הטיוח במג"ב: הקצין חשף הטרדות - המפקד הפציר בו להודות בתקיפה

קצין ביקש להגן על הפקודות שלו שהתלוננו על הטרדות חוזרות מצד קצין בכיר ביחידה. התלונות לא טופלו - ומפקדו, לטענתו, אף החליט להתנכל לו עד שניסה לגרום לו להודות בתקיפה שלא בטוח שביצע. כך נשמעות ההקלטות • חלק שני בתחקיר

זמן צפייה: 10:38

הפרשה במג"ב ממשיכה להסתבך: לאחר שאמש (שני) נחשף כי רב-פקד ביחידה 101 במשמר הגבול הטריד לוחמות ביחידה ואף התקין מצלמה נסתרת בחדרים שלהן, הערב פורסם במהדורה המרכזית חלקו השני של התחקיר, שחושף טיוח מתמשך של הפרשה והתנכלות לכאורה לקצין שביקש לעמוד לצד המתלוננות.

בתחקיר אתמול נחשף כי נאדר ראבח, סגן מפקד יחידה 101 במשמר הגבול, הטריד מספר לוחמות ביחידה במספר מקרים שונים. אנסטסיה, לינור ואיזבל הן חלק מהלוחמות שהוטרדו על ידי רבאח והסכימו לספר את סיפורן בפנים גלויות. הן העידו שהיה "נכנסת לחדרים ומרחרח תחתונים", ובנוסף כי קיבלו ממנו הודעות לא ראויות ולבסוף - שהתקין מצלמה בחדרן, תיעד וצפה בהן במצבים אינטימיים: "רואים אותו מניח מצלמה, רואים את הפנים שלו ואת תג השם שלו, הוא הודה שזה היה הוא".

רבאח אכן הודה בבית המשפט בצבאי במעשיו, ביקש סליחה וצפוי לקבל עונש קל של כמה חודשים עבירות שירות. אך הסיפור לא נגמר כאן, כי בתוך יחידה 101 מפקד היחידה, גילי בן צור, סירב לטפל בסיפור כמקובל וכמצופה ממנו.

מפקד הצוות, מירון אליה, שגיבה את המתלוננות
מפקד הצוות, מירון אליה, שגיבה את המתלוננות | צילום: תחקיר מג''ב חדשות 13

מפקד מג"ב מתייחס לחלק הראשון של תחקיר הטיוח: "נבטיח ללוחמות מרחב פרטי ובטוח"

נקודת האור של הבנות המתלוננות היה הקצין מירון אליה, מפקד צוות שעליו הן מעידות שהיה "דואג לשוטרים ולשוטרות שלו כאילו הם אחים שלו הקטנים. הוא תמיד נתן את התחושה של ביטחון ובית". כשהגיעו אליו מספר תלונות מלוחמות על מעשיו של רבאח, אליה עשה בדיוק מה שמצופה מקצין משטרה, הלך למפקדיו ודפק על השולחן. אחת המתלוננות סיפרה ששמעה אותו צועק במשרד "למה החיילות צריכות להרגיש מאוימות?", ובכל זאת - לא קרה כלום בעקבות פנייתו.

מעבר לכך, לא רק שמפקד היחידה בן צור לא טיפל בקצין שסרח, אלא הוא החליט להתנכל למירון אליה. לפתע פתאום, מהערכות מעולות במשך שנים של "קצין מצטיין", הוא מקבל הערכה תקופתית גרועה ביותר. אליה רצה לערער למפקד המרחב, וקיבל איומים שלא יעשה זאת. אף על פי כן הוא בחר לפנות למפקד המרחב ואכן, הערעור התקבל. זה רק חלק מהסכסוך שהתגלה בין בן צור לקצינו אליה במסגרת פרשת הקצין המטריד.

היחסים בין השניים עלו על שרטון בדיוק כשהיחידה מעורבת באירוע שהסעיר את המדינה, כאשר פורסם בתקשורת סרטון ממאה שערים ממרץ 2020 ובו תועד עורך דין חרדי בשם דב יששכר מופל על הרצפה בדרכו לבית הכנסת. "מצאתי את עצמי על הרצפה שרוע וחבול", אמר אז יששכר, "כל שאר השוטרים שהיו שם עברו והמשיכו כאילו לא היה כלום".

תיעוד מהפלת החרדי במאה שערים
תיעוד מהפלת החרדי במאה שערים

התיעוד הגיע אל גלעד ארדן, לשעבר השר לביטחון פנים, שדרש טיפול מיידי בשוטר, אך במשטרה לא ידעו לזהות את השוטר בצילום. המפקד בן צור הפציר במירון אליה להודות שהוא השוטר התוקף - והוא נשמע אומר זאת בהקלטת שיחת טלפון.

"עכשיו הדובר תכף יתקשר אליך, אז קודם כל האחראי היה מפקד כחול (משטרת ישראל, ולא מג"ב)", נשמע בן צור אומר לאליה. "השוטר הראשון שנתן את הדחיפה היה שוטר יס"מ, ואתה כביכול היית שם ומכוח האינרציה נתת לו איזה נגיעה בלי כוונה להפיל אותו. אבל הוא היה כבר במצב של נפילה, בסדר? מצב של נפילה מהשוטר יס"מ. זה ההסבר שאתה הולך לתת, אל תנסה להתכחש לעניין, יש פה כבר הצלבות שזה אתה. עזוב. הכל בסדר".

