היועמ"ש: אין מניעה לכנס את ועדת האיתור למינוי פרקליט מדינה

אחרי שנציב שירות המדינה טען שאין להקים הוועדה בטענה שמ"מ מנכ"ל משרד המשפטים אינה מינוי קבוע, מנדלבליט הבהיר כי אין עם כך בעיה. גורמים משפטיים בכירים מעריכים: "הנציב ייסוג מכוונתו"

זמן צפייה: 01:17

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט קבע היום (רביעי) במכתב ששלח לנציב שירות המדינה, פרופסור דניאל הרשקוביץ, כי אין מניעה לכנס את ועדת האיתור למינוי פרקליט המדינה, למרות שאין מנכ"ל קבוע למשרד המשפטים, שצריך להיות חבר בוועדה. זאת, לאחר שהרשקוביץ מסר אמש כי קיים קושי בכינוס הוועדה, בעקבות התפקיד שלא אוייש. מנגד, גורמים משפטיים בכירים אמרו כי האחרון מעכב את הקמת הוועדה בשל לחצים פוליטיים מצד ראש הממשלה בנימין נתניהו.

גורמים משפטיים בכירים מעריכים כי נציב שירות המדינה יסוג בו מכוונתו, ויאפשר את כינוס הוועדה. לדברי הגורמים, הרשקוביץ יפחד להתבזות בבג"ץ, אם תוגש עתירה בנושא, ולאחר משיכת זמן ייתן את כתב המינוי.

במכתב שנשלח מטעמו של מנדלבליט נכתב כי "החששות אותם העלה נציב שירות המדינה והקשיים שמתעוררים במצב החריג שנוצר בו הממשלה נמנעת מלמנות מנכ"ל קבוע למשרד המשפטים, אינם מתקרבים כדי הקושי המהותי הגלום בכך שמשרת פרקליט המדינה תמשיך שלא להיות מאוישת למשך זמן בלתי ידוע - אין כל מניעה כי מ"מ מנכ"ל המשרד, עו"ד סיגל יעקבי, תשמש חברה בוועדת האיתור".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

זוהר איים לחשוף הקלטות נגד היועמ"ש; רה"מ: דבריו אינם מקובלים

ח"כיות מהליכוד בעימות חריף: "לכי את והבלונדינית המפגרת שלך"

הפתרון שמציע האוצר לעצמאים: משיכת שליש מהפנסיה עם פטור ממס

אביחי מנדלבליט
אביחי מנדלבליט | צילום: רויטרס

מוקדם יותר היום פנה שר המשפטים אבי ניסנקורן לנציב שירות המדינה ודרש ממנו לאפשר את כינוס הוועדה לאיתור פרקליט מדינה - ללא דיחוי. "המצב הנוכחי שבו אין פרקליט", טען השר, הינו "הלכה למעשה שיתוק של משרד המשפטים".

במכתבו התייחס ניסנקורן לכך שהרשקוביץ טען אמש כי קיים קושי בכינוס הוועדה משום שבוועדה יושבת מ"מ מנכ"ל משרד המשפטים, שהיא לא מינוי קבוע - בעוד שהממשלה קבעה כי המנכ"ל עצמו צריך לקחת בה חלק. "מדובר במצב בלתי מתקבל על הדעת בלשון המעטה - ואסור לקבלו", טען השר.

שר המשפטים אבי ניסנקורן
שר המשפטים אבי ניסנקורן | צילום: לע''מ

"למרות שממלאת המקום היא אינה מינוי קבע, בכל יום היא מכריעה בעניינים שמשפיעים על המדינה - כך שלא ברור למה אסור לה לשבת בוועדה לבחירת הפרקליט", הסביר השר. "מתוקף תפקידה, מדי יום היא מקבלת החלטות ניהוליות רבות, אשר להן השלכות משמעותיות ביותר על המשרד. להחלטותיה", הוסיף בהמשך, "משמעות מששלתית רחבה".

יש לציין כי ניסנקורן הביא כבר ארבע פעמים את המועמד לתפקיד, עו"ד בראון, לאישור הממשלה, אך נתניהו לא העלה את הנושא להצבעה. כאמור, גורמים משפטיים בכירים אמרו לחדשות 13 כי נציב שירות המדינה מעכב את הקמת הוועדה בשל לחצים פוליטיים וכי מדובר בהוראה של ראש הממשלה. "נתניהו לא ממנה מנכ"ל קבוע למשרד המשפטים בשל רצונו לתקוע את ועדת האיתור לפרקליט המדינה", אמרו הגורמים.