בחשד לשוחד ומרמה: השופט אורנשטיין ואפי נוה עוכבו לחקירה

נשיא ביהמ"ש המחוזי בת"א בדימוס וראש לשכת עורכי הדין לשעבר עוכבו לחקירה בלהב 433, לאחר חיפוש שביצעו בלשי היחידה בביתם, בעקבות חשד לפלילים שנחשף בהקלטות שפורסמו ב"הארץ". ראש לשכת עוה"ד: "אין מקום לפשרות במאבק על טוהר המידות"

זמן צפייה: 03:47

השופט איתן אורנשטיין, נשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב לשעבר, ועורך הדין אפי נוה, ראש לשכת עורכי הדין לשעבר, עוכבו הבוקר (שלישי) לחקירה במשרדי היחידה הארצית לחקירות הונאה בלהב 433, לאחר חיפוש שביצעו בלשי היחידה בביתם, בחשד לעבירות שוחד, מרמה והפרת אמונים שעלו מההקלטות שנחשפו ב"הארץ" לפני כחודשיים.

השיחות בין אורנשטיין לבין נוה, שפורסמו על ידי העיתונאי חיים לוינסון במוסף "הארץ", חשפו קשר מעורר תהיות בין השניים, שאף מעלה חשד ליחסי תן-וקח פסולים לכאורה. בנוסף, חילופי הדברים בין השניים חשפו שוב את ההשפעה שנוה רכש לעצמו במערכת המשפט בזכות כוחו בוועדה לבחירת שופטים ובריתו עם שרת המשפטים לשעבר איילת שקד. בהקלטות השיחות נשמעים השניים כשהם רוקחים לכאורה עסקה לקידומו של אורנשטיין לכס נשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב, בתמורה לכך שיזיז בתורו שופטת שעוררה את חמתו של נוה מעיסוק בתיקים שהוגשו על ידי משרדו.

עו"ד עמית בכר, ראש לשכת עורכי הדין, מסר בתגובה: "אין מקום לפשרות במאבק על טוהר המידות. לא בכדי לשכת עורכי הדין בישראל הוקיעה מתוכה נורמות פסולות של הטבות תמורת מינוי. התקופה הזו תמה, ונמשיך לפעול בשקיפות ונקיון כפיים כדי שהתנהגויות כאלה לא יחזרו לעולם".

מטה להב 433
מטה להב 433 | צילום: משה שי, פלאש 90

כזכור, בחדשות 13 פורסם לראשונה כי פרקליט המדינה עמית איסמן שוחח לאחר חשיפת "הארץ" עם ראש אגף החקירות במשטרה, ניצב יגאל בן שלום, והשניים קבעו כי בדיקת המשטרה בנושא תימשך. אחרי הפרסום ב"הארץ", בחדשות 12 פורסמו הקלטות משיחותיו של נוה עם שרת המשפטים דאז איילת שקד, בהן הוצגו לכאורה אינטרסים כלכליים של נוה במינויו של השופט אורנשטיין, וכן ההחלטה של שקד למנות אותו - למרות שלא ראתה בו כמועמד המתאים.

בהקלטות אמרה שקד לנוה: "אני רוצה להגיד לך משהו על אורנשטיין. לא היה שום סיכוי בעולם שהייתי ממנה אותו ולא את שנלר אחרי שקיבלתי את החומר מוועדת האיתור. ברגע ששנלר עולה וברלינר (הנשיאה היוצאת של בית המשפט המחוזי בת"א) אומרת שלשנלר יותר מגיע והוועדה...". על כך השיב נוה: "ברור שהיא תגיד, היא דתייה גם. בטלנית, יחסי אנוש הכי גרועים. אני יודע שאני חייב לך, הלו, הבנתי את זה". שקד אמרה לנוה: "עזוב, אפי... אתה שם אותי בבעיה פה. זה הדבר הכי חשוב לך בעולם, אה?". נוה: "תראי, אנחנו מתפרנסים. אנחנו עובדים בבית המשפט הזה".

התנועה לאיכות השלטון דרשה היום לחקור לאלתר גם את מעורבותה של שקד בפרשת השחיתות החמורה: "הקלטות השיחות בין שקד לנוה שנחשפו לא מזמן מעלות חשד כבד למעורבות עמוקה של השרה לשעבר בקידום מינויים בעייתיים ופסולים במערכת המשפט, תוך הפעלת שיקולים זרים ופוליטיים. מהראיות עולה תמונה מדאיגה של זניחת עקרונות יסוד של מינהל תקין ושל פגיעה חמורה בעצמאות שלטון החוק בישראל. אנו סבורים כי מוטלת חובה על פרקליטות המדינה ועל משטרת ישראל להעמיק ולהרחיב את החקירה בפרשה זו, מבלי להותיר אבן שלא נהפכה. אין מקום לחסינות או להתחשבות מיוחדת כאשר מדובר בעבירות כה חמורות, הפוגעות בליבת העשייה השלטונית ובאושיות המשטר הדמוקרטי. הגיעה העת לטפל בתופעות אלו מן השורש ולחשוף את מלוא היקף המחדל".

