הפשיעה בחברה הערבית: כך נתניהו מתכנן לאפשר את התערבות השב"כ

על פי גורמים משפטיים בכירים, ראש הממשלה צפוי להסתמך על סעיף 7(ב) לחוק השב"כ, שמאפשר לארגון להתערב באינטרסים של ביטחון המדינה גם אם אינם בתחומי הליבה של העשייה של שב"כ. עם זאת, מדובר במורכבות משפטית לא פשוטה

זמן צפייה: 02:53

לקראת דיון שיתקיים עם בכירי השב"כ ובכירים במשרד המשפטים, ראש הממשלה בנימין נתניהו מתכנן להסתמך על סעיף מסוים בחוק השב"כ שיאפשר את התערבותו בפשיעה בחברה הערבית - כך נודע היום (שבת) לחדשות 13 מפי גורמים משפטיים בכירים.

על פי הגורמים המשפטיים, הסעיף המדובר הוא סעיף 7(ב) לחוק השב"כ, המאפשר לארגון להתערב "באינטרסים ממלכתיים חיוניים לבטחון הלאומי של המדינה" גם אם אלה לא נכללים בתחומי הליבה של השב"כ. השימוש באמצעי השב"כ בתקופת הקורונה נעשה בצורה דומה.

המפכ''ל קובי שבתאי בהערכת מצב בעקבות גל הרציחות במגזר הערבי
המפכ''ל קובי שבתאי בהערכת מצב בעקבות גל הרציחות במגזר הערבי | צילום: דוברות המשטרה

הדיון צפוי להתקיים בתחילת השבוע ויכלול את ראש שב"כ רונן בר וכן בכירים במשרד המשפטים. במשרד המשפטים סבורים כי ישנה בעייתיות רבה בהרחבת חוק השב"כ כך שיטפל גם בפשיעה הערבית. בכירים במערכת המשפט הבהירו שיש קושי משפטי להרחיב את החוק כך שהשב"כ יפעל נגד אזרחים שלא במסגרת לאומנית וכי מדובר בפגיעה בדמוקרטיה.

אותם גורמים ציינו שהשב"כ גם מתנגד להרחבת החוק כדי שיפעל נגד הפשיעה הערבית מכמה סיבות - ראשית, המהלך עלול לחשוף אמצעים בטיפול בטרור, ושנית מפני שהתערבות של השב"כ בנושא תבוא בהכרח על חשבון משאבים למלחמה בטרור ושאר משימותיו של שב"כ.

Whatsapp Image 2023 05 09 At 0
ראש שב''כ רונן בר | צילום: תקשורת שב''כ

רק הלילה נדקר למוות צעיר בן 21 מהפזורה הבדואית, לאחר שעל פי החשד ניסה לגנוב ציוד חקלאי ובמקום החל עימות שבסופו מת הצעיר והפך לקורבן האלימות המאה בחברה הערבית מתחילת שנת 2023. המשטרה עיכבה לחקירה 56 חשודים, עובדים תאילנדים שהיו מעורבים באירוע - אך הם לא נעצרו. ההערכה היא כי העימות התפתח על רקע הניסיון שלהם למנוע את הגניבה. שני תושבי הפזורה הבדואית שהגיעו יחד עם הצעיר שנדקר למוות נעצרו.

אתמול נרצחה שרית אחמד בת ה-18, תושבת הכפר כסרא-סמיע שבגליל העליון, ביריות. שרית התלוננה בעבר כי היא קיבלה איומים על חייה מצד משפחתה בגלל נטייתה המינית, ונבדק החשד כי הרצח בוצע מסיבה זו. בשנת 2020 נעצרו שני אחיה, בני ה-28 וה-32 ואף נאסרו, לאחר שהתלוננה כי הם איימו עליה.