ברוב של שני שופטים: העליון פסק לטובת התושבים הערבים בשייח ג'ראח

הערעור על פסיקת בית המשפט התקבל באופן חלקי, ושופטי העליון קבעו כי תושביה של השכונה המתוחה בבירה יוכלו לשלם שכר דירה מוזל, ולא לפנות את הקרקע, כפי שנקבע בעבר

שוטרת בשייח' ג'ראח
שוטרת בשייח' ג'ראח | צילום: רויטרס

בית המשפט העליון קיבל היום (שלישי) את ערעור תושביה הערבים של שכונת שייח ג'ראח ברוב של שני שופטים מול אחד, וקבע כי הם יוכלו להישאר בבתים אותם התבקשו לפנות, בתנאי שישלמו שכר דירה מוזל לבעלים.

בפסק הדין של העליון היו שלוש דעות מרכזיות, הראשונה היא של דפנה ברק ארז שקיבלה את ערעור תושבי השכונה, בעוד שנועם סולבג ביקש לדחות את הערעור על הסף. השופט יצחק עמית סבר שיש לקבל את הערעור באופן חלקי, והשופטת ברק ארז הצטרפה אליו כדי שתהיה הכרעה.

לפני כמעט שנה, בחודש מאי 2021, קבע בית המשפט כי יש לפנות משכונת שייח ג'ראח שמונה משפחות פלסטיניות מבתיהן. בעקבות ההחלטה פרצו מהומות בשכונה, שבהמשך אף הובילו להסלמה בדרום ולפתיחת מבצע שומר החומות. מזה 20 שנה ויותר מתנהל בשכונה המזרח ירושלמית מאבק שליטה בין מתנחלים לערביי השכונה, כש-500 מטרים בלבד מפרידים בין השלווה שבקבר שמעון הצדיק לבין האווירה המתוחה והמסוכנת באזורי המגורים הסמוכים.

באשר לבמצע "שומר החומות", מבחינת התושבים הערבים, הלשכה שהציב ח"כ בן גביר הבעירה את האזור - אלא שהתושבים היהודים טענו כי המכונית השרופה של טל יושבייב, תושב המקום שספג הצתות חוזרות באזור מגוריו - היא מקור הבעיה. לטענתם מדובר ב"התמודדות יומיומית".

כזכור, בחודש שעבר חבר הכנסת איתמר בן גביר מסיעת הציונות הדתית הגיע שוב לשכונה שבמזרח ירושלים לאחר שהכריז כי יקים לשכה פרלמנטרית שם. המתיחות בין היהודים והערבים תושבי השכונה גברה בשעות שלאחר הגעתו, ובאחד התיעודים נראו כיסאות נזרקים לאוויר ונשמעו צעקות רבות. המשטרה עצרה שני מפרי סדר בעקבות המקרה.

עם הגעתו למקום, אמר חבר הכנסת כי "המשטרה פשוט לא מגיעה לכאן. מה, המשטרה מגיעה רק להפגנות של אהוביה סנדק?". הוא המשיך ותקף את השר לביטחון הפנים עמר בר-לב וכינה אותו "השר הכי כושל במדינת ישראל". עוד הוסיף: "אנחנו דורשים שהמשטרה תפסיק להפקיר את הביטחון של התושבים כאן. אם ממשלת ישראל לא מגנה עליהם, אנחנו נגן".