חוק פרסונלי? פרקליטו של נתניהו היה מעורב בניסוח חוק הנבצרות

יומיים לפני הדיון בבג"ץ בעניין חוק הנבצרות, ולאחר שהיועצת המשפטית לממשלה אמרה כי החוק עבר תוך שימוש לרעה בסמכות הכנסת, בחדשות 13 נחשף כי פרקליטו האישי של נתניהו, עו"ד מיכאל ראבלו, היה מעורב בניסוח החוק וקידומו

זמן צפייה: 02:25

לקראת הדיון בבג"ץ ביום חמישי על חוק הנבצרות, בחדשות 13 פורסם הערב (שלישי) כי פרקליטו האישי של ראש הממשלה בנימין נתניהו, עו"ד מיכאל ראבלו, היה מעורב בניסוח הצעת החוק במרץ האחרון. בנוסף, ראבלו הוא זה שייצג את נתניהו בדיון הקרוב.

חוק הנבצרות, שעבר במרץ האחרון, קבע כי לא ניתן יהיה להוציא ראש ממשלה לנבצרות, אלא בשל מצב רפואי. בליכוד טענו אז כי החוק אינו פרסונלי וכי הוא נוגע לכל ראשי הממשלה. עם זאת, זמן קצר לאחר העברת החוק, נתניהו הצהיר בפומבי שהוא "נכנס לאירוע" ומתערב בחקיקת המהפכה המשפטית - בניגוד להסכם ניגוד העניינים שהוא כפוף לו.

Screenshot 2023 08 01 215142
עו''ד מיכאל ראבלו, פרקליטו של נתניהו | צילום: חדשות 13

אחד ממי שקידמו את החוק וסייעו בניסוחו הוא עו"ד ראבלו, פרקליטו האישי של נתניהו, מה שמעלה את החשש שהחוק "נתפר למידותיו" של ראש הממשלה כדי להיטיב עם מצבו המשפטי. בהרב-מיארה כבר התבטאה בנושא ואמרה שיש לבטל את החוק מפני שהוא נעשה תוך שימוש לרעה בסמכות הכנסת.

במשרד המשפטים ובסביבת היועצת המשפטית לממשלה נוצר תסכול גדול מהפרת הסכם ניגוד העניינים של ראש הממשלה, ונוצר קושי רב באכיפתו. על פי חלק מההערכות נתניהו מפר את ההסכם פעם אחר פעם ומשתמש במילים מכובסות ותירוצים כדי להרחיק עצמו מהאירוע.

היועמ"שית צפויה לטעון בפני שופטי בג"ץ שנתניהו הפר באופן בוטה את ההסכם, אך כלל לא בטוח שהיא תטען שצריך להפסיק את כהונתו. היא צפויה לטעון, כפי שהבהירה בחוות דעתה, שהחוק הוא פרסונלי וחוקק תוך שימוש לרעה במעמד הכנסת.

Whatsapp Image 2023 07 09 At 1
היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

בשבוע שעבר הגישה בהרב-מיארה את חוות דעתה וכתבה כי "בחינה של מכלול הנסיבות הנוגעות לחקיקת תיקון מס' 12 לחוק-יסוד: הממשלה, ענייננו בתיקון חוקתי פגום מיסודו ובתוצאתו, שהינו תוצר של שימוש לרעה בסמכות המכוננת של הכנסת, בהליך חקיקה מואץ, כדי לשפר את מצבו המשפטי האישי של ראש הממשלה ולאפשר ל ולפעול בניגוד לפסיקת בית המשפט הנכבד".

עוד נטען כי הפסיקה "אישרה את כהונתו תחת כתב אישום בגין עבירות חמורות של טוהר המידות; בניגוד לחוות דעת מחייבת למניעת ניגוד עניינים, שאף נקבע כי חל על ראש הממשלה 'השתק מעין שיפוטי' מלטעון אחרת ביחס למעמדה; ותוך עיצוב הסדר נבצרות שנועד ליתן מענה לנסיבות עניינו של ראש הממשלה ולאפשר את מעורבותו בקידום חקיקה שיש בה כדי להיטיב את מצבו המשפטי האישי, באופן שאינו תואם את תכליות מוסד הנבצרות - עולה כדי שימוש לרעה בסמכות המכוננת ומבקשת להוציא צו על תנאי".