בעת השיחה מירון רק התעורר, הוא לא הכיר את האירוע ואפילו לא ראה את הסרטון, אבל למפקדו חשוב היה שהוא יעשה שתי פעולות: יודה בתקיפה שכלל לא בטוח שהיה מעורב בה, וידגיש כי מפקד האירוע היה קצין משטרה ולא קצין מג"ב. כשמירון עונה לו שהוא לא זוכר את הסיפור בן צור אומר לו "עזוב, בוא תתאפס על עצמך, הכל בסדר. בוא נראה איך אנחנו עושים מהלימון הזה לימונדה".

הקצין מירון אליה
הקצין מירון אליה | צילום: תחקיר מג''ב חדשות 13

"לא מזהה את עצמי בסרטון"

כשהתקשר אל אליה דובר המשטרה הוא ביקש ממנו להסביר לו מה היה שם. "דיברתי עם המפקד יחידה שלי, הוא אמר שזה אני, אני לא זוכרת אירוע כזה כי היה לנו אירוע קשה שם..", אז ענה לו הדובר "אני לא אומר שזה אתה אני שאלתי עם מי אני מדבר שהיה שם והפנו אותי אליך. ראית את האירוע מול העיניים?", אליה ענה לו שהוא לא זוכר את האירוע כלל.

"אתה מזהה את עצמך בסרטון?" ממשיך הדובר לתחקר, ואליה שוב עונה "אני לא מזהה את עצמי בסרטון אבל הייתי שם בכוח". בסוף השיחה אומר לו הדובר "בסוף יש שני שוטרים שרצים, מפילים בן אדם והולכים, ממשיכים, לא עוזרים לבן אדם לקום. מה אנחנו מחבלים? עזוב אותי מהמפקדים, כולם חרטטנים. אני רוצה להבין למה רצו אליו, תעשו רגע בדיקה מי היו השוטרים ותחזור אליי".

מירון מתקשר שוב למפקדו ומבהיר לו שהוא אינו התוקף, אבל את בן צור זה לא מעניין. החקירה במח"ש טרם החלה, אבל הוא החליט שהוא יודע מה היה שם. כשמירון משחזר בטלפון את שאמר לדובר, שהוא לא זוכר שהיה שם, אומר לו בן צור: "נו די, מירון, עזוב, זה אבוד. אתה עכשיו סתם, אני נתתי לך תדרוך, יותר טוב מזה לא יכולת לקבל".

נאדר ראבח, קצין מג''ב שהתלוננו נגדו
נאדר ראבח, קצין מג''ב שהתלוננו נגדו

כמה ימים לאחר מכן מירון נחקר על בסיס עדותו של בן צור. ההקלטות, שמעלות חשש לשיבוש חקירה, הגיעו למח"ש אבל לא מנעו כתב אישום בתיק שכל המדינה חיכתה להכרזה על האשם בו. "זה לא נעשה בתמימות", עו"ד אורית חיון, פרקליטתו של מירון אליה, "זה נעשה על ידי אדם שבמשך שנה שלמה מנסה להעיף את הקצין ממשטרת ישראל - והנה הגישו לו את זה על מגש של כסף".

הלוחמות המתלוננות מגבות את הקצין שלהן מירון אליה. "כנראה לא בא להם טוב שיש קצין שבאמת מדווח, אכפת לו. אז ניסו לחפש אותו ולהפיל עליו ברגע שאפשר", אומרת אחת השוטרות שהוטרדו על ידי רבאח, ואחרת מוסיפה: "מירון תמיד הגן על השוטרים שלו, ובגלל זה באו והתנכלו אליו"

משפטו של רבאח, כאמור, נמצא בשלבי סיום. הוא הודה במעשים המיוחסים לו, לא עבירות מין אלא חדירה לפרטיות, וצפוי לעונש קל של עבודות שירות. גילי בן צור נחקר במח"ש, התיק נגדו נסגר והוא התפטר מהמשטרה. מירון אליה מנהל קרב על שמו הטוב ועל הקריירה שלו כשוטר, ונמצא בימים אלה בהליך משפטי סבוך. בקרוב יחליט בית המשפט אם ההקלטות והעדויות של הלוחמות יביאו לזיכויו או להרשעתו.

תגובת המחלקה לחקירות שוטרים: "מרגע קבלת הדיווח במח"ש נפתחה חקירה מקיפה ויסודית. עתירה שהוגשה בשאלת סעיפי העבירה נדחתה על-ידי בג"ץ. כתב האישום נגד קצין מג"ב מירון אליה הוגש על בסיס שיקולים ראייתיים בלבד. כל ניסיון לקשור בין שני התיקים האלה חוטא לאמת ומכלול הטענות יתבררו בבית המשפט כמקובל".

תגובת גילי בן צור: "עם קבלת המידע על כניסת סגן מפקד היחידה לחדרי הבנות, שוחחתי איתו ותשובתו היתה שעשה זאת במסגרת תפקידו כמי שאמון על נושא ביקורות ותחזוקת המבנה ביחידה. טיפלתי פיקודית והחמרתי בהנחיות. בנוגע לאירוע שבו שוטר דחף את האזרח וגם למעידתו, נמסר לי שמדובר בקצין המיוצג (מירון). התקשרתי אליו והוא ענה לי שהוא זה שדחף את האזרח".