מנדלבליט: "ביטול עילת הסבירות - ספין שתכליתו ריסוק מערכת המשפט"

היועמ"ש לשעבר נשא דברים בכנס חירום של לשכת עורכי הדין, התייחס להשלכותיה של המהפכה המשפטית ואמר כי החקיקה לא תיעצר לאחר אישור ביטול עילת הסבירות - שתוביל לטענתו לפיטורי היועמ"שית. הוא ציין כי לעצמאותו של ביהמ"ש העליון יש השלכות משמעותיות לביטחון המדינה, והוסיף: "מדובר בהפיכה משטרית על מלא". נשיאת העליון לשעבר בייניש: "הרפורמה נועדה לחזק את הזרועות הפוליטיות של השלטון"

זמן צפייה: 00:51

היועץ המשפטי לממשלה לשעבר, ד"ר אביחי מנדלבליט, השתתף בצהריים (חמישי) בכנס החירום של לשכת עורכי הדין שנערך באוניברסיטת תל אביב. מנדלבליט התייחס בראשית דברייו לחוק לביטול עילת הסבירות, שאושר בלילה בועדת החוקה לקריאה שנייה ושלישית, ואמר: "קיימת אגדה, נאיבית במקרה הטוב, בה נופלים גם אנשים שוחרי טוב, כאילו רק ביטול עילת הסבירות זה לא כזה נורא. רק שיעצרו שם. אז מעבר לכך שממש ברור לחלוטין שהם ממש לא יעצרו שם, אני מבקש להפריך את האגדה הזאת".

"גם ביטול עילת הסבירות בלבד, בוודאי באופן הקיצוני עליו מדובר, הוא ספין ומסווה שתכליתו ריסוק של עצמאות מערכת המשפט כולה, לרבות קו ההגנה האחרון של הדמוקרטיה בישראל, שהוא ביהמ"ש העליון, דבר שעלול כאמור להוביל לעריצות השליט, ללא שום איזון והגנה, ולכן דבר זה כשלעצמו הוא הפיכה משטרית על מלא".

בהמלך הכנס, פרצה מהומה לאחר ששתי עורכות דין התפרצו אל עבר יו"ר לשכת עורכי הדין, עמית בכר, בטענה שרשימת הדוברים בכנס כוללת רק צד אחד ולא את הצד שתומך במהפכה המשפטית ובממשלה. המהומה נמשכה במשך כמה דקות, בזמן שבשורה הראשונה ישבה לצדו של מנדלבליט גם נשיאת בית המשפט העליו לשעבר דורית בייניש. שוטרים שהוזעקו למקום לאחר מכן פינו את המוחים אל מחוץ לאולם.

Israel's Prime Minister Netanyahu Listens To Cabinet Secretary In Jerusalem
אביחי מנדלבליט ובנימין נתניהו בתקופת כהונת מנדלבליט כמזכיר הממשלה | צילום: רויטרס

בהמשך דבריו, התייחס מנדלבליט לקריאות לפיטור היועמ"שית גלי בהרב מיארה, אותם השמיע אתמול פעם נוספת השר המקשר בין הממשלה והכנסת דודי אסמלם. "ניתן גם להחליט על פיטורין של כל אחד, כולל שומרי סף. כך למשל אמרו כבר מספר שרים בממשלה הזאת שהדבר היחיד שמונע את פיטורי היועמ"שית לממשלה, שאת נאומי הבלע וההסתה נגדה שומעים כמעט דבר יום ביומו, הוא העברת החוק הזה. לשיטתם ברגע שהוא יעבור ניתן יהיה לפטרה", אמר מנדלבליט והוסיף: "ניתן יהיה אם רוצים גם להוציא מידיה בהחלטת ממשלה פשוטה את סמכויותיה הפליליות ולהעבירן לתובע כללי חדש שימונה כמינוי פוליטי".

Whatsapp Image 2023 07 09 At 1
היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה | צילום: רויטרס

"אז במה מדובר באמת? מדובר בניסיון לפגוע בעצמאות ואי תלות המערכות המשפטיות כולן, ראשית אלה שבראשות היועצת המשפטית לממשלה ולבסוף רצון לפגוע בעצמאות ביהמ"ש העליון, שזאת היא כאמור ההגנה היחידה על הדמוקרטיה במדינת ישראל. הדבר הזה נעשה כמובן באופן הכוחני ביותר שניתן להעלות על הדעת".

