נציגי העדה האתיופית ליועמ"ש: "יש בעיה גדולה במח"ש"

בפגישה שזימן מנדלבליט עם בכירי משרד המשפטים אמרו נציגי משפחתו של סלמון טקה כי "חוקרי מח"ש לא עושים את עבודתם כמו שצריך". ראשת מח"ש הגיבה: "החוקרים מצוינים - הבעיה היא לא אצלנו"

זמן צפייה: 04:06

הירי בסלמון טקה: היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, זימן אתמול (שני) באופן חריג את בכירי משרד המשפטים, המחלקה לחקירות שוטרים ונציגי העדה האתיופית כדי להרגיע את השטח. זאת על רקע הדיווחים בכלי התקשורת כי השוטר היורה לא יואשם בהריגה.

במהלך הישיבה מטיחים נציגי העדה האתיופית מילים קשות בראשת מח"ש וביועמ"ש. "יש בעיה גדולה ומח"ש היא אחת האחריות הראשיות לכך. החוקרים לא חוקרים כמו שצריך. כל תיק שבו בן העדה נהרג או נפגע משוטר -נסגר או הופך לעניין משמעתי ולא עושים עם זה כלום". בשלב זה ראשת מח"ש, קרן בר מנחם, הגיבה לדבריה ואמרה: "החוקרים שלנו מצוינים ועושים את עבודתם כפי שצריך. הבעיה היא לא אצלנו".

גורמים שנכחו בשיחה אמרו כי הפגישה הייתה מתוחה מאוד והטונים בה היו גבוהים בחלקים לא מעטים. עם זאת, היועמ"ש וראשת מח"ש התנהלו ברגישות וניסו להכיל את טענות נציגי העד ברקע הירי בצעיר סלמון טקה לפני כשבוע וחצי בקריית חיים.

לכתבות נוספות בחדשות 13: 

חמאס סגר את המעברים ברצועה כדי לערוך תרגיל פתע ותמרון

חשד להתעללות בפעוטון בי-ם: הגננת נחקרה פעמיים – אך התיק נסגר

פרץ לגבאי ורוסו: התפטרו מהכנסת – ופנו מקום לבאים אחריכם

מוקדם יותר היום, התייחס השר לביטחון הפנים גלעד ארדן בטקס חילופי מפקדים במשטרה לירי בסלמון טקה. "שוטר אלים, שלא יודע לגלות איפוק – לא צריך להישאר בשורות המשטרה", אמר. "אין כאן שום מקום לטעויות, כי בעידן שבו אנו חיים, לכל גילוי אלימות מיותר ולא חוקי של שוטר – יש נזק אדיר לאמון הציבור שמתוכו פועלת המשטרה".

ארדן הוסיף כי "פעם אחר פעם אני מגלה לצערי ששוטרים שפעלו בניגוד לחוק והפעילו כוח שלא לצורך ממשיכים לשרת בארגון גם אם בתפקוד אחר", הוסיף. "עלינו לקבוע נורמה ברורה ולגלות אפס סבלנות כלפי האלימות הזו, זה נוגע גם לגזענות".

השר גלעד ארדן, בטקס חילופי מפקדים במחוז צפון
השר גלעד ארדן, בטקס חילופי מפקדים במחוז צפון | צילום: חדשות 13

מ"מ מפכ"ל המשטרה, ניצב מוטי כהן, התייחס למחאת העדה האתיופית ואמר: "במהלך המחאות האחרונות ובפרט בשבוע שעבר, היינו עדים לניצול של הרצון שלנו כמשטרה, לאפשר מחאה לגיטימית", אמר. "בין מעשי האלימות חסרי התקדים היינו עדים גם לפגיעה בסמלי שלטון, פגיעה ברכוש, זריקת בקבוקי תבערה, ירי זיקוקים והשלכת אבנים לעבר כוחות המשטרה, כשכל אלו הובילו לפציעתם של שוטרים רבים".

אתמול כזכור, נמסר ממח"ש כי ממצאי הדוח הבליסטי קובעים כי קצין המשטרה ירה לעבר הקרקע וכתוצאה מכך הנתז פגע בסלומון טקה - וגרם למותו. זאת, כפי שפורסם לראשונה בחדשות 13. ממצאי הדוח אישרו את גרסת השוטר, שטען כי ביצע ירי לעבר הרצפה.

"זו הייתה גרסתו מהרגע הראשון, והיא מקבלת כעת חיזוק ממח״ש שחוקר כבר שמונה ימים את האירוע", מסר מקורב לקצין המשטרה לאחר פרסום הממצאים. "הקצין ירה בקרקע ולא התכוון לפגוע בצעיר". עורך הדין של השוטר, יאיר נדשי, אמר: "הקצין חזר על גרסתו במהלך השחזור שנערך הלילה תחת אבטחה כבדה. ממצאי החקירה כפי שהודלפו עד כה תומכים בטענות ההגנה, לפיהן הקצין פעל מתוך הגנה עצמית ללא כוונה לפגוע בטקה".