היועמ"שית נגד גישור, נתניהו לא מעוניין בקלון: תיקי רה"מ - לאן?

לאחר חשיפת חדשות 13 אודות המסר שהעבירו השופטים לפרקליטות, התביעה ממשיכה לכוון להרשעה בשוחד ובהרב-מיארה לא מעוניינת בגישור פלילי. שאלות רבות עולות סביב אמירות השופטים - אך יש לזכור כי נתניהו אינו מוכן להתפשר בהסדר טיעון על עזיבת החיים הפוליטיים

זמן צפייה: 10:08

לאחר חשיפת חדשות 13 בעניין תיקי ראש הממשלה בנימין נתניהו, היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה מאמינה שאין ללכת להסדר טיעון עם נתניהו ואף לא לגישור - כך פורסם הערב (שישי) בחדשות 13. היועמ"שית ממשיכה להחזיק בעמדה זו למרות דברי השופטים בתיק 4000, והציפייה של נתניהו שהיא תסכים לגישור ואף להסדר.

התביעה מאמינה שבהמשך המשפט הדברים יתבהרו והתיק שלהם יתחזק. ישנם חומרי ראיות שלא הוצגו עדיין כמו תכתובות וואטסאפ של שאול אלוביץ'. התביעה רצתה להגיש את הראיות האלו רק בשלב ההגנה כאשר אלוביץ' ונתניהו על דוכן העדים. הפרקליטות סבורה שהדברים עשויים להשתנות כי בית המשפט עוד לא ראה את הדברים האלו.

ראש הממשלה בנימין נתניהו יושב באולם בית המשפט המחוזי בירושלים
נתניהו בבית המשפט, ארכיון | צילום: אורן בן חקון

על פי ההערכות, העיתוי של השופטים הוא לקראת סוף פרשת התביעה, לקראת פגרת הקיץ. השופטים יודעים שעכשיו יש שבועיים שהם יהיו עסוקים בתיק 1000, שלא קשור לתיק 4000. הם רצו לנצל את הזמן הזה וייתכן שהם לא התכוונו לכך שהדברים יתקבלו בצורה הזו.

יש בעייתיות בעיתוי של האמירה מפני שהיא עלולה להרתיע עדין שנותרו כמו המיליארדר ארנון מילצ'ן שצפוי להעיד בשבוע הבא וכן עדים נוספים מוואלה. השופטים לא פעלו בגסות אך האמירה הודלפה ונוצר מצב בעייתי. זו לא פעם ראשונה ששופטים עושים את זה אבל זה חריג. גם טיעון "טובת המדינה" הוא טיעון חריג.

Whatsapp Image 2023 03 17 At 1
היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ההערכות הן שעל אף ההצהרות של הפרקליטות, ישנה הבנה שמשהו השתנה והתגובה הציבורית משמעותית. ייתכן שהפרקליטות תהיה קשובה ותסכים למשא ומתן, לא באמצעות גישור פלילי, אלא משא ומתן ישיר. גם הסנגורים ילחצו בנושא הגישור הפלילי כי נתניהו מעוניין בכך ולא סומך על משא ומתן ישיר.

אם ייווצר מצב של משא ומתן להסדר, העסקה המדוברת היא מרמה והפרת אמונים בתיק 1000, בו ככל הנראה גם נתניהו יודע שמדובר בתיק חדש. גם תיק 4000 נחשב חזק בנוגע למרמה והפרת אמונים והפרקליטות לא תרצה לוותר על כך. כמו כן, יש לציין כי עבירת מרמה והפרת אמונים היא חמורה במיוחד גם ללא עבירת שוחד ועלולה להביא לעונש מאסר.

במקביל, יש לזכור שהסדר טיעון אינו מהלך שיהיה קל להגיע אליו גם כעת. נתניהו אינו מוכן לוותר על החיים הפוליטיים ולא צפוי להסכים להסדר שכולל קלון. מהצד השני, בפרקליטות לא ייסוגו מהדרישה הזו.