צוות הבדיקה במשרד המשפטים קבע: "לא הושתלה תוכנת ריגול ללא צו"

הצוות בראשות המשנה ליועצת המשפטית לממשלה קבע כי אין אינדקציות שהמשטרה השתילה את תוכנת הריגול פגסוס של חברת NSO ללא צו במכשירי הטלפון של האישים שהוזכרו בתחקיר "כלכליסט". לפי הצוות, שני אישים נעשה ניסיון שלא צלח ועוד מקרה אחד שכן צלח – כולם תחת צו. השר בר-לב: "זהו זיכוי מהדהד למשטרת ישראל וללובשי המדים"

זמן צפייה: 01:44

המשנה ליועמ"ש, עו"ד עמית מררי, הגיש היום (שני) את מסקנות הביניים לפרשת הטענות לריגול לא חוקי שביצעה המשטרה נגד אזרחים על ידי תוכנת "פגסוס" של חברת NSO. על פי ממצאי הדו"ח עולה כי "אין כל אינדיקציות שמשטרת ישראל הדביקה באמצעות מערכת פגסוס שבידיה ללא צו שיפוטי מכשיר טלפון של מי מבין האנשים שפורסמו בתקשורת".

כמו כן, מהדו"ח עולה עוד כי הוצאו צווים להאזנת סתר לגבי שלושה מבין האנשים שהופיעו ברשימה שפורסמה, כאשר לשניים מהם בוצע ניסיון הדבקה, ורק לגבי אחד מהם ניתן צו וההדבקה בתוכנת הרוגלה הצליחה.

NSO / משטרה / סייבר
אילוסטרציה | צילום: שאטרסטוק

לצד זאת, נכתב בדו"ח שפרסם מררי כי "ככל שבהמשך בדיקות הצוות יעלו ממצאים המעידים על התנהגות פסולה שיש בה חשד לעבירה פלילית, יועבר הטיפול בממצאים הקונקרטיים לרשויות המוסמכות לכך".

בתגובה לפרסום הדו"ח, השר לביטחון הפנים עמר בר-לב בירך: "כפי שטענתי מההתחלה, כך נכתב גם במסקנות צוות הבדיקה בראשות המשנה ליועמ"ש, וזהו זיכוי מהדהד למשטרת ישראל וללובשי המדים". עוד הוסיף השר בר-לב: "יש היום הרבה מאוד גורמים שצריכים להרכין ראש ולהתנצל בפני שוטרות ושוטרי ישראל ומשפחותיהם – מעל 30,000 משרתות ומשרתים ששמם נמרח בבוץ מעל כל במה בשבועות האחרונים. אני חוזר על שאמרתי כל העת - כשר הפנים אני מחויב לדאוג לפעילותה התקנית של המשטרה, אבל גם להשבת האמון בה, שנפגע קשות".

מטעם מערכת כלכליסט, העיתון שחשף את הפרשה, נמסר בתגובה לדו"ח: "ממצאי הביניים של צוות הבדיקה מחייבים התייחסות רצינית ובדיקה מחודשת של הטענות שפרסמנו - כשנסיים אותה, לא נהסס לתקן ככל שיידרש. בה בעת, הדו"ח מאמת באופן מוחלט את החשיפה, ולפיה המשטרה משתמשת ברוגלות התקפיות סופר-פולשניות להדבקת טלפונים של אזרחים. הצווים שניתנו להאזנת סתר לא מעניקים סמכות חוקית להפעלת רוגלות כאלה, ויש צורך בתיקון משמעותי של החוק".

[brightcove_iframe video_id='news-video-news-flash-part-2202212129' autoplay='0' credit='' desc='אלשיך על הממצאים: "מי שידע את האמת לא מופתע"' poster='' kid='1_ibfc1czf' duration='20']

"הדו"ח אף מציין רוגלה נוספת פרט לזו של NSO (שמה לא ננקב) ששימשה גם היא את המשטרה למטרה הזאת. למיטב ידיעתנו, הקביעה בדו"ח הביניים שלא הייתה הדבקה של טלפונים של רוב האנשים שהוזכרו ברשימה נשענת על בדיקות טכנולוגיות, ולא על חקירה של מח"ש את מפעילי הרוגלות. על פניו, נראה כי הצוות הסתמך במסקנותיו על חומרים שהועברו אליו מהמשטרה ומחברת NSO".

"חשוב עוד לומר כי דו"ח הביניים עוסק אך ורק ברשימה השמית שפורסמה. כפי שמצוין בסיפא שלו, הצוות עדיין לא בחן רבות מהסוגיות המרכזיות שהועלו בתחקירים. ניסוח הדברים על ידי מחברי הדו"ח עצמם מעיד על הבעייתיות הטמונה בסוגיות אלה", נכתב בסיום תגובת כלכליסט.

כזכור, לפני כשבוע הגישה פרקליטות המדינה את ממצאי בדיקת השימוש בתוכנות ריגול בתיקי נתניהו, ומצאה כי כפי שפורסם בחדשות 13, נעשתה חריגה בעניינו של עד המדינה פילבר ונלקחו ממכשירו חומרים שלא פורטו בצו האזנת הסתר. עם זאת, מהבדיקה עלה כי ניתן צו בעניינו של פילבר וכן צו להאזנת סתר לאיריס אלוביץ'.

בבבדיקה שנערכה בחנו בפרקליטות האם הוצא צו מתאים למספרי הטלפון של המעורבים והאם הוצאו או התבקשו צווי האזנה נוספים. הבדיקות נעשו גם בנוגע לפעילות האזנת סתר רגילה וגם להאזנה בטכנולוגיות ריגול. בסך הכול בדקו בפרקליטות כ-1,500 טלפונים המשויכים ל-200 גורמים שונים המעורבים בתיקים.

שלמה פילבר בבית המשפט
עד המדינה שלמה פילבר

בתחילת החודש פורסם החלק החמישי של תחקיר "כלכליסט", לפיו המשטרה שתלה את תוכנת הריגול "פגסוס" של חברת NSO בטלפונים של בכירים במגוון רב של תחומים, בהם מנכ"לי משרד המשפטים והאוצר, מובילי מחאות הנכים והאתיופים ומקורבים לראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו - כולל בנו אבנר ויועציו טופז לוק ויונתן אוריך.

בין היתר, מהתחקיר של "כלכליסט" עולה כי בין היעדים של המשטרה לריגול דרך הטלפונים באמצעות תוכנת הרוגלה של NSO היו מנכ"לי משרד האוצר והמשפטים - קרן טרנר, שי באב"ד ועו"ד אמי פלמור. כמו כן, לפי התחקיר המשטרה השתמשה בתוכנת הרוגלה גם נגד מובילי מחאת הנכים והאתיופים וראשי ערים. כבנוסף, המשטרה עשתה שימוש בתוכנת הרוגלה "פגסוס" בקרב עדים ונחקרים בתיק 4000 - איריס אלוביץ', שלמה פילבר ואבי ברגר, אילן ישועה ועורך וואלה לשעבר ומנכ"ל חדשות 13 כיום - אבירם אלעד. בנוסף, המשטרה שתלה את תוכנת "פגסוס" גם אצל איש העסקים רמי לוי ויו"ר ועד העובדים בתעשייה האווירית יאיר כץ.

לוגו חברת NSO הישראלית
שוב בעין הסערה. חברת NSO | צילום: רויטרס