חשד: ביציות עם מחלה גנטית מגאורגיה הושתלו בנשים בארץ

המשטרה עצרה שני בני אדם בחשד לעבירה של מעשה העלול להפיץ מחלה, לאחר שייבאו לכאורה בחודשים האחרונים ביציות מופרות מגיאורגיה הנושאות מחלה גנטית קשה (המופיליה B), לשם הפריות חוץ-גופיות בנשים בארץ

זמן צפייה: 04:35

המשטרה הודיעה הבוקר (שני) כי עצרה שני חשודים, מומחים להפריות - פרופסור וד"ר - שייבאו לכאורה בחודשים האחרונים ביציות מופרות מגאורגיה הנושאות מחלה גנטית קשה (המופיליה B), לשם הפריות חוץ-גופיות בנשים בארץ. הבוקר החשודים עוכבו לחקירה על-ידי מפלג ההונאה של מחוז ת"א, והם יובאו לדיון בהארכת מעצרם.

מהמשטרה נמסר כי "ראשיתה של החקירה החלה בבדיקה פנימית של משרד הבריאות והגשת תלונה למשטרה, אודות חשד להחזרת ביציות מופרות עם מחלה גנטית למספר מטופלות בארץ. במסגרת חקירה סמויה, המנוהלת מזה מספר חודשים ביחידת ההונאה של מחוז תל ביב, בשיתוף חטיבת המודיעין ובסיוע משרד הבריאות והפרקליטות, הצטברו חומרי חקירה נגד שני חשודים (צוות רפואי) העוסקים בהפרייה חוץ-גופית, שפעלו במספר מועדים במהלך החודשים האחרונים בייבוא ביציות מופרות מגיאורגיה, במטרה לבצע הפרייה בארץ למטופלות שלהם, כשחלק מהביציות התגלו עם מחלה גנטית (המופיליה B) קשה".

על-פי החשד הביציות נשאבו מנשים הנושאות את מחלת ההמופיליה בגאורגיה והוחזרו למספר נשים בארץ - שמהן גבה צוות החקירה עדויות - לאחר שנפגעו מהטיפול וההחזרה של העוברים. במקביל, התקבלה החלטה במשרד הבריאות שלא לאפשר, בשלב זה, המשך ייבוא ביציות וביציות מופרות מיחידה זו.

ממשרד הבריאות נמסר: "משרד הבריאות הורה לכל מנהלי היחידות להפריה חוץ-גופית בארץ לאתר את הנשים שיובאו עבורן ביציות מהיחידה המדוברת, על מנת ליידע אותן לגבי הסיכון ולאפשר להן לקבל החלטה מושכלת לגבי השימוש בביציות".

משרד הבריאות
משרד הבריאות | צילום: נתי שוחט, פלאש 90

ממשרד הבריאות נמסר: "במשרד הבריאות התקבלו דיווחים על ייבוא ביציות מופרות ממרפאה בחו"ל (BIRTH, גיאורגיה) מתורמת נשאית של מחלה גנטית (המופיליה B) על-פי החשד, על אף שהמידע על הנשאות הגנטית למחלה היה מצוי לכאורה בידי הצוותים במרפאה בחו"ל ובישראל, העוברים הועברו ארצה ואף בוצעה החזרה של הביציות המופרות למספר מטופלות ישראליות".

"נציב קבילות הציבור הורה על הקמת ועדת בדיקה שפעלה בשיתוף עם הפרקליטות ומשטרת ישראל לבירור החשדות. במקביל, נערכו צעדים מיידים על ידי משרד הבריאות וכן התקבלה החלטה במשרד הבריאות שלא לאפשר, בשלב זה, המשך יבוא ביציות וביציות מופרות מיחידה זו. משרד הבריאות הורה לכל מנהלי היחידות להפריה חוץ גופית בארץ לאתר את הנשים שיובאו עבורן ביציות מהיחידה המדוברת, על מנת ליידע אותן לגבי הסיכון ולאפשר להן לקבל החלטה מושכלת לגבי השימוש בביציות אלה".