היועמ"ש: יש ניסיונות לפגוע במערכת המשפט במסגרת המאבק בנגיף

מנדלבליט התייחס במרומז לפרשת הבדיקות בנתב"ג, ותקף את הדרג המדיני. "כוח רה"מ והשרים אינו אבסולוטי. יש ניסיונות לפגוע במערכת אכיפת החוק - הטחת מידע כוזב שלעיתים עולה לכדי עלילת דם"

אביחי מנדלבליט
היועץ המשפטי לממשלה היוצא אביחי מנדלבליט | צילום: רויטרס

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט התייחס היום (חמישי) באופן מרומז לפרשת בדיקות הקורונה בנתב"ג, וטען כי "יש ניסיונות לפגוע במערכת אכיפת החוק - הטחת מידע כוזב שלעיתים עולה לכדי עלילת דם. ניתן למתוח ביקורת עניינית, אבל הסתה שקרים ודה לגיטימציה - לא ולא".

את הדברים אמר במהלך כנס של העמותה למשפט ציבורי, ואף תקף את הדרג המדיני. לדבריו, "כוחם של ראש הממשלה והשרים אינו אבסולוטי - יש את שלטון החוק. אינני עוסק בקביעת מדיניות הממשלה - אנו עוסקים בסיוע לממשלה לנהל את מדיניותה במסגרת הדין".

אביחי מנדלבליט
אביחי מנדלבליט | צילום: רויטרס

"אני מזהה לאחרונה שתי מגמות מסוכנות שמחליפות את שיח המשילות. אני מכנה אותן 'שיח הנאמנות' ו'שיח הסמכות המוחלטת'. לעיתים שתיהן מתקבלות בטעות כחלק משיח המשילות - ולא היא. תכליתו של השיח הזה הוא לקדם כוח אבסולוטי לדרג הפוליטי", המשיך מנדלבליט. "שיח הנאמנות מנסה להפוך את הדרג המקצועי ומשרתי הציבור למשרתי השר הממונה. הדוגמה הבולטת לכך היא הצעת חוק שעלתה בשעתו ונועדה להפוך את היועמ"שים של המשרד למשרת אמון".

"שיח הסמכות המוחלטת איננו מתיימר להשפיע על נאמנותם של שומרי הסף, אלא פשוט מתעלם מהם ובמכוון פועל בניגוד לחוות הדעת המשפטית. מבחינת אותו גורם, די בכך שהוא ממלא תפקיד של חבר ממשלה כדי להעניק לו אישור לעשות כאוות נפשו ללא קשר למצב החוקי".

היועץ המשפטי לממשלה התייחס בעבר לסערה סביב אישור בדיקות הקורונה לנוחתים, כאשר במהלך הדיון בממשלה על הארכת הסגר טען כי הוא רק ציין כי אי אפשר לחייב את השבים מחו"ל לעבור אותן, בעוד ששרים טענו כי אסר לקיים את המהלך. לדבריו, "הייתה הסתה בעקבות זה, כולל אמירות ש'הדם על ידי - לא היו דברים מעולם".