צה"ל מגיב לאנגלמן: ביקורת כעת תוביל לפגיעה בביטחון המדינה

לאחר שמבקר המדינה דרש להסיר את צו הביניים האוסר על קיום הליך ביקורת בנוגע לתפקוד הצבא, צה"ל מסר בתשובה לבג"ץ: "המצב הביטחוני החמיר, קיומה של ביקורת שכזו בעת הנוכחית, בעיצומה של מלחמה קשה במספר חזיתות, תפגע פגיעה ממשית ומוחשית בתפקודם של גופי הביטחון"

הרמטכ"ל הרצי הלוי ומבקר המדינה מתניהו אנגלמן
הרמטכ"ל הרצי הלוי ומבקר המדינה מתניהו אנגלמן | צילום: דובר צה"ל / יונתן זינדל, פלאש 90

לאחר שמבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, דרש להסיר את צו הביניים האוסר עליו לקיים הליך ביקורת בעת הזו על צה"ל ושב"כ בשל התחקורים הפנימיים של הארגונים, צה"ל השיב היום (ראשון) לבג"ץ - וטען כי "בחודש שחלף מהדיון בנושא, המצב הביטחוני החמיר באופן שהוסיף לעומס המוטל על מפקדי הצבא ושב"כ, בעיצומה של מלחמה ארוכה זו, ובאופן הממחיש ביתר שאת את הקושי בעריכת ביקורת בעת הזו".

עוד נטען כי "קיומה של ביקורת במתווה המבוקש אינו מתיישב עם המציאות הביטחונית הקיימת ועם העומס המוטל על כוחות הביטחון. אדרבה, קיומה של ביקורת שכזו בעת ה נוכחית, בעיצומה של מלחמה קשה במספר חזיתות, תפגע פגיעה ממשית ומוחשית בתפקודם של גופי הביטחון, וכפועל יוצא עלולה להביא לפגיעה בביטחון המדינה".

צה"ל הגיב גם לבקשת מבקר המדינה לקבל את חומרי התחקור הצה"ליים, ובמכתב נטען: "התחקור הצה"לי ביחס לאירועי השבעה באוקטובר עודנו מתנהל וטרם הושלם. מדובר בתהליך מורכב של עריכת תחקירים רבים, המתכתבים ומשלימים זה את זה, אשר יש לאפשר לו להתנהל באופן סדור עד לתומו".

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן בצפון
מבקר המדינה מתניהו אנגלמן בסיור בקריית שמונה

כמו כן, נציגי צה"ל הרחיבו את השיקולים להתנגדותם להעברת חומרי החקירה: "ידרשו משאבים לצורך העברת חומרי התחקור הצבאי לנציגי המבקר, שכן מסירת התחקירים הצבאיים והחומרים שנאספו במסגרתם אינה מתמצה בהעברת מסמכים בלבד, אלא מדובר בהליך שדורש הכנות של עורכי התחקירים וקיום פגישות עם נציגי המבקר לשם הצגת התחקירים ומתן מענה לשאלות. שנית, מסירת חומרי התחקור תביא לפגיעה בהמשך קיום התחקור הצבאי, שחשיבותו ועצמאותו כהליך למידה מבצעי החיוני להצלת חיים אדם מובנים מאליהם, ובהמשך שיתוף הפעולה של המתוחקרים עם עורכי התחקיר".

"שלישית, מסירת החומרים תביא להסטת הקשב הפיקודי ממאמצי הלחימה חרף המציאות הביטחונית המורכבת המחייבת מיקוד הקשב הפיקודי. לבסוף, חלק ניכר מן התחקור הצבאי עוסק, במישרין או בעקיפין, בנסיבות שהביאו למותם של חללי צה"ל. בהתאם לפקודות הצבא ולנוהג הקיים, ממצאי התחקיר מוצגים לבני משפחות החללים על ידי גורמי מקצוע רלוונטיים בעלי ניסיון אשר נותנים מענה לשאלותיהם. מסירת חומרי התחקיר לגורם חיצוני טרם הצגת ממצאיו לבני משפחות החללים והצגת נסיבות מות יקיריהם אינה בהתאם לתהליך הסדור האמור, ועשויה להביא לפגיעה בתהליך חשוב זה", הוסיפו.

דיון בבג"ץ
דיון בבג"ץ | צילום: עמית שאבי, פלאש 90

מטעם צה"ל נטען כי אף שנציגיו ניסו להגיע לפשרה עם מבקר המדינה "והלכו כברת דרך על מנת להגיע להסכמות", האחרון סירב לכלל ההצעות שהוצעו וההידברות בין הצדדים לא הביאה למתווה מוסכם עד כה. עוד נכתב: "למען הסר ספק, ועל אף היעדר ההסכמה, נציגי צה"ל נכונים להמשיך בשיח עם נציגי מבקר המדינה ועומדים על הצעתם ביחס לביקורות שניתן לקיים כבר בעת הקרובה, ומתכוונים להמשיך בשיח עם נציגי המבקר המדינה".

כאמור, מבקר המדינה אנגלמן הגיש בשבוע שעבר את תשובתו לבג"ץ בעניין החלטת בית המשפט שלפיה על צה"ל ומשרד מבקר לקיים שיחות ביניהם בנוגע להליך הביקורת - ולעדכן את בג"ץ. בתשובתו לבג"ץ קבע המבקר כי נוכח העובדה שהמגעים בין הצבא למשרד מבקר המדינה כשלו, הוא מבקש להסיר את צו הביניים האוסר עליו לקיים הליך ביקורת בעת הזו על צה"ל ושב"כ.

פעילות צה"ל ברצועת עזה
פעילות צה"ל ברצועת עזה | צילום: דובר צה"ל

עוד נאמר בתשובתו כי "לחילופין, בית המשפט התבקש לקבוע מועד לדיון דחוף, שבחלקו יהא דיון חסוי במעמד צד אחד, שכן מבקר המדינה מבקש להציג בפני בית המשפט הנכבד טיוטות דו"ח ביקורת הנמצאות בישורת האחרונה ושלא ניתן לקדם את השלמתן, נוכח צו הביניים".

במכתב התשובה לבג"ץ הודגש כי "נכון למועד הגשת ההודעה בחלוף כשנה מאירועים אלו, אין אף גוף חיצוני שמתחקר את תפקודם של צה"ל ושב"כ". עוד נכתב: "מצב דברים זה אינו מתקבל על הדעת ועומד בניגוד גמור ל'חוק יסוד: מבקר המדינה' ולחוק מבקר המדינה. אין בחוקים אלו הגבלה על עריכת ביקורת המדינה על גופים מבוקרים בעת לחימה".

בתשובתו, אישר מבקר המדינה גם את הפרסום בחדשות 13 שלפיו הדו"ח בנוגע לכיתות הכוננות לפני ובמהלך המלחמה כמעט הושלם.