בג"ץ דרעי: היועמ"שית צפויה להתנגד למינוי ותסכים לייצוג פרטי

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה תגיש מחר את עמדתה בנוגע לעתירה נגד מינויו של אריה דרעי לשר, וצפויה להתנגד בשל עילת הסבירות. בהרב-מיארה ככל הנראה תאפשר ייצוג פרטי - דבר שאינו מובן מאליו במקרים בה עמדתה נוגדת את עמדת הממשלה

זמן צפייה: 01:36

לקראת דיון בג"ץ בנושא העתירה שהוגשה נגד מינוי יו"ר ש"ס אריה דרעי לשר הפנים, מחר (שלישי) צפויה היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, להגיש את עמדתה הרשמית לממשלה - ותתנגד למינוי דרעי לשר בשל עילת הסבירות, כלומר, לא סביר שאדם שהורשע שלוש פעמים בפלילים יתמנה לשר. בכך היא אינה צפויה להגן עליו בדיון, שייערך ביום חמישי הקרוב וישודר בשידור חי.

השאלה הבאה שעומדת לפתחה של היועמ"שית היא שאלת הייצוג. זהו אינו דבר ברור מאליו שכאשר היועמ"שית לא מייצגת את עמדת הממשלה היא מאפשרת ייצוג פרטי. בשונה מבג"ץ דרעי הראשון, שבו הפרקליטות כן עמדה לצד הממשלה וייצגה את דעת ראש הממשלה דאז יצחק רבין, במקרה הזה היועמ"שית תאפשר ככל הנראה ייצוג פרטי.

ראש הממשלה נתניהו ויו''ר ש''ס דרעי
נתניהו ודרעי | צילום: רויטרס

במצב כזה מי שייצג את ראש הממשלה מטבע הדברים יהיה מיכאל ראבילו, מקורבו ועורך דינו שייצג אותו בעתירת ה-11-0, שנגעה לעצם הזכות שלו להרכיב ממשלה. את דרעי ייצג בעתירה נבות תל-צור, שייצג אותו בעבר אותו בהליכים הפליליים, וגם לו ניסיון בהליכים חוקתיים.

דיון בג"ץ הוא כמובן דרמטי, לא רק בדבר מקומו של דרעי בממשלה אלא כיוון שאם מינויו של דרעי יפסל ויחייב את נתניהו לפטר את דרעי מהממשלה - המשמעות תהיה תחילת המערכה של הממשלה נגד מערכת המשפט ורצף החקיקה, בהם גם ביטול עילת הסבירות ופסקת ההתגברות.