פרקליט נתניהו: "איני מייצג לפני שאני מבטיח את שכרי"

עו"ד רובין, המייצג את רה"מ, התייחס לחילוקי הדעות סביב שכר הטרחה בכנס לשכת עורכי הדין. "הבקשה של נתניהו מוועדת ההיתרים היא בהחלט לגיטימית - ההכנה לשימוע היא עבודת ענק"

פנחס רובין, עורך דינו של נתניהו
פנחס רובין, עורך דינו של נתניהו | צילום: החדשות 13

עו"ד פיני רובין, המייצג גם את ראש הממשלה בנימין נתניהו, התייחס היום (ראשון) במושב הפתיחה של כנס לשכת עורכי הדין שעסק ביחסי הון ושלטון לסוגיית שכרם של פרקליטי ראש הממשלה, זאת ברקע חילוקי הדעות על תשלום שכר הטרחה.

"לפני שאני מבטיח את שכרי אני לא עולה על המגרש האופרטיבי של הייצוג", אמר רובין. "הבקשה של נתניהו מוועדת ההיתרים היא בהחלט לגיטימית - ההכנה לשימוע היא עבודת ענק. חומר ענק שמחייב עבודת ענק. אי אפשר לעשות את זה בלי גיבוי כספי משמעותי, גם לא אם מדובר בלקוח אמיד".

עוד התייחס רובין לפסקת ההתגברות, ואמר כי לא נכון יהיה להעביר את פסקת ההתגברות בעיתוי הנוכחי. רובין התייחס ליוזמת עורכי הדין הבכירים נגד הפגיעה במערכת המשפט, ואמר כי "אנחנו לא צריכים להביא עלינו פסקת התגברות מבלי שננהל שיח נוקב ורציני. פסקת ההתגברות אינה תועבה. אך העיתוי הנכון הוא אינו העיתוי הנוכחי והיא מחייבת ריסונים משל עצמה". רובין הוסיף כי הוא מקווה שיש טענות טובות להחלשת כתב האישום נגד נתניהו, ואמר כי "מתוך המקום שבו אני יושב אני חושב שיש סיכוי טוב להפוך את כל החשדות נגדו".

עוד בחדשות 13 >>
בכירים לשעבר במערכת המשפט: "מודאגים מחקיקה שתפגע בדמוקרטיה"

עו"ד תל צור: הטיפול בתיקי נתניהו יעבור בלעדית לעו"ד חדד

היועמ"ש דחה את מועד השימוע של נתניהו לתחילת אוקטובר

משה לדור, עורך דין
משה לדור, עורך דין | צילום: החדשות 13

בכנס השתתף גם פרקליט המדינה לשעבר, משה לדור, שהתייחס לתיק 2000, וטען במרומז כי מדובר בטובת הנאה: "'במדינה מסויימת' קיים עיתון שקוראים לו העיתון של המדינה והנה באותה מדינה מגיח עיתון חדש שאותו מחלקים בחינם והציבור אוסף אותו בכל מקום. אומר לעצמו שזה נראה אותו דבר, מדוע אני צריך לשלם?", אמר. "וכך פתאום רואה הבעלים של העיתון הנפוץ במדינה שנשחק מעמדו וזה מטריד אותו והוא מפסיד מיליונים בשנה, אז הוא אומר לעצמו, בוא נקרא לראש הממשלה, למרות שאנחנו עויינים זה לזה ואני לא אוהב את הרעיון שהוא ראש ממשלה אבל אולי אני יכול לסלק את המפגע שקוראים לו עיתון מתחרה. אז אני נפגש איתו פעם אחר פעם ומנהל איתו משא ומתן".

"אני פונה לראש הממשלה, ושואל אם אתה מוכן כמנהיג אותה מדינה להטיל את כל כובד משקלך כדי להזיז את המפגע שנקרא העיתון המתחרה", הוסיף לדור. "השאלה היא האם זאת טובת הנאה? התשובה היא כן. אם מדובר בראש ממשלה זה גדול לאין ערוך. זה שווה המון ובמדינה מתוקנת אסור לאפשר לניגוד עניינים כל כך מובהק להשתלט על המנהיג. אם סיפור הראיות שהבאתי כאן הוא נכון, יש כאן שוחד הדדי", סיכם.

