הפרקליטות המליצה שלא לחקור נבחרי ציבור שקראו לאלימות בעזה

פרקליט המדינה עמית איסמן הודיע כי המליץ ליועמ"שית לא לפתוח בחקירה פלילית נגד נבחרי ציבורי ומובילי דעת קהל נוספים אשר התבטאויות שלהם הגיעו לדיון בבית הדין הבינלאומי בהאג. כעת ההחלטה עבר לידיה של בהרב-מיארה

זמן צפייה: 01:46

פרקליט המדינה עמית איסמן הודיע היום (שני) כי הוא ממליץ שלא לפתוח בחקירה פלילית מול שורה של נבחרי ציבור ומובילי דעת קהל שקראו קריאות שעשויות להתפרש כהסתה לאלימות ברצועת עזה. "מדובר בהתבטאויות שעלו בדיונים בבית הדין בהאג. ההתייחסות המשפטית לדברים הועברה לפני מספר חודשים אל היועצת המשפטית לממשלה לקראת דיון שהתקיים בהאג".

היועצת גלי בהרב-מיארה הורתה לפרקליטות, למשטרה ולמחלקת ייעוץ וחקיקה להכין חוות דעת על אותן התבטאויות. בחודש מרץ ואפריל אכן הועבר חוות הדעת, כשבאותם הימים הייתה הערכה בישראל כי בית הדין הבינלאומי יורה על הפסקת הלחימה. חוות הדעת ציינו כי מבחינה משפטית יש מקום לפתוח בחקירה פלילית.

אולם, לפני כחודשיים, ולאחר שהסערה שיצר הדיון בהאג נרגעה, ולאחר שנשקל האינטרס הציבורי, פרקליט המדינה איסמן המליץ ליועצת שלא לפתוח בחקירה פלילית נגד אותן דמויות שהוזכרו בתביעה. כעת, ההחלטה נמצאת בידי היועמ"שית.

הדיון בנושא עצירת המלחמה ברצועת עזה, בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג
בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג | צילום: רויטרס

בהודעת הפרקליטות נכתב: "על רקע טענות שהועלו נגד מדינת ישראל בהליך בבית הדין הבין-לאומי לצדק בהאג ובהקשרים נוספים, בהן נטען כי פעולות ישראל אינן עומדות בכללי המשפט הבין-לאומי, וכי יש לעצור את צה"ל מלהילחם, התבקשה פרקליטות המדינה להכין התייחסות משפטית להתבטאויות של גורמים מדיניים וגורמים משפיעים אחרים בישראל, אגב אירועי 7 באוקטובר".

"מטבע הדברים, לא נתייחס למסמכים הפנימיים שהכינה פרקליטות המדינה במסגרת האמורה, או לחוות הדעת שנכתבו אודות התבטאויות של גורמים כאלה או אחרים אשר הוזכרו בהליכים בפני בית הדין בהאג. יחד עם זאת, נמסור כי על פי החלטת פרקליט המדינה לא נפתחו חקירות פליליות בעניין זה. החלטה האמורה ניתנה קודם לפרסומים מהימים האחרונים בנושא".