בג"ץ דן ב"חוק אל-ג'זירה": "אין הרבה דמוקרטיות שפועלות כך"

בדיון בבג"ץ שנערך היום על העתירות שהוגשו נגד החוק, השופט יצחק עמית טען כי "אין הרבה דמוקרטיות שמחוקקות חוק כזה, אולי זה דורש ביקורת שיפוטית מורחבת". השופט אלכס שטיין: "ביטול חוק לא יכול להתבסס על טענות אנקדוטליות"

דיון בבג"ץ ארכיון

בבג"ץ נערך היום (שני) דיון על העתירות שהוגשו נגד "חוק אל-ג'זירה", שקבע את סגירת הערוץ הקטרי בישראל. השופט יצחק עמית אמר בדיון: "אין הרבה דמוקרטיות שמחוקקות חוק כזה, אולי זה דורש ביקורת שיפוטית מורחבת".

קודם לכן אמר השופט אלכס שטיין כי "ביטול חוק לא יכול להתבסס על טענות אנקדוטליות, אלא על דברים אינהרנטיים בחוק".

בין הדרישות: סגירת אל-ג'זירה (רויטרס)
ערוץ אל-ג'זירה (אילוסטרציה) | צילום: רויטרס

במסגרת "חוק אל-ג'זירה" שהממשלה אישרה בתחילת חודש מאי, הערוץ הקטרי נסגר בישראל, ומיד לאחר ההצבעה על החוק, כוחות משטרה פשטו על משרדי הערוץ במלון אמבסדור בירושלים, המשמש כנקודת צילום. ההצבעה על החוק נדחתה תחילה לבקשת ראשי מערכת הביטחון, מחשש לפגיעה במגעים לעסקת חטופים בהם קטר משמשת כמתווכת, אך מספר ימים לאחר מכן התקיימה ההצבעה, וכאמור, החוק אושר ונכנס לתוקף.

שר התקשורת שלמה קרעי חתם על הצווים המורים על סגירת הערוץ מיד עם אישור ההחלטה, ואמר: "הצווים שלנו ייצאו לפועל מיד. עברו יותר מדי זמן ומהמורות משפטיות מיותרות כדי שנוכל סוף סוף לעצור את מכונת ההסתה המשומנת של אל-ג'זירה, שפוגעת בביטחון המדינה. לאורך חודשים, עשיתי הכל ואמשיך לעשות הכל כדי שהם לא יוכלו לפעול מישראל עוד".

השר שלמה קרעי
השר שלמה קרעי | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

שר התקשורת השתמש בחוק זה גם כדי להחרים מצלמה וציוד שידור השייכים לצוות AP לפני כשבועיים, לאחר שצוות הסוכנות האמריקנית שידר "מבט כללי על צפון רצועת עזה" בסמוך לעיר שדרות. ממשרד התקשורת נמסר זמן קצר לאחר האירוע כי "אנשי הסוכנות ניסו להתחקות אחר פעילות כוחות צה"ל - והעבירו את הצילומים לתחנת אל-ג'זירה. הם הוזהרו". שעות לאחר מכן הודיע השר קרעי כי החליט להחזיר את הציוד לסוכנות הידיעות הוותיקה.