NSO על הפרסומים: "התחייבנו לסייע והשענו את השימוש המשטרתי בתוכנה"

לאחר הפרסום המטלטל אתמול בפרשת הריגול המשטרתי, מנכ"ל NSO שלח מכתב לכלל העובדים והבהיר כי החברה תשתף פעולה ומקווה שהמדינה תקים ועדת חקירה חיצונית. ניו יורק טיימס: "גם שב"כ השתמשה בפגסוס. המשטרה פרצה ל-200 ניידים בשנתיים האחרונות"

זמן צפייה: 00:52

מנכ"ל חברת NSO, שלו חוליו, שיגר הבוקר (שלישי) מכתב לכלל עובדי החברה ובו הבהיר כי החברה משתפת פעולה עם כל חקירה לאחר הפרסומים בפרשת הריגול המשטרתי. חוליו הבהיר במכתב כי ההנהלה השעתה את המערכת שבשימוש משטרת ישראל עד לתום הבדיקה וקרא להקים ועדת חקירה חיצונית.

"אם הדברים נכונים הם מטרידים, מקוממים ואסור שיקרו במדינה דמוקרטית", כתב מנכ"ל NSO. "ברמת החברה, אם הדברים הללו נכונים מדובר בהתנהלות לא תקינה ולא חוקית של משטרת ישראל, וכמובן התנהלות אשר מהווה הפרה בוטה של ההסכם ושל תנאי הרישיון שניתנו להם".

עוד הוא כתב כי "מערכות מהסוג הזה צריכות לשמש אך ורק למניעה של פשעים חמורים וטרור, וזאת הסיבה היחידה שמשטרה חייבת כלים כאלה, כל שימוש אחר בהם הוא לא מתקבל על הדעת, לא דמוקרטי, לא חוקי, ומפר את האמון הבסיסי שניתן לרשויות החוק. כבר כשהחלו פרסומים בדבר מקרים בהם לכאורה נעשה שימוש חריג בטכנולוגיות פנינו למשרד המשפטים והתחייבנו כי נסייע ככל הנדרש בחקירה ובבדיקת העובדות, כמו כן ביקשנו כי ינחו אותנו, לאור ממצאי הבדיקה שלהם, כיצד לנהוג בהמשך בעניין זה".

במקביל, העיתון "ניו יורק טיימס" דיווח כי כמה סוכנויות ישראליות, מלבד המשטרה, רכשו את פגסוס ושירותים נוספים של NSO בעשור האחרון. כך לפי שלושה גורמים ישראלים. אחת מאותן סוכנויות היא השב"כ, שלפי הדיווח השב"כ עשה שימוש בתוכנה לפחות פעם אחת בפעילות נגד פלסטינים וכמה ישראלים. עוד דווח כי בשנתיים האחרונות, המשטרה פרצה ליותר מ-100 טלפונים ניידים בשנה.

המפכ''ל קובי שבתאי
המפכ''ל קובי שבתאי | צילום: דוברות המשטרה

בתוך כך, מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי הודיע כי בעקבות הפרסומים יקצר את ביקורו באיחוד האמירויות. בהודעה מטעמו נכתב כי "לא עלתה עד כה חריגה מהוראות הדין - בדיקות נוספות תערכנה בתיאום עם צוות הבדיקה או ועדה, ככל שתוקם אחת כזו, בהמשך".

כזכור, אתמול פורסם בחלק חמישי של תחקיר "כלכליסט" כי המשטרה שתלה את תוכנת הריגול בטלפונים של בכירים במגוון רב של תחומים, ביניהם מנכ"לית משרד המשפטי לשעבר אמי פלמור, מנכ"לי משרד האוצר לשעבר שי באב"ד וקרן טרנר, מובילי מחאות הנכים והאתיופים, עיתונאים ומקורבים לראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו - כולל בנו אבנר ויועציו טופז לוק ויונתן אוריך.