היועמ"ש על החלטת התובעת בהאג: "נמהרת ובלתי מתקבלת על הדעת"

מנדלבליט התייחס להכרזה לפיה יש עילה לפתוח בחקירה נגד ישראל, והצהיר כי "חבל שהתובעת סירבה להתעמק בחוות הדעת שפרסמתי. לבית הדין אין סמכות שיפוט - שום לוליינות משפטית לא תשנה זאת"

זמן צפייה: 01:01

היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, תקף הערב (שבת) את החלטת התובעת בבית הדין הפלילי בהאג, לפיה יש עילה לפתוח בחקירה נגד ישראל, והגדיר אותה "החלטה נמהרת, בלתי מבוססת ובלתי מתקבלת על הדעת". לדבריו, "לבית הדין בהאג אין ולא יכולה להיות סמכות שיפוט מסיבות משפטיות ברורות. שום לוליינות משפטית לא תשנה זאת".

"מדינת ישראל היא מדינת חוק דמוקרטית, המחויבת ופועלת לכיבוד החוק הבין-לאומי והערכים ההומניטריים", הצהיר היועמ"ש. "אין כל מקום להתערבות שיפוטית בין-לאומית במצב זה, מצדו של בית הדין שאמור היה לטפל בזוועות החמורות ביותר במקומות שבהם שלטון החוק קרס. בנסיבות אלו, העובדה שתובעת בית הדין בחרה לקדם הליכים בעניינה של מדינת ישראל, בעקבות פנייה של הרשות הפלסטינית – בלתי מתקבלת על הדעת".

מנדלבליט הסביר: "התובעת טוענת שהרשות הפלסטינית היא מדינה, אף על פי שברור וגלוי שהרשות הפלסטינית אינה מדינה. יש להצטער על כך שתובעת בית הדין סירבה להתעמק בחוות הדעת שפרסמתי, למרות שהייתה לה הזדמנות לעשות זאת בטרם נחפזה לקבל החלטה. לו הייתה התובעת מקיימת בחינה אמיתית, בלב פתוח ובנפש חפצה, של הנושאים המשפטיים שבפניה, היה עליה ללמוד היטב את המסמך ולקיים דיון מקיף ומעמיק בתוכנו. לא ברור מדוע אצה לה הדרך לקבל החלטה נמהרת ולא מבוססת שכזו".

עוד בחדשות 13:

גנץ: "דרישת התובעת בהאג לפתוח בחקירה נגד ישראל – פוליטית"

חקירה בהאג תביא לרעידת אדמה מדינית ומשפטית בישראל • פרשנות

תגובות סוערות להחלטת התובעת בהאג: "אמירה פוליטית וצבועה"

היועמ''ש מנדלבליט, בית הדין הפלילי הבין-לאומי בהאג
היועמ''ש מנדלבליט, בית הדין הפלילי הבין-לאומי בהאג | צילום: רויטרס

מוקדם יותר היום גינה יו"ר כחול לבן, בני גנץאת הודעת פאטו בנסודה, כי יש בסיס לפתיחה בחקירה נגד ישראל בסוגייה הפלסטינית, ואמר: "אין בסיס לדרישה לפתוח בחקירה. זוהי החלטה פוליטית ולא משפטית".

עוד ציין גנץ כי המאבק בנושא הלגיטימציה הבין-לאומית של ישראל אינו קשור לפוליטיקה הפנימית במדינה, ואמר: "במאבק זה אין קואליציה ואופוזיציה, כולנו נירתם למאבק למען הצדק וזכותנו הבסיסית להגן על מדינת ישראל ואזרחיה".

הרמטכ"ל לשעבר הוסיף: "אני קובע באופן חד משמעי כי צה"ל הוא מהצבאות המוסריים ביותר בעולם. חיילי צה"ל נושאים בכיסם את פנקס רוח צה"ל שהיא רוח של שמירה על טוהר הנשק וכבוד האדם. צה"ל ומדינת ישראל אינם מבצעים פשעי מלחמה".