המפכ"ל: "זה לא סוד שאין בכוונתי להמשיך שנה רביעית בתנאים האלה"

אחרי שפורסם כי השר בן גביר לא מתכוון להאריך את כהונתו, רנ"צ שבתאי נשא דברים במפגש ראשי ערים ומועצות מקומיות ערביות, ואמר: "בתנאים שעומדים לרשותי כמפכ"ל, השתדלתי לעשות את המיטב ולשמור על מקצועיות וממלכתיות"

זמן צפייה: 02:04

מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי נשא דברים היום (ראשון) במפגש ראשי ערים ומועצות מקומיות ערביות שהתקיים במכללה הלאומית לשוטרים, ואמר כי "בתנאים שעומדים לרשותי כמפכ"ל, השתדלתי לעשות את המיטב ולשמור על מקצועיות וממלכתיות". שבתאי הוסיף: "זה לא סוד שאין בכוונתי להמשיך שנה רביעית בתנאים האלה".

מהשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר נמסר בתגובה: "אני רוצה להגיד תודה רבה למפכ"ל קובי שבתאי על עשרות שנים של שירות למען מדינת ישראל. זה לא סוד שהיו בנינו מחלוקות, מחלוקות מהותיות. אבל המפכ"ל היה לוחם שנים רבות, לוחם טוב, לוחם חזק למען המדינה, מודה לו על שנים של שירות".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2306251855' autoplay='0' credit='' desc='בן גביר: "מודה למפכ"ל על עשרות שנים של שירות למען מדינת ישראל' poster='' kid='1_5hk9dd6b' duration='19']

מטרת הכנס הוגדרה כחיזוק הקשר בין המשטרה לראשי הרשויות הערביות, כשותפים למאבק באלימות והפשיעה ברחוב הערבי, והשתתפו בו ראש אגף סיף, ניצב נתן בוזנה, האמון על סיכול הפשיעה בחברה הערבית, וכן מפקדי מחוזות, קצינים וראש המרכז לשלטון המקומי חיים ביבס.

"כפי שכבר הצהרתי לא אחת בעבר - משטרת ישראל קטנה ביחס למשימות העומדות לפתחה", אמר שבתאי בפתח דבריו, "והמצב הולך ומחמיר, המענה במשל"טים חסר, אין די ניידות ואמצעים בתחנות, אין די שוטרים שימלאו את השורות ויתנו מענה לאירועים, חלקם אירועים מסכני חיים – פערים אלו, מובילים בהכרח לפגיעה בביטחון האישי של כל אחד ואחת מאתנו. מדינת ישראל זקוקה למשטרה חזקה, גדולה ועוצמתית, המצוידת בכל הציוד והאמצעים הנדרשים".

Whatsapp Image 2023 06 08 At 1
כוחות משטרה בזירת הרצח ביפיע | צילום: פאדי אמון, פלאש 90

"במהלך השנה האחרונה פעלנו רבות, וההישגים מרשימים", הוסיף המפכ"ל, "ועם זאת, המציאות, הלכה למעשה, היא טראגית - לחברה בישראל בכלל, ולחברה הערבית בפרט. גל אירועי הרצח במגזר הערבי, ששיאו באירוע הטרור הפלילי שהתרחש ביפיע, מדירים שינה מעיניי. מעיניי כולנו. לא ניתן להשלים חלילה עם מציאות שכזו. ראש הממשלה, ראש המל"ל והשר לביטחון לאומי – כולם נרתמו למאמץ. המאמץ הוא לאומי, וכולל מאבק עיקש בכל התחומים והמישורים".

עוד אמר שבתאי: "אני מאמין כי שילוב זרועות בין כלל הרשויות וגורמי אכיפת החוק וּרתימת החברה הערבית לשיתוף פעולה, הם הערובה למיגור התופעה וקטיעת שרשרת הדמים. עלינו החובה והאחריות להתמיד במלאכה וּלהוביל לסיכול כל ניסיון של פגיעה בחיי אדם. עלינו להמשיך ולפעול בשילוב זרועות, בשקיפות ובערבות הדדית".

המפכ''ל קובי שבתאי
המפכ''ל קובי שבתאי | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ניצב בוזנה אמר: "האלימות והפשיעה בחברה הערבית איננה גזרת גורל, לטעמי, רק שילוב, אמיתי בין משרדי הממשלה, הרשויות המקומיות ומשטרת ישראל יביא את השינוי המיוחל, יפחית את האלימות והפשיעה. משטרת ישראל, באמצעות מפקדים ושוטרים מסורים, הפועלים לילות כימים, מחבקת את הציבור הנורמטיבי ומפגינה יד קשה עם אלה המנסים לערער ולפרום את היציבות ואת השקט הקהילתי בחברה הערבית".

חיים ביבס, יו"ר מרכז השלטון המקומי, אמר: "הפשיעה בחברה הערבית היא בעייה לאומית וכפי שאמרתי בכמה הזדמנויות, השלטון המקומי יסייע בכל מה שיידרש כדי להביא להפחתת הפשיעה ולהחזרת הביטחון האישי לאזרחי ישראל. המדינה חייבת לנקוט יד קשה מול ארגוני הפשע ופורעי החוק כדי לוודא שהמציאות הנוכחית תשתנה באופן ניכר".

השר בן גביר והמפכ''ל שבתאי
השר בן גביר והמפכ''ל שבתאי | צילום: אורן בן חקון, פלאש 90

כזכור, לפני כשבוע וחצי הודיע השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר למקורביו כי הוא לא מתכוון להאריך את כהונתו של המפכ"ל שבתאי, ובפגישה שנערכה בין השניים הסביר בן גביר לשבתאי את החלטתו בטענה כי הוא נכשל בטיפול במיגור הפשיעה בחברה הערבית.

שבתאי, שהיה באותה העת בגרמניה לצד אחיו שעבר ניתוח מורכב, לא הגיב לדברים, אך בסביבתו ביקרו את בן גביר בחריפות: "השר אפילו לא דיבר איתו, המפכ"ל גילה מהתקשורת בזמן שהוא מלווה את אחיו בניתוח מורכב בחו"ל. אין יותר נמוך מזה. המפכ"ל הוא זה שהודיע לשר שאינו מוכן להמשיך, השר חיכה שהוא יטוס כדי להוציא הודעה. זה מארב מתוכנן של ילד בכיתה ד'. המפכ"ל נכשל? הוא זה שלראשונה הוריד ב-2022 את כמות הנרצחים בחברה הערבית, עד שהגיע השר בן גביר שלא הפסיק להפריע".