לבני בביהמ"ש: "ישראל היום נועד לשכפל דפי מסרים של נתניהו"

משפט של ראש הממשלה מתחדש, ולבית המשפט המחוזי בירושלים הגיעה שרת החוץ לשעבר, אשר מעידה בתיק 2000. היא התייחסה לחוק "ישראל היום" שהגיע לוועדת השרים לחקיקה כאשר הייתה יו"ר הוועדה ואמרה על העיתון: "הוא עבר על חוק מימון מפלגות"

בנימין נתניהו, ציפי לבני
בנימין נתניהו, ציפי לבני | צילום: יונתן זינדל, אבשלום ששוני / פלאש 90

משפט נתניהו מתחדש: שרת החוץ לשעבר ציפי לבני הגיעה הבוקר (רביעי) לבית המשפט המחוזי בירושלים, שם היא מעידה בתיק 2000, בו נאשם ראש הממשלה בנימין נתניהו במרמה והפרת אמונים. בתחילת עדותה התייחסה לבני לחוק "ישראל היום" שהגיע לוועדת השרים לחקיקה כאשר הייתה יו"ר הוועדה, ואמרה: "גם אם הוא נקרא עיתון, 'ישראל היום' הודפס כדי לשכפל דפי מסרים של נתניהו. זה היה מאוד ברור ובולט. הוא עבר על חוק מימון מפלגות. פעלתי נגד חוק מימון מפלגות גם לפני עניין ישראל היום".

"הייתה אולי מילה אחת שקשורה לחוק הזה שהועברה ביני לבין נתניהו", סיפרה לבני בעדותה, "סמוך להעלאת החוק נקראתי ללשכתו והוא אמר לי שהגענו להסכמה על חופש הצבעה. מבחינתי זו היתה הפתעה. ידעתי שנתניהו מתנגד מאוד להצעת החוק, והערכתי שהוא יגיש ערר אם זה יעבור. המשמעות של חופש הצבעה זה אומר שהוא משחרר את החוק לכנסת ולא יוכל להשפיע".

"בדרך כלל שמגיעים להסכמות על חופש הצבעה אז לא מקיימים בכלל דיון בוועדת שרים", העידה לבני, "פה אני זוכרת שהיה יוצא דופן שקיימנו דיון. לגבי ערר של ראש הממשלה, אני לא זכרתי את זה עד לחקירת המשטרה. בדרך כלל כשראש ממשלה רוצה להגיש ערר הוא עושה זאת דרך שר אחר ולא בעצמו".

על פיטוריה מתפקיד שרת החוץ סיפרה לבני: "הוזמנתי ללשכת רה"מ, ישבנו כשעה ושם נושא הפיטורים לא עלה. נסענו לטקס בבית הנשיא, וכשיצאתי קיבלתי ממנו טלפון שבה הודיע לי שאני מפוטרת. אני זוכרת בוודאות שאחד הנימוקים היה שנפגשתי עם אבו מאזן כמה חודשים קודם לכן ללא רשותו. נדמה לי שהוא דיבר על 'פוטש שרציתם לעשות נגדי'. לא זוכרת שנושא חוק 'ישראל היום' עלה".

ציפי לבני הבוקר בבית המשפט
ציפי לבני הבוקר בבית המשפט | צילום: חדשות 13

כזכור, לפי כתב האישום, מו"ל "ידיעות אחרונות" נוני מוזס הציע לנתניהו שינוי ניכר לטובה באופן הסיקור של נתניהו ובני משפחתו בכלי התקשורת בשליטתו, ולשינוי לרעה באופן הסיקור של יריביו הפוליטיים, בתמורה לכך שנתניהו ינצל את השפעתו לקדם חקיקה שתטיל מגבלות על "ישראל היום" ותביא להטבות כלכליות משמעותיות למוזס ולעסקיו.

לפני כשבועיים ביקש נתניהו מבית המשפט המחוזי בירושלים לדחות את עדותם של שלושה עדי תביעה במשפט המתנהל נגדו, וזאת בעקבות המלחמה. שלושת העדים הם ראש יאח"ה לשעבר כורש ברנור, היעומ"שית במשרד ראש הממשלה שלומית ברנע פרגו ועו"ד דוד שמרון המקורב לנתניהו.

בהודעה ששיגרו לבית המשפט, עורכי הדין של ראש הממשלה ביקשו לדחות את הופעתם של השלושה, המעידים במסגרת תיק 1000, "כל עוד לא יהיה שינוי מהותי במצב הבטחוני במדינה". הניסיון לעכב את המשפט עומד בסתירה להצרותיו של נתניהו עת הוגשו נגדו כתבי האישום, אז שב וטען כי הוא יוכל לנהל משפט פלילי במקביל למילוי תפקיד ראש הממשלה.

על כוונת נתניהו לבקש את דחיית עדותם של עדי התביעה פורסם לראשונה בחדשות 13 בחודש דצמבר אשתקד, ואז טענו בסביבת ראש הממשלה כי העדים שלגביהם נוגעת בקשת הדחייה היו במגע ישיר עם נתניהו בנושאים הקשורים לעדותם, ולכן חשוב כי עורכי הדין יכינו אותו לקראת העדויות. גורמים בפרקליטות הביעו מצדם חשש כי הנושא יגרום לדחייה של חודשים במשפט. יש לציין כי עדי התביעה עומדים לסיים את עדותם, והעד הבא אחריהם, שיהיה הראשון להעיד מטעם ההגנה, יהיה נתניהו בעצמו.