היועמ"ש נגד אוחנה: יש מניעה משפטית להקמת ועדה שתבחן את מח"ש

מנדלבליט התייחס ליוזמה שמבקש שר המשפטים לקדם, בנוגע לכינון גוף ממשלתי שיבדוק את התנהלות המחלקה לחקירות שוטרים: "הבאת ההצעה לאישור הממשלה חורגת ממגבלות הריסון שחלות על ממשלת המעבר"

זמן צפייה: 02:29

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט התייחס היום (חמישי) להצהרתו של שר המשפטים אמיר אוחנה בדבר הקמת ועדת בדיקה ממשלתית שתבחן את התנהלות המחלקה לחקירות שוטרים - והצהיר כי יש מניעה משפטית להקימה: "הבאת ההצעה לממשלה בעת הזו חורגת ממגבלות האיפוק והריסון החלות על הממשלה בתקופת בחירות, ולכן קיימת מניעה משפטית מפני אישורה".

במכתב ששלח לשר המשפטים, הסביר מנדלבליט את המניעים לקביעתו. "ישנו חשש משמעותי שההחלטה מונעת או לכל הפחות עלולה להיראות כמונעת משיקולי בחירות", נימק. עוד הוסיף כי הדבר מעורר חשש מפני כבילת שיקול הדעת של הממשלה הבאה, וציין קשיים משפטיים נוספים - בהם אופן מינוי הוועדה בתקופת בחירות.

עוד בחדשות 13:

היועמ"ש: אין מניעה משפטית למינוי דן אלדד למ"מ פרקליט המדינה

אוחנה יפעל להקמת ועדה שתבחן התנהלות מח"ש: "לחזק אמון הציבור"

יועמ''ש אביחי מנדלביט ושר המשפטים אמיר אוחנה
יועמ''ש אביחי מנדלביט ושר המשפטים אמיר אוחנה | צילום: רויטרס, מתוך עמוד הפייסבוק של אמיר אוחנה

אתמול, כאמור, הודיע אוחנה כי יביא לאישור הממשלה הקמת ועדה בראשות שופט, שתבחן את התנהלות המחלקה לחקירות שוטרים. זאת, לדבריו, "במטרה לחזק את אמון הציבור במערכת".

הוועדה תבדוק את הטיפול המערכתי בעבירות שוטרים, את נהלי העבודה ואופן ניהול החקירה, וקיומם של מנגנוני בקרה ופיקוח על פעילות המחלקה. "לאחר אירוע מותו של סלומון טקה, הוצפה בציבור – ובפרט בקרב ציבור יוצאי אתיופיה – בעיה קשה שהיא ארוכת שנים וחוצת מגזרים, של חוסר אמון ציבורי במח"ש", הסביר אוחנה.

"רבות מהטענות הופנו אז נגד המחלקה לחקירות שוטרים, שיותר מדי מקרים המגיעים לשם לא זוכים – כך נטען – לטיפול ההולם והראוי", הוסיף. "משהבחירות לא הביאו, למרבה הצער, להקמת ממשלה ולאחר שנסתיימה החקירה במקרה סלמון טקה, הסתיים השימוע והתקבלה החלטה – החלטתי כעת להקים את הוועדה – ולהביאה לאישור הממשלה בישיבתה הקרובה".

אמיר אוחנה שר המשפטים והמחלקה לחקירות שוטרים
אמיר אוחנה שר המשפטים והמחלקה לחקירות שוטרים | צילום: חדשות 13

"הציבור זכאי לגופי אכיפה טובים ויעילים, הוגנים ושקופים – הנכונים גם לעמוד בפני ביקורת", מסר השר. "אין בצעד זה כדי לקבוע כי כל הטענות המושמעות הינן בבחינת ראה וקדש – אך לא ניתן יהיה לאתר ולטפל בסוגיות הנדרשות ללא בדיקת עומק. בעיית האמון במח"ש זקוקה לבדיקה יסודית שרק ועדת בדיקה ממשלתית חיצונית, עצמאית ובלתי תלויה, תוכל להביא לידי ריפוי בקרב אוכלוסיות רבות בחברה הישראלית ותוביל לחיזוק אמון הציבור במערכת".