ביהמ"ש קבע: מלכה לייפר כשירה לעמוד לדין - הליך הסגרתה יחודש

השופטת הכריעה כי ניתן להעמיד לדין את הנאשמת בתקיפה מינית של תלמידותיה באוסטרליה, וכי יחודשו המהלכים להסגרתה: "מתחזה לחולה במחלת נפש". אחת הקורבנות בירכה בטוויטר: "זה ענק!"

זמן צפייה: 03:56

בית המשפט המחוזי בירושלים הכריע היום (שלישי) כי מלכה לייפר, הנאשמת בתקיפה מינית של תלמידותיה באוסטרליה כשירה לעמוד לדין. עוד הוחלט על חידוש הליכי הסגרתה לאוסטרליה. הדיון בהסגרה נקבע ל-20 ביולי.

"כשירותו של נאשם לעמוד לדין תלויה ביכולתו להבין את מהותם של ההליכים המתנהלים נגדו ולהתגונן נגד האשמה", נכתב בהחלטה של השופטת מרים לומפ. "במקרה הנוכחי שוכנעתי, לאור האמור בחוות דעת הפאנל, כי המשיבה מבינה את האישומים אשר בגינם היא תעמוד לדין באוסטרליה, וכן מבינה את מהות הליך ההסגרה".


"בניגוד לדיונים קודמים, לפני בית משפט והוועדות הפסיכיאטריות בהם חוותה התפרקות, הרי שהיא לא התמוטטה, לא בהתה, לא הייתה אפטית על אף שהבינה כי מדובר בפסיכיאטרים הבודקים אותה על רקע ההליך המשפטי", נכתב. "לא נעלם מעיני כי למשיבה היו בעבר וישנן בהווה בעיות נפשיות, כפי שגם אישרו חברי פאנל המומחים בעדויותיהם בבית המשפט. אולם, אין מדובר בבעיות נפשיות פסיכוטיות של מחלת נפש במובנה המשפטי. הרושם שנותר בי הוא, שהמשיבה מעצימה את בעיותיה הנפשיות, ובכך היא מתחזה למי שחולה במחלת נפש".

עוד בחדשות 13:

עימות בין השופטת של לייפר לתביעה: "טרם ראיתי בקשה מסוג זה"

ביהמ"ש אישר להגנה של לייפר להגיש חוו"ד נוספת על מצבה הרפואי

צוות המומחים קבע: מלכה לייפר כשירה לעמוד לדין

מלכה לייפר, הנאשמת באונס באוסטרליה
מלכה לייפר, הנאשמת באונס באוסטרליה | צילום: חדשות 13

עורך הדין טל גבאי המייצג את לייפר אמר: "נשלח הודעה לבית המשפט ונעתור להשלמת חומרים. אין לנו עניין למשוך ולו יום אחד, התיק הזה וכל החלטה שלא תהיה בו, היה מגיע לבית המשפט העליון. נבקש להקדים את המועדים כמה שיותר מהר".

דסי ארליך, אחת הקורבנות של לייפר, כתבה בטוויטר: "אלוהים! השופטת הכריעה שלייפר כשירה נפשית לעמוד לדין! האישה הפוגעת הזו ניצלה את בתי המשפט בישראל במשך שש שנים! הערימה מכשולים בכוונה, תוך דיונים אין-סופיים - שרק האריכו את הטראומה שלנו! יותר מדי רגשות לעבד, זה ענק!". עוד הוסיפה כי מחר בבצהריים (שעון ישראל) היא תקיים מסיבת עיתונאים לצד פוליטיקאים מקומיים.

עו״ד מתן עקיבא ועו״ד אביטל ריבנר מהמחלקה הבין-לאומית בפרקליטות המדינה: "בית המשפט קיבל את עמדת הפרקליטות וקבע כי מלכה לייפר כשירה לעמוד בהליכי הסגרה. עוד נקבע שמלכה לייפר התחזתה לסובלת ממחלת נפש על מנת לחמוק מהליך ההסגרה. משניתנה החלטה זו, נסללה הדרך לדיון בעתירת ההסגרה לגופה באופן ממוקד, זריז ויעיל".

