מאסר עולם לאמיר רז, שרצח את אשתו דיאנה לעיני ילדיהם

מאסר עולם ועוד שש שנים בכלא על השוטר נגזרו על השוטר אמיר רז, שהורשע ברצח בנסיבות מחמירות של אשתו דיאנה דדבייב ב-2021 בביתם שביישוב נעלה שבבנימין - לעיני ילדיהם: "התחננה על חייה, ירה בה בירך ובראשה - וגרם למותה. לאחר מכן צעק לילדיו שצפו במתרחש: 'יש! עכשיו אין אימא"

אמיר רז בבית המשפט
אמיר רז בבית המשפט | צילום: פלאש 90

בית המשפט המחוזי בלוד גזר הבוקר (שלישי) מאסר עולם ועוד שש שנים בכלא על השוטר אמיר רז, שהורשע ברצח בנסיבות מחמירות של אשתו דיאנה דדבייב ב-2021 בביתם שביישוב נעלה שבבנימין - כשירה בה למוות לעיני ילדיהם. כמו כן, הוא ישלם פיצוי לארבעת הקטינים נפגעי העבירה בסכום המקסימלי הקבוע בחוק - 285 אלף שקלים.

בגזר הדין כתבה השופטת רות לורך כי "לאחר ויכוח שפרץ בין הנאשם לאשתו דיאנה ז"ל, גמלה בליבו ההחלטה להמיתה. לצורך כך, נטל הנאשם חבל ארוך, קרא לארבעת ילדיו הקטנים (בני כשנה עד 8 שנים), הושיב אותם על כסאות וליפף את החבל סביבם. לאחר מכן, נטל סכין מטבח עם להב מחודד באורך 20 ס"מ. המנוחה ירדה אל הקומה התחתונה בבית, הבחינה בקטינים כשהם כבולים לכיסאות, וצעקה לעבר הנאשם לפשר מעשיו. הנאשם בתגובה החל להכות את המנוחה לעיני הקטינים, וחנק אותה בחוזקה. במהלך המאבק, צעקה המנוחה לבתה בת ה-8 לקרוא לעזרה. הקטינה הצליחה להשתחרר מהקשירה, וניסתה להגיע למדרגות על מנת לקרוא לשכנה ולסייע לאמה. הנאשם הרפה מהמנוחה, משך את הקטינה בחוזקה בידה, והפילה על המדרגות.

"המנוחה, שחששה לחייה, ניסתה לפתוח את דלת הבית במטרה להימלט, אולם הנאשם מנע זאת ממנה, נטל את הסכין ודקר אותה שתי דקירות בירך. בשלב זה, הוציא הנאשם, שהיה שוטר במשטרת ישראל, את אקדחו האישי, כיוון אותו אל פלג גופה התחתון של המנוחה, ותוך שהמנוחה מתחננת על חייה, ירה בה ירייה אחת בירך. לאחר שנפלה ארצה, ירה ירייה נוספת לעבר ראשה של המנוחה, וגרם למותה. מיד לאחר הירי הקטלני, צעק הנאשם לאוזני הקטינים הבוכים, שצפו בנעשה: "יש! עכשיו אין אמא". הנאשם שיחרר את הקטינים מקשירת החבל, כשהם מבוהלים ובוכים. בשלב זה שאלה הקטינה את הנאשם האם בכוונתו להרוג גם אותה ואת אחיה. לאחר המתואר לעיל, התקשר הנאשם לאמו ולמפקדו, וביקש מהם להגיע לביתו בהקדם".

אמיר רז, שרצח את אשתו דיאנה דדבייב
אמיר רז, שרצח את אשתו דיאנה דדבייב

עוד נאמר: "בית המשפט עמד על הנסיבות החמורות בהן בוצעו העבירות, כשבנוסף לעבירת הרצח בנסיבות מחמירות, ביצע הנאשם עבירות של תקיפה והתעללות בילדיו. מדובר בעבירה שבוצעה כלפי ארבעה קטינים רכים בשנים, בני כשנה עד שמונה, בתוך ביתם, על-ידי אביהם, במסגרת אירוע מתמשך ואכזרי העולה כדי התעללות נפשית חמורה, כפי שפורט לעיל. התסקיר שהוגש מפרט בהרחבה על אודות הנזקים שנגרמו לכל אחד מהקטינים, תוך התייחסות לגילו, לשלב ההתפתחותי בו מצוי ולאישיותו. הנזקים מתבטאים כבר עתה במגוון תחומים, ואך סביר כי ההתמודדות עם השלכותיו הקשות של האירוע תימשך לאורך מעגל החיים של הקטינים.

