגים. "אני שמחה לשתף פעולה כדי שדבר כזה לא יקרה, ושדברים ישתנו", היא אמרה לאחר שמסרה את עדותה.

החקירה של מה שמכונה "סרסור הסוהרות" נפתחה לפני כשלוש שנים, בחשד להטרדות מיניות ומעשים מגונים בכלא גלבוע, ובטענה כי קצין המודיעין באשה שיבץ לאגף סוהרות צעירות לבקשתו של האסיר הביטחוני.