אחרי זיכוי האנס, ניצולת השואה חוששת: "מפחדת שיחזור לפגוע בי"

אחרי הזיכוי המטלטל של עאדל הייב בן ה-43 מאונס בת 82 בנימוק שלפיו "לא הוכח שהיא אמרה פעם אחר פעם לא' - היא הגיבה בתדהמה והביעה חשש שהוא ישוב לפגוע בה: "אני לא מאמינה, אני בהלם". ארגוני נשים הגיבו בזעם: "ההחלטה - שערורייה ובושה; למחות את החרפה הזו מיד"

עאדל הייב, בית המשפט המחוזי בנצרת
עאדל הייב, בית המשפט המחוזי בנצרת | צילום: דוברות שב"ס, הרשות השופטת

שעות אחרי שבית המשפט המחוזי בנצרת, בראשות השופט אשר קולה, זיכה היום (שני) את עאדל הייב, בן 43, מאונס ניצולת שואה בת 82, בנימוק שלפיו "לא הוכח כי המתלוננת אמרה פעם אחר פעם ׳לא, לא'" - נדהמה הקשישה ואמרה: "אני לא מאמינה. אני בהלם. אני מפחדת שהוא יחזור ויפגע בי".

הייב ריצה בעבר עונש מאסר של 14 שנה בגין אונס אישה בת 70, והאירוע שממנו היום התרחש בתקופת שבה ריצה עונש על תנאי. השופט קולה, שהאמין לגרסת הנאשם ולא לגרסת המתלוננת, הוסיף: "לא הוכח שהמתלוננת גילתה התנגדות פאסיבית, כזאת או אחרת שממנה היה יכול ללמוד הנאשם על סירוב קיום יחסי המין שתואמו ביניהם". עוד אמר: "המתלוננת לא העידה באופן קוהרנטי ועקבי (כפי שטענה הפרקליטות) והתחמקה ממתן תשובות לחלק מהשאלות. מכיוון שקשה למצוא מהימנות בסיסית בגרסתה של המתלוננת לא יועילו לה אותן הנחות הניתנות לנפגעי עבירות מין".

ח"כ מירב בן ארי (יש עתיד) כתבה בחשבון הטוויטר שלה בתגובה לפסק הדין: "החלטת שופטי בית המשפט בנצרת היא שערורייה ובושה. מקווה שעורך הדין של הנפגעת יערער על ההחלטה הנוראית הזו שמחזירה אותנו אחורה. חבל שהשופטים לא טרחו לקרוא את פסק הדין החשוב של השופט שמגר ז"ל בעניין האונס בשמרת שחובה על הגבר לוודא הסכמה מפורשת של האישה לפני מגע מיני איתה ואם לא ניתן אישור - מדובר באונס".

הדס דניאלי ילין, מנכ"לית שדולת הנשים, מסרה: אנחנו המומות מהחלטת בית המשפט לזכות את האיש שאנס ניצולת שואה בת 82 באלימות. רק לפני כמה שבועות נפרדנו מיעל גרינברג, שעברה מסכת עינויים קשה מבתי המשפט עד שנעשה הצדק, ועד שהובן כי האחריות היא על התוקף לוודא הסכמה, ולא על הקורבן להתנגד. כל כך הרבה שנים עברו, ועדיין נראה כי לא למדנו דבר מהמקרה. החלטת השופטים בבית המשפט המחוזי בנצרת מעידה היא כי הדרך עוד ארוכה במאבק באלימות מינית, ואם יש רפורמה שצריך לעשות במערכת המשפט - זה רפורמה רצינית בדרך בה בתי המשפט מתמודדים עם תיקי אונס ואלימות מינית".

"מדובר פה בכשל של הרבה מערכות שצריכות לתת את הדין", הוסיפה, "לא יתכן שאיש שהורשע בעבר באונס של אישה נוספת, ונמצא תחת פיקוח של השב"ס, מצליח לפגוע באישה נוספת. אנחנו רוצות לחזק את האישה שעוברת ממש ברגעים אלו טראומה נוספת עם ההחלטה ההזויה והקשה הזאת של בית המשפט. אנחנו קוראות לפרקליטות לערער לעליון עד שיעשה הצדק".

השופט אשר קולה
השופט אשר קולה | צילום: דוד כהן, פלאש 90

אורית סוליציאנו, מנכ"לית איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית, הוסיפה: "גם אם את אישה בת 82, בית המשפט יאשים אותך שלא צעקת חזק מספיק. לא ייאמן שהשנה 2023 ובית המשפט מרשה לעצמו לקבוע שקשישה שמזמינה אדם לביתה גם מסכימה לקיים איתו יחסי מין. העובדה שהיא יצאה כל כך חבולה שהגיעה לבית החולים עם דימום כבד ונאלצה לעבור ניתוח חירום לא עניינה את השופט אשר קולה ושותפיו. הגישה המזעזעת הזאת לא רק נוגדת את המוסר והשכל הישר, היא גם לא מתיישבת עם החוק - שדורש להוכיח שהייתה מראש הסכמה, ולא לתת ציונים על אופן הבעת ההתנגדות. את החרפה הזאת צריך למחות מיד. אסור לחכות שהייב יפגוש את הקשישה השלישית".

עו"ד פתחי פוקרא, שייצג מטעם הסניגוריה הציבורית את עאדל הייב ועו"ד רימונה שלג, מנהלת מחלקת איכות הייצוג בסניגוריה הציבורית מחוז צפון, מסרו: "הכרעת הדין מדברת בעד עצמה, עאדל הורשע בעברו בעבירות מין והנטייה הטבעית של כולנו היא לחשוב שהוא ביצע את העבירה המיוחסת לו בכתב האישום, אולם קריאה מעמיקה של חומר הראיות מובילה למסקנה החד משמעית של ביהמ"ש לפיה המתלוננת לא אמרה אמת. עוד לפני המפגש המיני היו שיחות מוקלטות בין עאדל למתלוננת, כשהמתלוננת לא ידעה שהיא מוקלטת, והשיחות בעלות אופי מיני והתוכן שלהן הוא תכנון מפגש מיני.

"גרסתה של המתלוננת כפי שהעידה בבית המשפט לא התיישבה עם ראיות אובייקטיביות ובכלל זה הקלטות ומצלמות אבטחה. הרכב של שלושה שופטים האזינו ארוכות לשיחות המוקלטות בשילוב עדותה של המתלוננת ובית המשפט התרשם באופן חד משמעי כי מדובר בשיחות מיניות עם שיתוף פעולה מלא של המתלוננת, גרסתה של המתלוננת כאשר השמיעו לה את ההקלטה אינה מתיישבת עם המציאות ואף מעוותת אותה. לאור כל הראיות האובקטיביות שהוצגו בית המשפט קיבל את טענותינו וזיכה פה אחד הנאשם מעבירת האינוס והרשיע בעבירה של צו פיקוח".