היועמ"שית: חוק חסינות כוחות הביטחון יחשוף חיילים למשפט בינלאומי

בהרב מיארה הוציאה חוות דעת לפיה קידום הצעת החוק עלול לפגוע בהגנה על חיילי צה"ל וכוחות הביטחון מפני תהליכי משפט בינלאומיים. לפי ההצעה, כל איש ביטחון יהיה חסין מאחריות פלילית על פעולות מבצעיות גם לאחר סיום שירותו

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה בכנס למשפט בחיפה
היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה | צילום: שיר תורם, פלאש 90

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה פרסמה היום (ראשון) חוות דעת לפיה קידום הצעת החוק שתעניק חסינות לכוחות הביטחון תפגע בהגנה על חיילי צה"ל וכוחות הביטחון ותחשוף אותם להליכים פליליים בינלאומיים. הדיון בהצעת החוק נדחה לאחר פרסום חוות הדעת לחודש הבא, וכעת השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר סיכם על דחייה של שבוע בלבד עם הליכוד.

לפי הצעת החוק תוענק חסינות גורפת לאנשי כוחות הביטחון, כולל חיילים ושוטרים, מפני אחריות פלילית ומפני "כל פעולה משפטית בגין פעולות שביצע במסגרת פעילות מבצעית". את החסינות ניתן יהיה להסיר רק בוועדה מיוחדת שרוב חבריה יהיה קציני צבא ומשטרה. ההצעה הייתה אמורה לעלות היום לדיון בוועדת השרים לחקיקה, והדיון נדחה לחודש הבא. לבסוף סיכם השר בן גביר עם הליכוד על דחייה של שבוע בלבד לאחר שייערכו בו מספר שינויים.

לאחר חוות דעתה של היועצת המשפטית לממשלה, סוכם בין הליכוד לעוצמה יהודית שהתחייבה להעביר את החוק, על דחייה של שבוע בלבד של חוק החסינות לחיילים ושוטרים, כאשר החוק יובא להצבעה בוועדת שרים בשבוע הבא.

על פי הסיכום, החוק נדחה בשבוע במטרה לבצע בו כמה שינויים ובנוסף, מתכוונים בממשלה להביא מומחה למשפט בינלאומי כדי שיתן את חוות דעתו על החוק.

Whatsapp Image 2023 02 06 At 0
פעילות כוחות צה''ל ביריחו | צילום: דובר צה''ל

היועצת המשפטית לממשלה כתבה כי "הצעה זו פוגעת באופן משמעותי בחובה לחקור חשדות לשימוש בלתי חוקי או בלתי תקין בכוח, חובה המהווה חלק מההגנה על שלטון החוק וזכויות האדם במדינת ישראל". כמו כן, הזהירה כי הצעת החוק תחשוף את חיילי צה"ל לתהליכים פליליים בינלאומיים.

בהרב מיארה הוסיפה בחוות הדעת כי "הצעת החוק מהווה פגיעה משמעותית בזכויות האדם", וכן שהיא מהווה "פגיעה בעקרונות יסוד של שלטון החוק". היא הדגישה כי לא ידוע על מדינות בהן קיימת חסינות גורפת ברמה הזו וסיכמה כי "חסינות עלולה להביא לסיכון משמעותי לציבור ולמדינת ישראל, ועלולות להיות לה משמעות מרחיקת לכת על אופן פעולתו של המשטר בישראל".