לסיום התייחס מנדלבליט להשלכותיה הביטחוניות של חקיקת חוקי המהפכה המשפטית: "לעצמאותו של ביהמ"ש העליון יש השלכות משמעותיות, ישירות וחיוניות לביטחון המדינה. אלה לא מילים ריקות ולא דברים בעלמא. לכן מי שיפגע בעצמאותו של ביהמ"ש העליון חייב להבין שבמעשה זה הוא גם פוגע בביטחון מדינת ישראל". לאחר מכן פנה ישירות לממשלה ואמר: "זהו זמן פציעות ממש, גודל השעה מחייב לעצור. זאת אחריותה של הממשלה: שמרו על הפיקדון היקר שהופקד בידיכם".

דורית ביניש
נשיאת בית המשפט העליון לשעבר דורית ביניש | צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

נשיאת בית המשפט העליון לשעבר דורית בייניש, שנשאה דברים בכנס לפני מנדלבליט, התייחסה תחילה למהומה שפרצה בכנס: "צר לי לשמוע שהאוירה שמרעילה את חיינו מזדחלת גם לכאן". לאחר מכן זכתה למחיאות כפיים סוערות כשאמרה: "מי שטוען פה שבגץ הוא דיקטטורה יש לו עוד הרבה ללמוד מה היא דמוקרטיה".

בהמשך, התייחסה גם היא למתקפות על היועצת המשפטית לממשלה: "לא תמיד דבריה נעימים לאוזן השולחים וזה לא תמיד פשוט. אבל באיזה סגנון השתלחו בה? מה זה הסגנון הזה? הסגנון הזה מיוחד כדי לפגוע בנשים". בייניש הוסיפה בהקשר זה: "פחות ופחות נשים נושאות משרה מחזיקות מעמד. ביטלו את הרשות למעמד האישה. מעמדן של הנשים הולך ונשחק וזה צריך להדאיג כל אחד. הנושא הזה הוא על הכוונת. כל אחד מאיתנו צריך להגן על זכויות נשים".

"אני מתקשה להאמין שבאמת הציבור בישראל מה שמדאיג את כל הציבור זה עילת הסבירות? זוהי הטעיה מהדרך. זו התחלה של מהלכים שבהם יש כוונה שרק הזרוע הפוליטית במדינה תהיה זו שתשלוט בכל הרשויות - המבצעת המחוקקת והשופטת", הוסיפה.

בסוף דבריה, אמרה בייניש: "ביטול הסבירות הוא רק ההתחלה. הוא לא האמצע ולא הסוף. והמשמעות של ביטול הסבירות היא שכל המינויים על הפרק וכל פעולות הממשלה שנעשות בלי להתחשב בקריטריונים המקצועיים לא יעמדו בביקורת".

Whatsapp Image 2023 07 20 At 1
שופט העליון לשעבר יורם דנציגר (ארכיון) | צילום: אורי לנץ, פלאש 90

לאחר בייניש עלה שופט בית המשפט העליון בדימוס יורם דנציגר, שהתייחס לסוגיית מינויו של אריה דרעי לשר ולחוק לביטול עילת הסבירות: "אני רוצה להתייחס לאריה דרעי - אם החוק הזה יעבור הוא יוכל לחזור לממשלה. סבירות החלטה של ראש ממשלה ושל שרים שייכת לביקורת שיפוטית. החוק הזה נועד להכשיר משהו שאסור להכשיר. לשם המינוי הפרסונלי של דרעי החלו כל הניסיונות להתקין את החוק המעוות הזה של ביטול עילת הסבירות. הכול מכוון להכשיר דבר שלא צריך להכשיר אותו".

"ממשלת ישראל מעוניינת בדבר אחד ואחד בלבד, להשתלט על הרשות השופטת. זה לא יקרה, הנסיון הזה לא יצליח. בית המשפט העליון יישאר עצמאי".