האזהרה מפסקת ההתגברות: "רה"מ ושרים עלולים להיעצר בחו"ל"

גורם משפטי בכיר אומר כי ראש הממשלה ושרים עלולים להיעצר במדינות שונות, וזאת בעקבות הכוונה לחוקק פסקת התגברות ודרישת בן גביר לשנות את הוראות הפתיחה באש. כמו כן, האזהרה מגיעה ברקע החלטת האו"ם לקבל חוות דעת מבית הדין הבינ"ל בהאג לשליטת ישראל ביו"ש וחקירת ה-FBI את מות העיתונאית בג'נין

זמן צפייה: 01:54

גורם משפטי בכיר מזהיר היום (רביעי) מהצעדים המתגבשים של הממשלה הבאה – ומספק תחזית קודרת בעניין התגובה שעלולה להגיע בעקבות הצעדים הללו.

מדובר באזהרה מהדהדת וקונקרטית שמגיעה מגורם מקצועי לא-פוליטי בישראל, שאומר כי בכירים בישראל - החל מראש הממשלה ועד לשרי קבינט - עלולים למצוא את עצמם במעצר לצורך חקירה במדינות שונות בעולם. לדבר יש שני אפיקי סכנה: הן הליכים פנימיים במדינות השונות וגם האפשרות של טריבונלים בין-לאומיים.

האזהרה מגיעה בעיקר על רקע הרצון לחוקק פסקת התגברות באופן חפוז, שמשמעותה פירוק עצמאותו של בית המשפט העליון - שזוכה ליוקרה בעולם וכבר חילץ בעבר את ישראל מהסתבכויות שונות - וכן מדרישתו של יו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר להפקיד בידי פוליטיקאים את הוראות הפתיחה באש, באופן שיעניק חסינות לשוטרים.

פגישה ראשונה בין איתמר בן גביר והמפכ''ל יעקב שבתאי
יעניק חסינות לשוטרים? איתמר בן גביר והמפכ''ל יעקב שבתאי

האזהרה ניתנת גם על רקע החלטת האו"ם לקבל חוות דעת מבית הדין הבינלאומי בהאג ביחס לשליטת ישראל ביהודה ושומרון, כמו גם החלטה מהימים האחרונים של ארה"ב שלא לסמוך על החקירה של צה"ל ולחקור בעצמה באמצעות הבולשת הפדרלית את מות העיתונאית שירין אבו עאקלה בג'נין - החלטה שגורם בישראל מכנה "התרת דם משפטית של ישראל בעולם". לדבר עלולות להיות השלכות גם באירופה.

בית המשפט העליון
בית המשפט העליון (ארכיון) | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ביום ראשון פרסמו 126 מרצים מפקולטות למשפטים ברחבי הארץ גילוי דעת משותף, המתנגד לפסקת ההתגברות במתכונת של 61 חברי כנסת. בפתח גילוי הדעת, עליו חתמו המרצים, הם ציינו כי הם מכירים בסמכותה של הכנסת לערוך שינויים במערכת המשפט, אולם לדבריהם: "פסקת ההתגברות במתכונת של רוב 61 חברי כנסת תפגע פגיעה קשה בהגנה על זכויות אדם בישראל ותהיה בכייה לדורות".

המרצים, מפקולטות למשפטים באוניברסיטה העברית, בר אילן, רייכמן, תל-אביב וחיפה, כמו גם הפקולטות במכללת ספיר, בקריה האקדמית אונו ועוד רבים - קוראים לחברי הכנסת העתידית שלא לחוקק פסקת התגברות במתכונתה הנוכחית, וכתבו כי "פסקת ההתגברות תהפוך את אזרחי ישראל מאזרחים נושאי זכויות, שהכנסת חייבת בכיבודן ובית המשפט מגן עליהן, לכאלה הכפופים לחסדי הרוב הפוליטי בכל רגע נתון".

הם הוסיפו כי פסקת ההתגברות תאפשר לפגוע בכל זכות אדם, גם היסודית ביותר, ללא כל הגבלה. כך למשל תוכל הכנסת באמצעות רוב קואליציוני פשוט, להטיל מגבלות תנועה או להפעיל מעקבים ללא כל פיקוח משפטי אפקטיבי, לאסור הפגנות, לפגוע בחופש הדת או בחופש מדת או בשוויון המגדרי, וזאת ללא כל ביקורת שיפוטית אפקטיבית.

בית המשפט העליון בירושלים
מבנה בית המשפט העליון בירושלים

לדברי המרצים, קריאה זו נעשית מתוך דאגה לזכויות האדם של כולם, גם של אלו שמתכוונים לחוקק כיום את החוק וזכויותיהם עלולות להיפגע אם יתחלף השלטון, ויהיה קשה להחזיר את הגלגל לאחור. גם בכירי מערכת המשפט הביעו דאגה מחקיקת פסקת ההתגברות, כאשר לפני כשבועיים הגיעו להשקת ספר חדש של השופטת בדימוס עדנה ארבל, ושם אמרו גורמים בכירים: "נחכה ונראה, עוד מוקדם מדי, אבל אם הם יעשו את מה שהם מתכננים לא מדובר ברפורמות אלא בניסיון להרוס את מערכת המשפט".