עתירה לבג"ץ נגד ועדת הבדיקה למח"ש – סיכוי גבוה לצו ביניים

משמר הדמוקרטיה הישראלית עתר נגד השר אוחנה, ודרש לבטל את החלטת הממשלה להקמת הוועדה, שכבר החלה לפעול. זאת, בצל התנגדות מנדלבליט למהלך. "ממשלת מעבר רשאית לקבל רק החלטות דחופות"

זמן צפייה: 02:29

משמר הדמוקרטיה עתר היום (חמישי) לבג"ץ נגד שר המשפטים אמיר אוחנה, ודרש לבטל את החלטת הממשלה להקים ועדה לחקר התנהלות למח"ש, על אף שהחלה כבר לפעול השבוע. זאת בצל התנגדות היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט למהלך. על פי הערכות, ישנו סיכוי גבוה כי בג"ץ יוציא צו ביניים שיקפיא את עבודת ועדת הבדיקה עד להחלטה בעתירה.

בעתירת המשמר נכתב כי "קיימת מניעה משפטית להקים את הוועדה, נוכח כללי הריסון והאיפוק החלים על פעולת ממשלת מעבר, הרשאית לקבל רק החלטות חיוניות ודחופות". עוד צויין בעתירה כי החלטת הממשלה לפעול בניגוד לעמדת מנדלבליט מהווה פעולה שאינה כדין.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

נציג משרד הבריאות יטוס ליפן: "יסייע לישראלים שנמצאים בספינה"

חברה ישראלית חשפה תקיפות סייבר נגד גורמים ברשות הפלסטינית

חקירת התאונה בת"א: הקורקינט הושכר לשימוש ע"י ת"ז של אדם אחר

אמיר אוחנה שר המשפטים והמחלקה לחקירות שוטרים
אמיר אוחנה שר המשפטים והמחלקה לחקירות שוטרים | צילום: חדשות 13

בשבוע שעבר התייחס מנדלבליט להצהרתו של שר המשפטים אמיר אוחנה בדבר הקמת ועדת בדיקה ממשלתית שתבחן את התנהלות המחלקה לחקירות שוטרים - והצהיר כי יש מניעה משפטית להקימה: "הבאת ההצעה לממשלה בעת הזו חורגת ממגבלות האיפוק והריסון החלות על הממשלה בתקופת בחירות, ולכן קיימת מניעה משפטית מפני אישורה".

במכתב ששלח לשר המשפטים, הסביר היועץ המשפטי לממשלה את המניעים לקביעתו. "ישנו חשש משמעותי שההחלטה מונעת או לכל הפחות עלולה להיראות כמונעת משיקולי בחירות", נימק. עוד הוסיף כי הדבר מעורר חשש מפני כבילת שיקול הדעת של הממשלה הבאה, וציין קשיים משפטיים נוספים - בהם אופן מינוי הוועדה בתקופת בחירות.

יום קודם לכן הודיע השר אוחנה כי יביא לאישור הממשלה הקמת ועדה בראשות שופט, שתבחן את התנהלות המחלקה לחקירות שוטרים. זאת, לדבריו, "במטרה לחזק את אמון הציבור במערכת".

הוועדה תבדוק את הטיפול המערכתי בעבירות שוטרים, את נהלי העבודה ואופן ניהול החקירה, וקיומם של מנגנוני בקרה ופיקוח על פעילות המחלקה. "לאחר אירוע מותו של סלומון טקה, הוצפה בציבור – ובפרט בקרב ציבור יוצאי אתיופיה – בעיה קשה שהיא ארוכת שנים וחוצת מגזרים, של חוסר אמון ציבורי במח"ש", הסביר אוחנה.