ביהמ"ש ביקש לשחרר את החשוד ברצח פלסטיני, המשטרה תערער

לאחר שארגון "חוננו" הגיש ערער על ההחלטה להאריך את מעצרם של שני החשודים ברצח פלסטיני בן 19, בית המשפט המחוזי בירושלים קבע כי ירד יועבר למעצר בית בתנאים מחמירים, בעוד שאינדור ישאר במעצר ודיון נוסף יתקיים בעניינו מחר. לאחר החלטת בית המשפט, נקבע עיכוב ביצוע להחלטה בדבר שחררו של ירד - והמשטרה מתכוונת להגיש ערעור לבית המשפט העליון

זמן צפייה: 01:24

בית המשפט המחוזי בירושלים קבע היום (שלישי) כי אלישע ירד, הדובר לשעבר של ח"כ לימור סון הר מלך החשוד במעורבות ברצח הפלסטיני בן ה-19 ליד הכפר בורקה ביום שישי, ישוחרר למעצר בית בתנאים מחמירים. בתגובה, המשטרה הגישה בקשת ערר לבית המשפט העליון - ועל כן, רק מחר, לאחר דיון בבהמ"ש, יוחלט באופן סופית על שחרורו של ירד. עצור שני, יחיאל אינדור, משך בהמלצת השופטת את הערער שהגיש לשחוררו  - והוא ישאר במעצר עד מחר. את הערר בעניינם של שני החשודים הגיש ארגון "חוננו".

במהלך הדיון, אמרה השופטת תמר בן אשר: "לאחר שעיינתי בחומר החקירה וכן קראתי את ההודאות של שני העוררין הגעתי למסקנה כי בכל הנוגע לאלישע ירד חומר הראיות המבסס חשד למעורבות באירועים אינו ברף המינימלי הדרוש לצורך ביסוס חשד סביר, בכל הנוגע לעבירות ההמתה. בנסיבות האלה מצאתי שהוא ישוחרר למעצר בית מלא". היא הוסיפה: "בדומה, עבירת שיבוש הליכי המשפט הנה בעוצמה נמוכה וספק אם היא מצדיקה את המשך המעצר".

בנוגע לאינדור, אמרה השופטת כי "מאחר ועורך דינו משך את הערר בכפוף להקלה על תנאי מעצרו מכיוון שהוא שוהה בבית חולים. עם זאת, בהתאם למוסכם עם נציג המשטרה ינתנו הוראות באותו הקלות".

הלווית הצעיר הפלסטיני
הלוויית הצעיר הפלסטיני | צילום: רויטרס

עורך הדין חג'בי שמייצג את אלישע ירד אמר בבית המשפט כי "ההגנה סבורה שברגע שבית המשפט ישמע אותנו, הוא יורה על שיחררו של העורר". בנוסף אמר עורך דין חג'בי כי אם החשד הסביר אינו התחזק ואף נחלש, הוא צריך להורות על שיחרורו.

מי שהגיעה לבית המשפט על מנת לתמוך בעצורים היא ח"כ לימור סון הר-מלך שמאמינה כי אין אמת בחשדות נגד העצורים: "לא דובים ולא יער אין בחשדות נגדם. השופטת אמרה שהמשטרה הגיעה לכאן לא מוכנה וגם במוצ"ש נאמר פעם אחר פעם כי אין חומרים ואין כאן דבר. אנחנו נחכה להמשך הדיון ואני בטוחה שלמרות שיש מי שמנסה להבעיר את האירוע הזה מחדש זה לא יעזור כי האמת היא ברורה. יש אנשים שנאבקים על הארץ ואני מקווה שהיום בבית המשפט הצדק יתברר. יש לבחורים האלה גיבוי מלא-מלא ממני, ובכל מדינה שפויה הם היו זוכים לכבוד והערכה".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2308081414' autoplay='0' credit='' desc='' poster='' kid='1_phgkz7q0' duration='76']

השניים חשודים ברצח ממניע גזעני, כאשר יחיאל אינדור, שנפצע קשה לאחר הירי מפגיעת אבן בראשו, הוא החשוד המרכזי ואלישע ירד, דוברה לשעבר של חברת הכנסת לימור סון הר-מלך, הוא החשוד הנוסף. על פי המשטרה, ישנו חשד חזק יותר נגד אינדור על רצח. נגד ירד יש ראיות חזקות יותר על שיבוש מהלכי חקירה ופחות על הרצח עצמו. המשטרה לא חקרה פלסטינים בשלב זה.

Screenshot 2023 08 06 070506
ח''כ לימור סון הר-מלך והחשוד ברצח אלישע ירד | צילום: אריק מרמוק, חיים גולדברג, פלאש 90

אלישע ירד, החשוד ברצח, הוא דמות מוכרת בקרב נערי הגבעות והימין הקיצוני. הוא שימש כדובר של חברת הכנסת לימור סון הר-מלך מעוצמה יהודית במשך מספר חודשים עד שהחליט לוותר על התפקיד. הוא היה יעד של שב"כ בעבר והביע עמדות קיצוניות באופן תדיר. לאחר הפרעות בחווארה כתב בחשבון הטוויטר שלו כי צריך "למחוק את חווארה. עכשיו. בלי להתנצל ובלי לגמגם".

Whatsapp Image 2023 08 06 At 0
אלישע ירד, החשוד ברצח הפלסטיני, בבית המשפט | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

בחקירתו אמר ירד: "הייתי שם, זרקו עלינו אבנים. הם היו עם אלות וירו עלינו זיקוקים בכיוון ישיר. אינדור (החשוד בירי שנפצע) ירה מספר פעמים באוויר כדי להבריח את הערבים ולא ראיתי לאן הוא ירה".

"ראיתי אותו מקבל סלע בראש", הוסיף ירד בחקירתו. "שניים סחבו אותו תוך כדי זריקת אבנים לעברנו, אז הסתובבתי וחזרתי בחזרה. לא ראיתי אף ערבי על הרצפה, ולא שסוחבים אותו". השאלה המרכזית: מה קדם למה בסדר הפעולות בשטח. כלומר, האם קודם בוצע הירי שממנו נהרג מעטאן - או לפני כן נפצע החשוד היהודי.