כ-40 בכירים לשעבר במערכת המשפט פנו הבוקר במכתב לציבור ולחברי הכנסת וכתבו כי הם "מודאגים מהקולות העולים במערכת הפוליטית הקוראים לקדם הליכי חקיקה שיפגעו בעקרונות היסוד של ישראל". לטענתם, "צעדי החקיקה המתוכננים יפגעו פגיעה אנושה בדמוקרטיה, בעקרון השוויון, בעצמאות ובחוסר התלות של שומרי הסף, מערכת אכיפת החוק ובתי המשפט".

נתניהו
נתניהו | צילום: רויטרס

"צעדים אלו יפתחו פתח לכוח בלתי מרוסן של הרשויות הפוליטיות בלי איזונים ובלמים החיוניים למשטר הדמוקרטי", כתבו. "ישראל התגאתה תמיד ברשות שופטת עצמאית ומקצועית. אסור ליטול מבית המשפט את הסמכות לבקר את מעשיהן ואת החלטותיהן של רשויות המדינה האחרות".

החתומים על המכתב הם לשעבר פרקליטי מדינה, משנים ליועץ המשפטי לממשלה, משנים לפרקליט המדינה, מנהלי מחלקות בפרקליטות המדינה ופרקליטי מחוז. ביניהם, משה לדור, פרקליט המדינה שבתקופתו הועמד לדין רה"מ לשעבר אהוד אולמרט, וערן שנדר, פרקליט המדינה לפני כעשור ומי שהקים את מח"ש. נוסף לכך, חתומה על המכתב לבנת משיח, לשעבר המשנה ליועמ"ש.

"אנו פונים לציבור הרחב ולחברי הכנסת, כנאמני הציבור, בקריאה לפעול לשימור עקרונות היסוד של הדמוקרטיה, לרבות שוויון בפני החוק, תוך הכרה במעמדם של שומרי הסף. יש לבלום ולהתנגד לכל חקיקה אשר תפגע בעקרון השוויון בפני החוק ובעצמאותם של שומרי הסף ומערכת המשפט", מסרו. "אנו מחזקים את ידי הפרקליטים ומשפטי השירות הציבורי בעשייתם המקצועית וההגונה במילוי תפקידם ללא מורא וללא משוא פנים".

בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ' | צילום: חדשות 10

ביום שישי איימו שופטי בית המשפט העליון איימו לנקוט "צעדים קיצוניים שנדרשים בזמנים קשים" בעקבות ניסיונות הקואליציה לחוקק את חוק החסינות ולקדם את פסקת ההתגברות שתגביל את כוחם.

בשיחות פנימיות אמרו השופטים כי "נראה כאילו ראש הממשלה והמועמדים לתפקיד שר המשפטים רוצים לנתץ ולהרוס את מערכת המשפט". לדבריהם, "חוק החסינות לצד פסקת ההתגברות זה דבר לא יאומן, לא נהסס לנקוט בצעדים קשים וקיצוניים - כי ההיסטוריה תשפוט אותנו".

לפני כשבועיים הצהירו גורמים בכירים במערכת המשפט כי "אנחנו נמצאים כפסע לפני איבוד הדמוקרטיה. קו ישיר מחבר בין כתב האישום המיועד של נתניהו לתוכנית שלו לחסל את בית המשפט העליון. אנחנו נהיה כ'מוקצה' בעיני העולם. נתניהו מוכן לחסל את הכול כדי לא לעמוד למשפט, מישהו במערכת הפוליטית חייב להתעורר ומהר".

הדברים נאמרו לאור פרסום באותו הבוקר בעיתון "הארץ", לפיו נתניהו מתכוון לקדם בכנסת הקרובה הצעת חוק שתשלול מבית המשפט העליון את הסמכות להתערב בהחלטות מנהליות של הממשלה, השרים או הכנסת. על פי הפרסום, ראש הממשלה פועל מחשש שבית המשפט יפסול החלטה של הכנסת לשמור על חסינותו מפני העמדה לדין. על כן הוא מקדם פסקת התגברות מורחבת, שאינה מוגבלת רק לחקיקה. עוד דווח כי ח"כ בצלאל סמוטריץ' שותף לניסוח חקיקה זו.