השופט אלרון בצעד חסר תקדים: "מתמודד על נשיאות העליון"

השופט יוסף אלרון שיגר מכתב לשר המשפטים לוין והנשיאה אסתר חיות, ועדכן אותם כי בניגוד לשיטת הסניוריטי - הוא מציג את מועמדותו לתפקיד, בתום כהונת חיות באוקטובר. בינואר, כשנשאל על הנושא, אמר לחדשות 13: "קשקושים"

זמן צפייה: 01:50

שופט בית המשפט העליון יוסף אלרון הודיע היום (רביעי) כי הוא רואה בעצמו מועמד לתפקיד נשיא בית המשפט העליון, לקראת סיום כהונתה של השופטת אסתר חיות. אלרון שיגר מכתב לשר המשפטים יריב לוין ולחיות, וכתב: "לקראת סיום כהונתה של השופטת חיות כנשיאת בית המשפט העליון, ב-16 באוקטובר 2023, הריני להודיעכם כי אני מציג את מועמדותי לכהונת נשיא בית המשפט העליון הבא. הצגת מועמדותי זו אינה תלוית מבנה והרכב הוועדה. אבקש כי שמי ייכלל ברשימת המועמדים לכהונה זו לכשתתפרסם".

המהלך של אלרון נחשב לחסר תקדים ושובר מסורת של 75 שנים, שבהן הייתה נהוגה שיטת הסניוריטי - לפיה השופט הוותיק ביותר בבית המשפט העליון מתמנה לתפקיד הנשיא, עם יציאתו לגמלאות של הנשיא הקודם.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-1901232009' autoplay='0' credit='' desc='השופט אלרון לחדשות 13 על התמודדות לעליון: "קשקושים"' poster='' kid='1_fsnunm7o' duration='184']

סוגיית הרכב הוועדה לבחירת שופטים, העומדת בלב המחלוקת בכל הקשור למהפכה המשפטית, קשורה באופן ישיר למינוי נשיא בית המשפט העליון הבא. על-פי שיטת הסניוריטי, היורש של חיות הוא השופט יצחק עמית. עם זאת, לוין מסרב לכנס את הוועדה בהרכבה הנוכחי והוא מתנגד למינוי של עמית, מכיוון שהוא נחשב לאקטיביסט וליברלי.

המהלך של אלרון, שנחשב לשופט שמרן ומועמד מועדף על הממשלה, מעניק ללוין הזדמנות לסכל את מינויו של עמית, על אף שיתר שופטי העליון ככל הנראה מתנגדים לביטול שיטת המינוי שהייתה נהוגה עד היום. אם ייבחר, אלרון צפוי לכהן פחות משנתיים, עד שנת 2025, אז הוא יחגוג 70 ויגיע לגיל הפרישה.

בינואר אמר אלרון, שהיה בדעת מיעוט בבג"ץ דרעי, לחדשות 13: "מה שיש לי להגיד - כתבתי". על השאלה האם יתמודד לנשיאות בית המשפט העליון הוא השיב: "עזוב אותי מהקשקושים האלה". אלרון מכהן כשופט בבית המשפט העליון מ-30 באוקטובר 2017. קודם לכן כיהן כנשיא בית המשפט המחוזי בחיפה.

Whatsapp Image 2022 12 05 At 0
בית המשפט העליון בירושלים

לקראת הדיון בעתירות נגד אי-כינוס הוועדה לבחירת שופטים, השר לוין התעמת היום פעם נוספת עם היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה. במכתב חריף ששלח, לוין כתב ליועצת: "צר לי לקבוע כי התנהלותך מותירה פעם אחר פעם את הממשלה ואת שריה ללא ייעוץ משפטי וללא הגנה משפטית באופן שהביא לאובדן אמון ולפגיעה קשה בעבודת הממשלה", והוסיף: "אני רואה את עצמי כמי שאינו מיוצג בהליך וכמי שעמדתו אינה מובאת כנדרש בפני בית המשפט". היועמ"שית צפויה להגיב לבג"ץ כי יש לכנס את הוועדה.