שעות לפני תום המועד: בסביבת רה"מ עוד מתלבטים אם לבקש חסינות

הנטייה בקרב אנשי נתניהו היא להגיש את הבקשה, אולם יש הסבורים שעדיף שלא לעשות זאת, מחשש שיפסיד בבחירות ואז היועמ"ש עשוי שלא להגיש את האישום בשלום בי-ם – ביהמ"ש שבו רה"מ מעדיף להישפט

זמן צפייה: 01:07

ראש הממשלה בנימין נתניהו צריך להחליט עד חצות אם הוא מגיש בקשת חסינות, אלא שבסביבתו יש מי שסבור שכדאי לו להימנע מהמהלך - בגלל מיקום בית המשפט שבו יוגש כתב האישום.

כזכור, היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, הודיע כבר כי כתב האישום נגד רה"מ יוגש לבית המשפט המחוזי בירושלים, אותו נתניהו וסביבתוט מעדיפים על פני המחוזי בתל אביב, בעיקר בגלל תיק המעונות נגד רעייתו שרה שהתקיים בירושלים, ונחשב כהצלחה גדולה בעיני נתניהו ומשפחתו.

אך כל עוד נתניהו הוא ראש הממשלה, כתב האישום חייב להיות מוגש בירושלים משום שהוא מתגורר בבירה. מכאן החשש בסביבתו - אם כתב האישום יוגש לאחר הבחירות, ונתניהו יפסיד, התיקים נגדו עשויים לעבור לתל אביב.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

ריבלין: צריך להגן על נבחרי הציבור מפני הדחה בניגוד לרצון העם

בקשת החסינות והדיון בבג"ץ על הרכבת ממשלה: השבוע של נתניהו

סופית: נתניהו החליט לבקש חסינות – כתב מכתב ליו"ר הכנסת

Israeli Prime Minister Benjamin Netanyahu Addresses The Media In Airport City Near Tel Aviv
ראש הממשלה בנימין נתניהו | צילום: רויטרס

בתוך כך, בכחול לבן כועסים על יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין בטענה שהוא מסייע לרה"מ: "תשובתו של אדלשטיין היא ניסיון מביש למנוע מהכנסת לדון בבקשת החסינות של נתניהו. לא האמנו שיו"ר הכנסת ינצל את מעמדו הממלכתי כדי להפוך את כנסת ישראל לעיר מקלט".

הדברים נמסרו מכחול לבן בתגובה להודעה מטעם לשכת יו"ר הכנסת, לפיה קיום הדיון בכנסת בעניינו של רה"מ צריך לעבור אישור של אדלשטיין לאחר שקיבל חוות דעת מיועמ"ש הכנסת – אשר צפוי להתנגד לכך.

בהודעת לשכת יו"ר הכנסת נכתב: "בהתאם להחלטת הוועדה המסדרת בדבר מועדי הבחירות לכנסת ה-23 ופעילות הכנסת בפגרה מיום 15.12.19, הוועדה המסדרת וועדת הכנסת רשאיות לקיים ישיבות בעניינים שבסמכותן, באישור יושב ראש הכנסת לאחר שקיבל חוות דעת מהיועץ המשפטי לכנסת".

יולי אדלשטיין ובנימין נתניהו
יולי אדלשטיין ובנימין נתניהו | צילום: חדשות 13

כאמור, אייל ינון, היועץ המשפטי של הכנסת, צפוי לתת שתי חוות דעת בעניין חסינות ראש הממשלה מפני העמדה לדין. הראשונה היא אם ניתן להקים ועדת כנסת במצב הנוכחי, והשנייה - אם ראוי שהיא תקיים דיון בחסינות עוד לפני הבחירות. גורמים ששוחחו איתו סבורים שהוא צפוי להעדיף לדחות את הדיון עד אחרי הבחירות.

מדובר במכשול נוסף העומד בפני ניסיון הסרת החסינות של ראש הממשלה. נוסף לכך, על מנת להקים ועדת כנסת כחול לבן יזדקקו לאישורו של יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין. בהמשך הם יצטרכו להשיג רוב בכנסת - דבר שעלול להיות בעייתי היות שיו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן תומך לעת עתה בנתניהו.

שלשום פנה נתניהו במכתב ליו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, שם מסר כי בכוונתו לבקש מהכנסת חסינות בשלושת התיקים שבהם הוא מואשם בשוחד, מרמה והפרת אמונים.

נתניהו הסביר במכתבו כי הוא לא מתנגד להעמדה לדין, אלא רק אחרי שתסתיים כהונתו, ומציג שלוש עליות לבקשת החסינות: נתניהו טוען שהעמדתו לדין תפגע בייצוג הבוחרים, שביקשו לשיטתו שיכהן בבחירות, ופוגע בתפקוד הכנסת. עילה נוספת היא הטענה לאפלייה - נתניהו טוען שהוא מופלה לרעה לעומת אחרים, ששמם נקשר בפרשיות שבהן הוא נאשם, אך לא הועמדו לדין. העילה השלישית לטענתו היא שאלת תום הלב. לשיטתו של נתניהו כתב האישום מוגש בחוסר תום לב, בטענה שהיא הדלפות רבות לאורך החקירה, ובטענה שהיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט קיבל את ההחלטה מהר מאוד אחרי השימוע, ולא בחן את ממצאי השימוע כנדרש.