לאחר חודשים של דיונים ומחלוקות: אושרו השופטים החדשים שנבחרו לעליון

מינויהם של השופטים חאלד כבוב, רות רונן וגילה כנפי-שטייניץ ועורך הדין יחיאל כשר אושרו באופן רשמי על ידי הוועדה לבחירת שופטים. בעוד כבוב ורונן נחשבים לשופטים ליברלים, כנפי-שטייניץ נתפסת כשמרנית מתונה ואילו דעותיו של כשר אינן ידועות

זמן צפייה: 01:43

הוועדה לבחירת שופטים אישרה היום (שני) את מינויים של ארבעה שופטים חדשים לבית המשפט העליון. הארבעה, גילה כנפי-שטייניץ, עו"ד יחיאל כשר, חאלד כבוב ורות רונן, נבחרו על ידי הוועדה לאחר שהיו אי הסכמות רבות והרשימה נפתחה מחדש. סדר השופטים קבע מתי ייכנס כל אחד מהם לתפקיד.

חבר הוועדה, ח"כ שמחה רוטמן התנגד לכל המועמדים. שרת הפנים איילת שקד תמכה במועמדות כשר ושטייניץ, הנחשבים ליותר שמרנים, נמנעה בהצבעה על כבוב והתנגדה בהצבעה על רונן.השופטים שנבחרו מגיעים מרקעים שונים: כבוב, רונן וכנפי-שטייניץ הם שופטי מחוזי ואילו יחיל כשר הוא עורך דין פרטי. כבוב ורונן הם שופטים הנחשבים כליברלים, כנפי-שטייניץ נחשבת שמרנית מתונה ודעותיו של כשר נחשבות לחידה.

Whatsapp Image 2022 02 21 At 1
ישיבת הוועדה לבחירת שופטים

שר המשפטים גדעון סער אמר בפתח ישיבת הוועדה כי "על הועדה לבחירת שופטים מוטלת אחריות כבדה. הצעת המועמדים משקפת את הבחירה הנכונה על פי שלושת המדדים שקבעתי כמצפן: מצוינות, איזון, וגיוון. ההצעה כוללת מועמדים מעולים שבמעולים".

גילה כנפי-שטייניץ, בת 63, מגיעה מבית המשפט המחוזי בירושלים. היא נחשבת לשמרנית מתונה והיא רעייתו של השר לשעבר יובל שטייניץ. מועמדותה נחשפה לראשונה בחדשות 13. כנפי-שטייניץ תיכנס לתפקידה באופן מיידי.

Whatsapp Image 2022 02 21 At 1
השופטת גילה כנפי-שטייניץ | צילום: מתוך אתר הרשות השופטת

אחרי שטייניץ, השופט חאלד כבוב יהיה השופט המוסלמי הראשון במינוי קבע בעליון ויחליף את השופט ג'ורג' קרא באפריל. הוא בן 64, משויך למחנה הליברלי ונמנה בין מקימי המחלקה הכלכלית בבית המשפט המחוזי בתל אביב. בין פסקי הדין המשמעותיים שלו ניתן למנות את הרשעתו של נוחי דנקנר בהרצת מניות, הרשעתו של איש העסקים גרגורי לרנר. הרשעת מפכ"ל המשטרה לשעבר רפי פלד והרשעתו של מנהל ההשקעות אמיר ברמלי.

Chaled Kabub
השופט חאלד כבוב | צילום: מתוך אתר הרשות השופטת

בשונה משלושת הנבחרים האחרים, עו"ד יחיאל כשר, אינו בעל ניסיון שיפוטי. במאי הקרוב הוא יחליף את השופט ניל הנדל. הוא בן 60 ועובד כעורך דין פרטי, הנחשב מומחה בליטיגציה אזרחית מסחרית. כשר הוא שותף במשרד עורכי הדין לוי-תדמור שבו הועסקה עד לאחרונה היועצת המשפטית החדשה לממשלה, גלי בהרב-מיארה. כשר נחשב משפטן מבריק אולם חידה גדולה בעניין דעותיו.

Yechiel Re Autoorient I
יחיאל כשר | צילום: תומר יעקובסון

בדומה לכבוב, גם רות רונן, בת 60, מגיעה מהמחלקה הכלכלית בבית המשפט המחוזי בתל אביב. רונן נחשבת לשופטת מוערכת ומצוינת והיא תחליף את השופט שאול שוחט שמונה לשופט בפועל לתקופה מוגבלת. היא נתפסת כשופטת ליברלית בדעותיה ומקורבת לנשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות. בנוסף, היא נחשבת לשופטת מחוזית מבריקה.

Ruth Ronnen
השופטת רות רונן | צילום: מתוך אתר הרשות השופטת

השר לשעבר יובל שטייניץ הגיב לבחירתה של רעייתו לתפקיד וכתב טוויטר: "חיבוקים ונשיקות לאשתי היקרה, החכמה, והאהובה גילה, לרגל מינויה לבית המשפט העליון. אני לפחות נרגש עד דמעות. במשך שנים הקפדנו לשמור על 'הפרדת רשויות', וכך נעשה גם בעתיד".

ראש לשכת עורכי הדין עו"ד אבי חימי מסר כי "לשכת עורכי הדין מברכת על מינוי שופטי העליון החדשים ובמיוחד על קבלת עמדת הלשכה למינוי שופט עליון מן המגזר הפרטי. בשנתיים וחצי האחרונות פעלה הלשכה רבות לקידום עורך דין עתיר ניסיון, מקצועי, ערכי וראוי לכהונת שופט עליון, ועל מינויו - גאוותנו. ישנה חשיבות רבה למינוי שופט עליון שמחובר לשטח ולפרקטיקה. אני מאחל הצלחה גדולה לעו"ד כשר ובטוחני כי יהיה לשופט מצוין. בכל אחת ואחד מהשופטות והשופטים שמונו היום יש בשורה מיוחדת וחשובה. אלו אנשי משפט מעולים אשר יפעלו למען אזרחי ישראל - כולם".