שרת הפנים איילת שקד
השרה לשעבר איילת שקד | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

שקד התייחסה אז להקלטות, ואמרה כי "זה לא נעים לראות איך מכינים נקניקיות. זה ודאי לא נעים לשמוע הקלטות אישיות על ניהול מהלכים פוליטייים ומינויים. בכל תחום. לא נעים, אבל כך הדברים עובדים. ומי שלא יכול לעמוד בחום, שלא יכנס למטבח. אגלה לכם סוד - השופטים הם בשר ודם, וגם שיחותיהם בעניינים אלו התנהלו באותה הדרך. פוליטיקה היא אומנות האפשר, בכל מערכת".

"לפני תשע שנים נכנסתי למשרד המשפטים ביראת קודש", הסבירה שקד, "בה בעת, קיבלתי החלטה שאני לא אהיה שרה חסרת יכולת ביצועית וחסרת השפעה. התיישבתי בלשכה חדורת מטרה לממש את המדיניות עליה התחייבתי - מערכת משפט שמרנית יותר ומגוונת יותר. לשם כך יצרתי שותפות עם לשכת עורכי הדין. מה שהשתנה בלילה הזה היה מארג יחסי הכוחות בקרב חברי הוועדה לבחירת שופטים. אם עד אז נציגי הלשכה היו בברית עמוקה עם שופטי בית המשפט העליון ויחד זכו לרוב, כעת נבחרי הציבור בהנהגתי זכו לרוב ולראשונה ליכולת לממש מדיניות. כמובן שאם אני לא הייתי עושה זאת השופטים היו עושים את זה. כפי שתמיד היה, וכפי שקורה היום. ואכן, הקדנציה שלי במשרד המשפטים הייתה שונה. לא עוד שר משפטים בתואר, אלא שרה שבאה לעבוד ולייצר שינו"י.

"ידעתי להיאבק על נושאים עקרוניים" הוסיפה שקד, "עמדתי בלחצים לא פשוטים והשכלתי לנהל משאים ומתנים. במילה אחת - פוליטיקה. הפשלתי שרוולים והשתמשתי בכוחי וביכולותיי הפוליטיות בנחישות ובתבונה. הכול נעשה לטובת המדינה ולטובת קידום האג'נדה שלשמה נבחרתי. זו המטרה והיא שעמדה מול עיניי לאורך כל הדרך. זה לא נעים לראות איך מכינים נקניקיות. זה ודאי לא נעים לשמוע הקלטות אישיות על ניהול מהלכים פוליטייים ומינויים. בכל תחום. לא נעים, אבל כך הדברים עובדים. ומי שלא יכול לעמוד בחום, שלא יכנס למטבח. אגלה לכם סוד - השופטים הם בשר ודם, וגם שיחותיהם בעניינים אלו התנהלו באותה הדרך. פוליטיקה היא אומנות האפשר, בכל מערכת. שכל אחד יחשוב עם עצמו על שיחות אישיות שהוא מנהל ואיך הן נשמעות אם היו מפורסמות".

אפי נוה
אפי נוה | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

לסיכום אמרה שקד: "בעניין השופט אורנשטיין, ועדת האיתור המליצה על שני מועמדים: השופט אורנשטיין והשופט שנלר. השופט שנלר היה שייך למחנה הפוליטי שלי והופעלו עליי לחצים פוליטיים למנותו. מנגד, נשיאת בית המשפט העליון מרים נאור ז"ל, מערכת המשפט ולשכת עורכי הדין הפעילו עליי לחצים למנות את אורנשטיין. המערכת המשפטית לגווניה השונים סברה באופן גורף שהוא המועמד המתאים ביותר לנהל את בית המשפט המחוזי החשוב ביותר. כשבחרתי את השופט אורנשטיין אמרה לי הנשיאה נאור ז"ל - 'כל הכבוד, עשית את הדבר הנכון'. ואכן, חל מהפך ניהולי בבית המשפט, מהפך שזכה לתשבחות מקיר לקיר. קל להכפיש, קל לטנף וקל לשקר. קשה להבין מציאות מורכבת. והכי קשה, לעשות מה שעשיתי".