"לנוכח חומרת מכלול נסיבות האירוע, והנסיבות החריגות של ההתעללות בילדים, החליט בית המשפט כי מעבר לעונש של מאסר עולם חובה, יש להטיל על הנאשם עונש מאסר נוסף במצטבר, אף מעבר לתקופה אשר לה עתרה המאשימה בגין עבירה זו, ולגזור על הנאשם עונש חמור של 6 שנות מאסר בפועל, שאותו ירצה במצטבר למאסר העולם. בכל הנוגע לעתירת המאשימה להחיל את סעיף 30ב' לחוק שחרור על תנאי ממאסר, קבע בית המשפט כי נסיבות הרצח דנן אינן בגדר המקרים בהן הוחל הסעיף עד כה ואשר אושרו בפסיקת בית המשפט העליון. חומרתו היתרה של האירוע קיבלה ביטוי בהחמרת הענישה בגין עבירת ההתעללות, ובהשתת עונש נפרד ומצטבר".

[brightcove_iframe video_id='news-part-2328111238' autoplay='0' credit='' desc='התובעת עו"ד נטלי חגי: "נלמד את הכרעת הדין, נשקול את צעדינו"' poster='' kid='1_s9v0tchw' duration='80']

עו"ד נטלי חגי, התובעת בתיק מטעם המחלקה לחקירות שוטרים, אמרה: "אני רוצה לשלוח חיבוק חם לבני המשפחה, ולקוות שסיומו של ההליך המשפטי יעזור להם במסע ההחלמה. בית המשפט גזר היום את דינו של אמיר רז והשית עליו מאסר עולם ועוד 6 שנות מאסר בגין ההתעללות בילדיו הקטינים, תוך שהוא מציין את הנזק הנפשי שנגרם להם, איתו הם עתידים להתמודד במהלך חייהם. עתרנו וביקשנו מבית המשפט שיכריז בתיק הזה על רצח חריג בחומרתו. בית המשפט לא קיבל את בקשתנו. נלמד את הכרעת הדין ונשקול את צעדינו".

בעדותו במהלך המשפט במאי אשתקד אמר אמיר רז: "אני רוצה להתנצל על מה שעשיתי. זה לא יחזיר אותה, אבל אני יודע שזה מעשה נורא. אני לא יודע באיזה מצב הילדים, ואני מתבייש מאוד". אמה של דדבייב התפרצה לעברו וצעקה: "תסתכל לי בעיניים". עוד אמר רז בעדותו: "מערכת היחסים שלנו הייתה מורכבת. מלאה באהבה, אבל עם המון עליות וירידות - בבית היה או גן עדן או גיהינום". הוא המשיך: "באחת הפעמים דיאנה חזרה ממשמרת לילה וראתה שהדלת לא סגורה עד הסוף. ישנתי בסלון, היא העירה אותי בבעיטות, וכשהבנתי על מה היא כועסת - התנצלתי. התחילו מקרים של אלימות מילולית ופיזית. היא עשתה עליי מניפולציות".

"אני יודע שהיא אהבה אותי והיא לא עשתה שום דבר בכוונה", אמר רז, "אבל היו דברים נוראיים. במשך השנים הגעתי למצב של כניעה מולה. היו מצבים שפחדתי ממנה. כשהיו לה התפרצויות זעם היא אמרה לי שאני גורם לה להוציא את הדברים האלה החוצה". בהמשך אמר: "זה הגיע למצב שהרגשתי כמו מהגר לא-חוקי בתוך הבית שלי, שאני צריך להצדיק את הקיום שלי".