אין הרתעה - והתיקים נערמים: "האלימות בכבישים - כמו טרור"

זה יכול לקרות בדרך לעבודה או בדרך לאסוף את הילדים מהגן, ומספיקה רק הערה קטנה או מבט חטוף כדי להיקלע לקטטה על הכביש, שעלולה להסתיים אפילו במוות. תיקים ללא פסקי דין נערמים בבתי המשפט וההרתעה הולכת לאיבוד

זמן צפייה: 04:23

הבריונות על הכביש הפכה למכת מדינה. כל הערה קטנה, עקיפה שגרתית או אפילו מבט חטוף, יכולים להוביל לקטטה אלימה ומסוכנת שעלול אף להסתיים במוות. התיקים נערמים בבית המשפט, התוקפים נשארים חופשיים, וההרתעה הולכת לאיבוד.

בחודש יולי 2019, ויקטור קטן בן ה-76 ירה למוות באופיר חסדאי בעקבות ויכוח על חנייה בקניון ברמלה, לעיני אישתו ושתי בנותיו הקטנות. "אני זוכרת שהשוטר בא ועדיין לא עצרו אותו, ואני אומרת 'תעצרו אותו הוא ירה באופיר'". סיפרה אשתו, והוסיפה: "אני משחזרת את התמונות האלו בראש, אני לא ישנה בלילות". קטן נעצר בעקבות המקרה, וחודש לאחר מכן הוגש נגדו כתב אישום בגין רצח. עם זאת, את עונשו הוא עדיין לא קיבל אחרי יותר משלוש שנים. הוא שוחרר למעצר בית ומשפטו עדיין מתנהל.

אלימות בכבישים
אלימות בכבישים

בחודש יולי האחרון השנה במהלך נסיעה שגרתית ברחובות, עקף אמיר לולוי רכב אחר. נוסעי הרכב עקבו אחריו עד תחנת דלק, שם תקפו אותו באלות וגרמו לו לפציעה גופנית קשה. שני התוקפים, בני 21 ו-29, נעצרו לאחר המקרה, הוגש נגדם כתב אישום אך המשפט שלהם טרם החל, והם מסתובבים חופשיים עם אזיק אלקטרוני בלבד. לולוי סיפר על המקרה: "הם אמרו 'אנחנו נרצח אותך, זה הסוף שלך, אתה מת'".

לעתים קרובות עובר זמן רב עד שהמשפט מתחיל. כך קרה למשל במקרה של מארק ברוורמן, בן 35 מרמלה, שתועד לפני כחודשיים כשהוא מכה נהג אחר בחולון בגלל מריבה בכביש. לאחר כמה ימים הוא נעצר, שוחרר למעצר בית- אך משפטו טרם החל.

במקרה שהתרחש בנתיבי איילון לפני כשלושה שבועות, אריק גרינפלד, לו עבר פלילי עשיר, הכה נהג אחר בעזרת קסדתו. כתב אישום הוגש נגד גרינפלד, ובית המשפט קבע כי הוא יישאר במעצר עד תום ההליכים.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-0711222034' autoplay='0' credit='' desc='' poster='' kid='1_auc76a2e' duration='']

מנכ"ל עמותת "אור ירוק", עו"ד יניב יעקב, אומר: "משפטי התעבורה, בעיקר הקשים, מתארכים לאורך שנים, והדבר הזה פוגע מאוד בהרתעה. האנשים שנפגעו יושבים בבתים ומחכים לצדק שלהם". עוד טוען יעקב: "הגיע הזמן שזה יהיה ברור, ושיהיה מסר חד משמעי: אלימות בכביש היא כמו פיגוע, כמו אירוע טרור שמתרחש על הכביש".

בבתי המשפט המחוזיים ברחבי הארץ ישנם כ-6,180 תיקים המתנהלים במשך יותר מחמש שנים, אך טרם ניתנו בהם פסקי דין. בבתי משפט השלום ישנם כ-13 אלף תיקים אשר מתנהלים במשך יותר משלוש שנים, וגם בהם עדיין לא ניתנה הכרעה. מדובר על נאשמים שתקפו ואף רצחו, וטרם נענשו, בזמן שהקורבנות שלהם מנסים להשתקם.

החשד לרצח במעבר החצייה: בידי המשטרה 5 עצורים ו-3 קטנועים

היחידה המרכזית של מחוז תל אביב במשטרה עצרה אחר הצהריים צעיר בן 22 המוכר למשטרה, בחשד שדקר למוות אמש את יורי וולקוב, תושב בת ים בן 52, בחולון, במהלך ויכוח במעבר חצייה. החשוד, רוכב קטנוע, נמלט אחרי הדקירה, והמשטרה פתחה בסריקות נרחבות אחריו. האירוע התרחש במעבר חצייה בצומת הרחובות יוספטל ואילת בחולון. צוותי מד"א פינו את וולקוב תוך כדי ביצוע פעולות החייאה לבית החולים וולפסון שבעיר, אך שם נאלצו הרופאים לקבוע את מותו. הערב פורסם במהדורה המרכזית כי בידי המשטרה עוד ארבעה חשודים ושלושה קטנועים - שלפי החשד היו קשורים לאירוע.

לפי המשטרה, צוות בילוש הגיע לבית ברחוב יוטבתה בחולון ולאחר היערכות במקום במשך מספר שעות, זיהו שני חשודים עוזבים את הבית עם קטנועים. צוות בילוש עצר אותם. במקביל, צוות אחר נכנס אל הבית לביצוע מעצר. תוך כדי מעצר החשוד במעורבות ברצח, הגיח כלב מגזע מסוכן לעבר הבלשים, נשך שניים מהם ופצע אותם באורח קל ובינוני. הבלשים ביצעו ירי לעבר הכלב, פצעו אותו וניטרלו אותו. כתוצאה מהירי נשרטה ברגלה צעירה ששהתה במקום עם החשוד. שני הבלשים פונו לטיפול רפואי בבית החולים.