סנגורו של הנאשם במשפט דומא: "עבר סדרת עינויים פיזיים"

עו"ד עדי קידר, המייצג את הקטין הנאשם במעורבות ברצח בני משפחת דוואבשה, בירך בתכנית "בוקר אור" על ההחלטה לפסול את הודאותיו. "ביהמ"ש התרשם שאחז בו פחד בלתי נסבל"

בית משפחת דוואבשה שהוצת בדומא
בית משפחת דוואבשה שהוצת בדומא | צילום: רויטרס

עו"ד עדי קידר, סנגורו של הקטין הנאשם במעורבות ברצח בני משפחת דוואבשה בדומא ושוחרר למעצר בית, מוסיף להכחיש היום (שישי) בתכנית "בוקר אור" כי למרשו יש קשר למקרה, וטוען שהודאותיו נסחטו בעינויים פיזיים. הפרקליטות הגישה לבית המשפט העליון ערעור על שחרור הנאשם, והבוקר יתקיים דיון בנושא.

"בית המשפט קיבל את הטענות שלנו בכמה רבדים, הדבר הראשון והחשוב היא ההחלטה לפסול את ההודאות שלו" אמר קידר. "הפסילה נבעה מעינויים שהוא עבר. בית המשפט סירב לפרט, אבל אין מחלוקת שהוא עבר סדרה של עינויים, אלימות פיזית שהופעלה כנגדו בשלוש או ארבע הזדמנויות".

עו
עו"ד עדי קידר, סנגורו של החשוד במעורבות ברצח בדומא ששוחרר למעצר בית | צילום: חדשות עשר

"אנחנו מתנגדים לעינויים, התוצאות הן מבחינה משפטית לא רלוונטיות", המשיך קידר. גם השופטים אמרו שיש פה פגיעה בנפשו ברוחו ובכבודו. הוא עובר תופעות פוסט טראומתיות. היו פה זוועות שתוארו. בית המשפט לראשונה פוסל תקופה שלמה של הודאות, כי הם התרשמו שהפחד שאחז בו הוא בלתי נסבל".

"הוא לא מעורב ברצח בדומא, אנחנו נמשיך להילחם", סיכם. "אנחנו טוענים מהרגע הראשון שהוא הודה סתם ושאין לו קשר לאירועים".

ח"כ מוסי רז (מרצ) אמנם גינה בחריפות את הרצח, אך תמך בעמדת בית המשפט, כחלק מתפיסת עולמו הדוחה שימוש בעינויים לסחיטת הודאות מעצורים. "אם הוצאו הודאות בעינויים אסור להשתמש בהן. לא מעניין אותי מה הוא עשה", אמר.

"מאז 1967 אנחנו שומעים על אלפי מקרים כאלה, זה פוגע בנו כחברה", התייחס רז לעינויים של עצורים פלסטינים. "ייתכן שיש רוצחים בתיק הזה או בתיקים אחרים שמסתובבים חופשי כי תפסנו אדם חף מפשע, עינינו אותו והוא יושב בכלא. אני מצדיק את החלטת בית המשפט".

אמש הגישה הפרקליטות לבית המשפט העליון ערר על ההחלטה לשחרר את הקטין הנאשם במסגרת פרשת הרצח בדומא. "מדובר בתיק המתנהל בדלתיים סגורות ועל כן לא נוכל לפרט בעניין", מסרה פרקליטות המדינה. "אולם בתמצית ימסר כי השיקולים להגשת הערר הינם כי אף על פי החלטת בית המשפט המחוזי קיימת בתיק תשתית ראייתית המקימה סיכוי סביר להרשעה, וכן כי לגישת המדינה חרף חלוף הזמן נותרה מסוכנותו של הנאשם בעינה". הדיון צפוי להתקיים הבוקר בשעה 11:00.

כאמור, אתמול קיבל בית המשפט המחוזי את בקשת משפחת אחד הנאשמים לשחררו למעצר בית בתנאים מגבילים, הפרקליטות ביקשה לעכב את ביצוע ההחלטה עד יום ראשון הקרוב, וצפויה לערער עליה.

במהלך הדיון שבו קיבל השופט עמי קובו את בקשת משפחתו של הנאשם, שהיה קטין בעת ביצוע המעשים לכאורה ובזמן חקירתו בשב"כ, נרשמה תקרית חריגה יחסית כאשר קרובת משפחה של משפחת דוואבשה צעקה על הורי הנאשם ונתבקשה על ידי השופט לצאת מאולם בית המשפט. חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' ממפלגת הבית היהודי נכח אף הוא בדיון, ופנה במהלכו בפניה לשופט: ״תן לקטין לדבר באולם ולספר מה הוא עבר בכל התקופה הזו״.

"אנחנו לא נפסיק, אנחנו נלך עד לבית המשפט העליון", אמר בתום הדיון חוסיין דוואבשה, סב המשפחה שהוצתה למוות. "היום הזה הזכיר לי את אותו יום שבו הוא שרף לי את המשפחה, אבקש מהשופט שיהיה צדק במשפט", הוסיף.

כזכור, לפני כחודש פסל בית המשפט המחוזי בלוד את הודאות הנאשמים ברצח שלושת בני משפחת דוואבשה בכפר הפלסטיני דומא שהתקבלו תחת עינויים. עם זאת, השופטת רות לורך אישרה את הודאות הנאשם המרכזי, עמירם בן אוליאל, שנגבו לאחר הפעלת "האמצעים המיוחדים", פרט לאחת, שנתקבלה מיד לאחריהם.

כל הודאות הנאשם השני בתיק, ששחרורו למעצר בית אושר אתמול, נפסלו - גם אלו שניתנו תחת עינויים וגם אלו שנתקבלו לאחריהם - פרט לאחת: זאת בה הוא מצביע על בן אוליאל כאחראי לרצח בני משפחת דוואבשה. יש לציין כי הפרקליטות לא חוזרת בה מכתב האישום, לפיו בן אוליאל רצח את שלושת בני מפשחת דוואבשה. כאמור, כתב האישום נסמך במידה רבה על הודאתו של הנאשם השני, המואשם בסיוע לרצח - ההודאה שנתקבלה ע"י ביהמ"ש, בה הוא גם קושר את עצמו לכאורה לרצח.