היועמ"שית מזהירה: "המשטרה לא יכולה להיות חשופה להשפעת הממשלה"

בכנס סיכום השנה של אגף החקירות והמודיעין במשטרת ישראל, בהרב-מיארה נשאה דברים ואמרה כי "תנאי מוקדם והכרחי לפעילותה התקינה של המערכות המקצועיות בשירות הציבורי הוא עצמאות", והוסיפה כי הדרים נכונים ביתר שאת לגבי המשטרה - משום הסמכויות המשמעותיות הנוגעות לזכויות אדם

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה
היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

היועמ"שית באזהרה למשטרה: היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה נשאה דברים היום (שלישי) בכנס סיכום השנה של אגף החקירות והמודיעין במשטרת ישראל, והזהירה מפני השפעת גורמים בממשלה על עבודת המשטרה. "שיטת המשטר הדמוקרטית שלנו מחייבת מערכת משטרה ממלכתית, עצמאית ובלתי-תלויה", אמרה היועמ"שית, "משטרה שאינה חשופה לכל השפעה בלתי ראויה, לא מצידם של גורמים מדיניים ברשות המבצעת, ולא מצדו של כל בעל עניין חיצוני אחר. בתקופה האחרונה הבהיר בית המשפט העליון, אגב טענות להתערבות הדרג המדיני בפעילות קונקרטית של משטרת ישראל, כי הדבר אינו תקין ואין לאפשר לעשות כן".

"תנאי מוקדם והכרחי - בלעדיו אין - לפעילותה התקינה של מערכת המשפט הציבורית הוא עצמאות", אמרה בהרב-מיארה בפתח דבריה, "פעילות מקצועית, עניינית, נטולת פניות וזיהוי פוליטי. הדברים נכונים לרוב המערכות המקצועיות בשירות הציבורי. הם נכונים ביתר שאת ביחס למשטרת ישראל. זאת, בין היתר, משום הסמכויות המשמעותיות שיש למשטרה הנוגעות לזכויות אדם".

"כלל יסוד הוא שמשטרת ישראל חייבת לשרת את הציבור כולו ואת האינטרס הציבורי במובנו הרחב", הוסיפה, "טלו ממשטרת ישראל את הממלכתיות שלה ואת אי התלות הפוליטית, ושברתם כלל יסוד זה. המשיכו לפעול ללא מורא וללא משוא פנים, על-פי מיטב שיקול דעתכם המקצועי, העובדות והדין. זוהי אחריותכם".

המטה הארצי של משטרת ישראל, משטרה
המטה הארצי של משטרת ישראל | צילום: חדשות 13

עוד הוסיפה היועמ"שית: "המאבק בטרור מורכב ורב ממדי. הייעוץ המשפטי לממשלה מעמיד לרשות כוחות הביטחון את התשתית החוקית הדרושה למילוי משימתם. אנו עושים ונעשה כל יכולתנו לתת כלים במסגרת הדין לפעילות מבצעית שמובילה הממשלה. בנוסף, אנו בייעוץ המשפטי פועלים להתמודדות עם הזירה המשפטית בטריבונאלים בינלאומיים. לרוב אנו נזקקים להתמודד עם המערכה המשפטית בשלב מאוחר ללחימה, ומכאן מערכה זו זכתה לכינוי: המערכה שאחרי המערכה".

"במלחמה הזו אנו נאלצים, באופן חריג, להתמודד עם המערכה בזמן המערכה. מערכה משפטית המעלה טענה שערורייתית שמדובר ברצח עם ומנסה להביא להפסקת הלחימה של צה"ל בעזה מטעם זה, כפי שטענו בבית הדין בהאג, ללא הצדקה משפטית לכך. במסגרת זו אנו מציגים לטריבונאלים הבינלאומיים את פעילותו הנחושה של צה"ל, המבוססת על פי כללי המשפט הבינלאומי. שמירה על כללי המשפט הפנימי, טוהר הנשק וקיום כללי המשפט הבינלאומי הם ביטוי לעוצמתה של מדינתנו".

"הסכסוך בין ישראל לחמאס הוא סכסוך א-סימטרי. מדינת ישראל היא מדינה המחויבת לשלטון החוק, ואילו החמאס הוא ארגון טרור רצחני. האשמת מדינת ישראל בהפרת האמנה נגד רצח עם היא אבסורד. החמאס הוא שפועל להשמדת מדינת ישראל. מלחמתה של מדינת ישראל היא נגד החמאס וארגוני הטרור ברצועת עזה ולא נגד תושביה. יש להוקיע כל התבטאות או קריאה לפגיעה בחפים מפשע. התבטאויות כאלה אינן משקפות את הערכים של מדינת ישראל, את המדיניות שלה, ואת מחויבותה לשלטון החוק כמדינה יהודית ודמוקרטית. בעניין זה, רשויות אכיפת החוק פועלות וימשיכו לפעול על מנת להביא לחקירה ולמיצוי הדין, במקרים המתאימים. אנו נותנים לכך עדיפות".