בתגובה להחלטה מסר אלירן מלכי, יו"ר עמותת מצו"ף - מאגר ציבורי וניטור פדופילים: "החלטת בית המשפט כי מלכה לייפר צריכה לעמוד לדין ותוסגר למשפט באוסטרליה היא צעד משמעותי. חוסר הצדק הנמשך למעלה משש שנים שנגרם לקורבנותיה, ילדות צעירות במלבורן, הוא שערורייתי. איך הפכה מדינת ישראל לגן עדן לפדופילים? איך הפכה המערכת שלנו לזו ששומרת על זכויותיהם של הפוגעים ולא על זכויות הילדים? אנו קוראים למקבלי ההחלטות לפעול ולקדם את חוק מאגר הפדופילים הפומבי שירתיע פדופילים מלפעול ולהתחבא בארץ".

מאיגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית נמסר: "היום נעשה צדק, אבל צדק מאוחר ומר. אנו מחבקות את נפגעות ההתעללות המינית של לייפר שנאבקות עבור הצדק הזה כבר מעל לעשור, ומקוות שההחלטה היום תאפשר להן להתרכז סוף סוף בתהליך ההחלמה. הפרשה הזאת תיזכר לדיראון עולם. ישראל נחשפה בה כגן עדן לפדופילים, כשמערכת המשפט מתפתלת תחת מניפולציות של פדופילית מסוכנת, סגן שר הבריאות דאז ליצמן נלחם כדי לשמור על הפדופילית חופשיה והנפגעות נשלחות למסע ייסורים חוצה יבשות".

מלכה לייפר בישראל
מלכה לייפר בישראל

החלטת בית המשפט מגיעה לאחר שבינואר האחרון קבע צוות המומחים שמינה בית המשפט כי לייפר מתחזה - וכי ניתן להעמידה לדין.

עורכי דינה של לייפר, טל גבאי ויהודה פריד אמרו לאחר ההכרעה כי "אין שום הפתעה בחוות הדעת שהוגשה לבית המשפט. חשוב להדגיש ולהזכיר ששתי חוות דעת קודמות אשר קבעו כי לייפר מתחזה וכשירה לעמוד לדין נדחו כליל על ידי בית המשפט לאחר הליך ההוכחות. אנחנו צופים שכך יהיה בעניינה של חוות הדעת הזו. נתייחס באופן ענייני לחוות הדעת בבית המשפט".

לאחר שנמסרה חוות הדעת של הפאנל, התיר בית המשפט לעורכי דינה להגיש חוות דעת נוספות המעידות כי היא אינה כשירה לעמוד לדין. עוד דחה בית המשפט את בקשת הפרקליטות לקבוע בהקדם מועד לדיון בהסגרתה.

מלכה לייפר, החשודה בעבירות מין באוסטרליה
מלכה לייפר, הנאשמת בעבירות מין באוסטרליה | צילום: צילום מסך

במארס האחרון ניצת עימות בין השופטת מרים לומפ לתביעה, כאשר בית המשפט דחה פעם נוספת את בקשת הפרקליטות לקבוע מועד מוקדם ככל הניתן לדיון בעניין לייפר. השופטת מתחה ביקורת על בקשת הפרקליטות וכתבה בהחלטה: "נערה הייתי וגם התבגרתי, ולא ראיתי בקשה מסוג זה".

הבקשה הוגשה לבית המשפט, ובמסגרתה קראה הפרקליטות לקבוע לוח זמנים ברור לדיונים בעתירת ההסגרה של לייפר. זאת, מאחר שלדבריה בית המשפט התייחס בעבר למועדים שיש לשריינם לטובת הליך זה, אולם עד כה לא ניתנה החלטה באשר למועדי הדיון. בבקשת הפרקליטות נכתב כי "בהיעדר לוחות זמנים ברורים ונראים לסיום ההליך, לא מתקיימת כראוי הנחיית בית המשפט העליון בנושא ומוחמרת הפגיעה במחויבות הבין-לאומית של ישראל לנהל הליך הסגרה יעיל".

כאמור, הרכב השופטים דחה את הבקשה תוך שעות ספורות. השופטת לומפ מתחה ביקורת חריפה על תפקוד הפרקליטות בעניין: "במקום לנהוג בהתאם להוראות בית המשפט, ולהודיע את עמדתו בנוגע לחקירת מומחי ההגנה, ובשאלת הבקשה לעיון חוזר בעניין עדויות עדים נוספים, בחר העותר להגיש בקשת סרק ללא כל בסיס משפטי. מוטב שישיב העותר לבקשת התלויות ועומדות על מנת שניתן יהיה לקדם את ההליך, במקום להגיש בקשות מסוג זה".